Test modelu Peugeot e-Traveller - 5. díl

Řešení pro zelenou logistiku: Peugeot e-Traveller

Řešení pro zelenou logistiku: Peugeot e-Traveller

26.7. - Málokdo ví, jak hodně ovlivňují rychlost dobíjení elektromobilů vnější podmínky. Pojďme se na ně podívat.

V minulém dílu dlouhodobého testu elektromobilu Peugeot e-Traveller jsme probrali možnosti tohoto vozidla v dobíjení bez ohledu na teplotu vnějšího prostředí i teplotu akumulátorů. Ano, nemýlíme se, opravdu záleží na obou veličinách.

Teplota okolí rozhoduje o teplotě akumulátorů po delším stání, kdy nedochází k odběru elektřiny či rekuperačnímu dobíjení akumulátoru. Proč vyhřívat baterku, když vozidlo stojí, a tím marnit elektřinu a snižovat dojezd?

Když bylo na začátku testu ráno těsně u bodu mrazu a my zajeli pár stovek metrů k nabíječce, nestačili jsme se divit. Přestože zařízení umělo poskytnout 175 kWh, do vozidla proudilo jen 45 kWh ze „stovkového“ maxima. Chladné akumulátory totiž nelze dobíjet plným výkonem, protože by jejich životnost výrazně klesala. Řídicí jednotka dobíjení samozřejmě toto zohledňuje, proto nedovolila nabíječce pustit do vozu 100 kW.

Čekali jsme, zda s postupným nabíjením a ohříváním téměř „zmrzlého“ akumulátoru příkon poroste, ale přes 50 kW se nevyhoupl vůbec. Nic moc, řekli jsme si, chápeme obranu baterky proti přetěžování, ale přesto jsme hledali, jak na to vyzrát.

Musíme přiznat, že jsme řešení nevymysleli, dokud se nám jako téměř dar shůry neukázalo samo. Jeli jsme v noci a už jsme chtěli zaparkovat s tím, že ráno dobijeme. Venku bylo těsně nad nulou a teplá postel lákala. Co kdybychom dobili ještě teď a ráno si mohli více přispat, napadlo nás. Nakonec jsme této myšlence přitakali a zajeli k nabíječce. Noc, hvězdy, romantika… Jenže ještě něco navíc. Elektromobil dobíjel 95 kW a vnější téměř mráz jej nezajímal. Baterie byly po jízdě v optimální teplotě a hltaly elektřinu jako pouštní písek vodu.

Aha, takhle na tebe, řekli jsme si a pokus opakovali. Výsledek byl pořád téměř stejný – rychlodobíjení parádně fungovalo. Dokonce jsme zjistili, že dojet poslední dva tři kilometry k nabíječce svižnějším stylem také následnému dobíjení v chladu do 10 oC významně prospívá.

Tyto poznatky tak můžete brát jako drobný návod, jak na dobíjecí stanici strávit co nejméně času a trochu vyzrát na fyzikální zákony. Elektromobil je obejít nemůže, aby se zásobárna elektřiny nepoškodila a sloužila co nejdéle.

Ladislav Černý

Foto: Ladislav Černý 

spinner