Nová generace modelů eCanter a Canter ve verzích i pro stavební sektor

Nová generace modelů eCanter a Canter ve verzích i pro stavební sektor

FUSO, dceřiná společnost koncernu Daimler Truck, představila v říjnu na veletrhu bauma 2022v Mnichově nové generace modelů eCanter a Canter, jimiž dokazuje, že má ve svém portfoliu přesvědčivé produkty pro stavebnictví, ať se jedná o užitková vozidla s elektrickým pohonem napájeným akumulátory, nebo o varianty s konvenčními spalovacími motory.

Obě modelové řady nabízejí v segmentu lehkých nákladních vozidel inteligentní řešení pro nejrůznější požadavky zákazníků díky své robustnosti ve spojení s vysokou užitečnou hmotností, obratností a spolehlivostí. Značka FUSO přitom ztělesňuje uživatelskou přívětivost a agilní i komfortní jízdní vlastnosti na základě trvale udržitelných a hospodárných technologií pohonu. Jak nová generace modelu eCanter, tak i jeho konvenční sourozenec Canter dokážou přiložit ruku k dílu a s nejrůznějšími nástavbami přepravovat sypký materiál nebo stroje, například na staveništi potřebný bagr, ale také vyklápěcí korby či kontejnery.

Nástavba s hákovým nosičem kontejnerů

Nová generace modelu eCanter ve verzi s celkovou hmotností 8,55 tuny byla v Mnichově poprvé vybavena hákovým nosičem kontejnerů firmy Unsinn a mechanickým vedlejším pohonem přídavných zařízení. Celková nosnost podvozku je 5135kg. Užitečná hmotnost činí 3635kg. Vozidlo s komfortní jednoduchou kabinou (se třemi sedadly) má rozvor náprav 3400 milimetrů a je vybaveno sadou akumulátorů M, která umožňuje dojezd až 140 kilometrů.

Na venkovní ploše vystavené nové FUSO Canter mělo celkovou hmotnost 7,49 tuny, třístranný sklápěč Meiller a jeřáb Atlas. I toto vozidlo disponuje komfortní jednoduchou kabinou. Vozidlo má rozvor náprav 3400 milimetrů, nosnost podvozku 4,94 tuny, užitečnou hmotnost 2580kg a motor o výkonu 129kW.

Philipp Panter, vedoucí prodeje, marketingu a zákaznických služeb ve společnosti FUSO Europe, k tomu řekl: „Naší novou generací modelu eCanter, vystavenou poprvé s hákovým nosičem kontejnerů, zdůrazňujeme, že i elektrifikovaná varianta nabízí v plném rozsahu výhody modelu FUSO Canter pro provoz ve stavebnictví. Díky své robustnosti a variabilitě jsou nové generace modelů FUSO eCanter a Canter mimořádně vhodné pro stavební odvětví. Společně s našimi partnery pro nástavby dokážeme na obou základech realizovat vozidla určená k nejrůznějšímu využití.“

Co se týká nabíjení sady akumulátorů, je nová generace modelu eCanter kompatibilní se všemi síťovými napětími na nejdůležitějších trzích. Nabíjecí jednotka podporuje nabíjení jak střídavým (AC), tak i stejnosměrným (DC) proudem. Nabíjecím standardem je systém CCS (Combined Charging System). Nabíjet je možné výkonem až 104kW. V závislosti na sadě akumulátorů lze rychlým, stejnosměrným nabíjením zvýšit stav nabití z 20 na 80 procent kapacity za cca 24 (S), 26 (M) nebo 39 minut (L). V případě nabíjení střídavým proudem (11 a 22kW) to trvá mezi čtyřmi a šesti hodinami, v závislosti na sadě akumulátorů.

Elektrifikace celého stavebního segmentu

Mateřský koncern značky FUSO, Daimler Truck, představil v Mnichově hned několik výhradně elektricky poháněných vozidel napájených z akumulátorů pro využití ve stavebnictví. Především zde vystavil koncepční prototyp modelu eActros LongHaul, který byl poprvé představen v září na veletrhu IAA Transportation, tentokrát s elektrickým rozhraním pro návěsy, například sklápěcí.

Elektrické nákladní vozidlo je díky tomu vhodné pro zásobování stavenišť materiálem a může nahradit dosavadní řešení na základě pohonu na naftu jak z hlediska přepravy, tak i v oblasti rozhraní. Od roku 2021 sériově vyráběný eActros pro těžkou rozvážkovou dopravu vybavuje Mercedes‑Benz Trucks již několik měsíců příslušnými elektrickými rozhraními. Mercedes‑Benz Trucks navíc společně s partnery poprvé představil prototyp stavebního nákladního vozidla Arocs vybaveného nástavbou domíchávače betonu s akumulátorovým elektrickým pohonem, který se vyznačuje velkou světlou výškou a mimořádnou průchodností terénem.

Na stavební segment připadá přibližně každé páté v Evropě prodané nákladní vozidlo Mercedes‑Benz. Stavebnictví je tak pro výrobce druhým nejvýznamnějším segmentem po dálkové dopravě, a v procesu elektrifikace nákladní silniční dopravy proto hraje mimořádnou roli. Již v roce 2030 budou užitková vozidla s neutrální bilancí emisí CO2 vznikajících při provozu tvořit až 60 procent prodeje společnosti Daimler Truck na trzích EU30.

Sériově vyráběný eActros LongHaul bude disponovat dojezdem cca 500 kilometrů na jedno nabití a umožňovat vysokovýkonné nabíjení. V modelu eActros LongHaul naleznou uplatnění sady akumulátorů s technologií lithium‑železo‑fosfátových akumulátorových článků (LFP). Sady akumulátorů modelu eActros LongHaul bude možné nabít z nabíjecího stojanu o výkonu cca 1MW z 20 na 80 procent kapacity za výrazně méně než 30 minut. Vozidlo bude připraveno pro sériovou výrobu v roce 2024.

V budoucnosti bude k dispozici jako vozidlo s akumulátorovým elektrickým pohonem také model Actros.

(lan)

Foto: Daimler Truck

spinner