​Méně prostojů, více kilometrů

Scania staví servis na flexibilní údržbě a digitálním dohledu

Scania staví servis na flexibilní údržbě a digitálním dohledu

5.6. - V technickém centru Scania v Chrášťanech u Prahy jsme hovořili s Michaelem Novým, který zastává pozici Services Solutions & Sales Managera pro oblast střední Evropy. Servisy Scania jsou známé vstřícnou otevírací dobou 7 dní v týdnu. Nás však tentokrát zajímalo, jaké výhody mohou dopravcům poskytovat servisní smlouvy a digitální služby.3

Jaké služby Scania nabízí v souvislosti s provozem a údržbou vozidel? Co znamená koncept Services 360?

Services 360 je promyšlený balíčkový koncept servisních služeb, který jsme vytvořili s cílem nabídnout každému zákazníkovi škálovatelnou péči podle jeho reálných provozních potřeb. Základem každého balíčku jsou dvě klíčové složky – digitální nástrojový balíček Control a modul Flexibilní údržby. Tyto prvky zajišťují, že vozidlo je vždy správně sledováno a údržba probíhá ve chvíli, kdy je to skutečně potřeba.

K tomuto základu si zákazník může volitelně přidávat doplňkové služby podle svých priorit a stylu provozu – ať už jde o rozšířené pokrytí oprav, službu Max24, která zajišťuje prioritu v servisech nebo pokročilé digitální služby jako ProDriver. Celý koncept Services 360 je tak postaven jako stavebnice - jeden základ pro všechny, ale výsledná podoba řešení je vždy přizpůsobena konkrétnímu provozu a obchodní logice každého zákazníka. Nabízíme flexibilitu, která přináší reálnou hodnotu v podobě spolehlivosti a mobility v každodenním provozu.

Pojďme se tedy podívat na základ. Co přesně znamená Flexibilní údržba?

Flexibilní údržba je již několik let naším standardním přístupem k plánování servisu. Místo pevně daných intervalů pracujeme s reálnými provozními daty z každého vozidla. Sledujeme parametry jako jsou spotřeba paliva, volnoběh, zatížení, motohodiny nebo topografie trasy. Na základě těchto dat vytváříme individuální plán údržby, který se průběžně upravuje. Výsledkem je menší riziko poruch, dochází k méně prostojům a k maximálnímu využití vozidla. Zákazník tak přijíždí do servisu pouze tehdy, kdy je to opravdu potřeba – ani dřív, ani později.

To zní jako velký posun oproti tradičním pevným termínům údržby po ujetí určitého počtu kilometrů. Znamená to tedy, že každé vozidlo má svůj vlastní údržbový plán? A jak to funguje v praxi?

Přesně tak. Vozidla, která na první pohled vypadají stejně, mohou mít v praxi úplně jiný provoz – jedno jezdí klasickou dálkovou dopravu, druhé regionální rozvoz a třetí svoz dříví z lesa, nebo přepravuje betonu na stavbu. Flexibilní údržba tyto rozdíly respektuje. Systém průběžně vyhodnocuje data z každého vozidla a automaticky přizpůsobuje frekvenci a rozsah servisních zásahů. Když například stoupne zátěž motoru nebo klesne průměrná rychlost, systém to zohlední a plán upraví.

Základem je tedy údržba vozidla. Ale pokud chci víc, jaké jsou možnosti? O jaký balíček je dnes mezi zákazníky největší zájem?

Největší poptávka je dnes po balíčku označovaném FULL, protože nabízí kompletní pokrytí oprav a údržby vozidel Scania. Je to ideální volba pro dopravce, kteří chtějí mít své náklady pod kontrolou, ale zároveň neřešit každý servisní úkon zvlášť. Balíček FULL tedy zahrnuje kromě flexibilní údržby také veškeré opravy vozidla související s běžným provozem. K tomu navíc přístup do široké sítě autorizovaných servisů po celé Evropě. Za mě je to servisní balíček, který šetří čas, peníze i nervy.

Balíček FULL stojí na pomyslném vrcholu vaší nabídky, nebo existují ještě další možnosti?

Ještě komplexnější krytí zajistí balíček PRO. Ten zahrnuje vše, co nabízí nižší balíčky FULL, PLUS i CORE – tedy kompletní pokrytí oprav a údržby vozidla. Klíčovým prvkem balíčku PRO je však služba ProCare. Jde o pokročilý systém nepřetržitého sledování technického stavu vozidla a prediktivní údržby, který pomocí algoritmů umělé inteligence analyzuje data o provozu vozidel Scania. Na základě analýzy dat pak dokáže předvídat možné opotřebení a automaticky naplánovat výměnu klíčových komponent ještě před jejich selháním. To znamená, že zákazník získává maximální jistotu provozuschopnosti a zároveň výrazně šetří náklady spojené s neplánovanými odstávkami.

I přesto mohou nastat nepředvídatelné události, na které myslíme v rámci balíčku PRO také. Pokud se něco s vozidlem přihodí, tak domovský servis ihned obdrží zprávu a detailní informace o technickém stavu vozidla. To nám umožní pomoci zákazníkovi najít to nejlepší možné řešení daného problému a vrátit vozidlo co nejdříve zpět na cestu.

A jak do tohoto systému zapadá služba Max24, kterou rovněž zmiňujete vašem webu?

Max24 je doplňková služba, která garantuje prioritu a rychlost opravy v případě nečekané poruchy na cestě, a myslím, že vytváří skvělou kombinaci s balíčkem PRO. V praxi to znamená, že pokud má zákazník vozidlo právě s balíčkem PRO a aktivní službou Max24, jeho vozidlo má přednostní přístup do servisní sítě Scania napříč celou Evropou. Tedy pokud má vozidlo našeho zákazníka problém například ve Francii, cílem francouzského servisu bude opravit a vrátit vozidlo zpět do provozu do 24 hodin. Pokud se to nepodaří, zákazník má nárok na finanční kompenzaci až 1500 eur. Máme ověřeno, že pro firmy, kde každá hodina prostoje znamená přímou ztrátu, je to zásadní přidaná hodnota.

Pojďme se nyní podívat na digitální služby. Zmínil jste balíček Control – co všechno tato sada digitálních nástrojů obsahuje?

Control je základ digitální konektivity. Umožňuje majiteli vozového parku sledovat na našem portále My Scania polohu vozidel, spotřebu paliva, styl jízdy řidičů, jejich hodnocení, ale také plánovat údržbu, řídit servisní události a generovat výkonnostní reporty. Umožňuje tedy zákazníkům pracovat s daty a dělat rozhodnutí na základě reálných provozních ukazatelů. A v rámci Control balíčku dnes automaticky nabízíme i přístup k mobilní aplikaci Scania Driver a službě ProDriver.

Můžete aplikaci blíže představit?

Samozřejmě. Mobilní aplikace Scania Driver je dnes standardní součástí digitální výbavy každého moderního řidiče Scania. Je dostupná zdarma v rámci balíčku Control a slouží jako hlavní rozhraní mezi řidičem a digitálním ekosystémem My Scania. Aplikace nabízí například přehled o době jízdy a odpočinku, aktuálním technickém stavu vozidla, blížících se servisních termínech, ale také například si v ní můžete spustit navigaci do nejbližšího servisu Scania, přečíst si manuál k vozidlu a podobně. Co je však nové a zásadní – v rámci této aplikace mají řidiči nyní přístup i ke službě ProDriver, která rozšiřuje funkce aplikace o prvky digitálního tréninku.

A jak ProDriver funguje v praxi, co všechno řidič skutečně vidí a používá?

V aplikaci Scania Driver se řidiči zobrazí personalizovaná školení, tzv. lekce, kde se například dozví, jak lépe využívat tempomat nebo předvídat dopravní situace. Na základě dat z jízdy mu systém doporučí konkrétní tipy pro zlepšení – třeba „sniž volnoběh pod 10 % během týdne“ nebo „zvyš využití brzdění motorem“. Když se mu podaří zlepšení dosáhnout, získává odznaky, body, zlepšuje své hodnocení a soutěží s ostatními řidiči s podobným provozem. To motivuje i méně zkušené řidiče a zároveň dává dopravci nástroj, jak dlouhodobě zlepšovat styl jízdy řidičů ve flotile – tedy zvyšovat bezpečnost jízdy a snižovat spotřebu pohonných hmot. Jednoduše řečeno – data, která dříve jen existovala, dnes řidiči mohou využívat k vlastnímu růstu.

Když to tedy shrneme, jaký je hlavní přínos Scania Services 360 pro dopravce?

Především maximální kontrola nad provozem a náklady. Díky modularitě si každý zákazník může zvolit úroveň krytí, která odpovídá jeho byznysu a jeho potřebám. Kombinujeme fyzický servis s digitální inteligencí a zajišťujeme, že vozidla jsou v provozu co nejdéle a co nejefektivněji. V praxi to znamená méně stresu a nákladů, vyšší výkonnost a lepší výsledky. A o to jde každému profesionálnímu dopravci.

(PR)

Foto: Scania

Na titulním snímku je Michael Nový, který ve společnosti Scania zastává pozici Services Solutions & Sales Managera pro oblast střední Evropy.

spinner