​Mercedes-Benz Actros L, největší a nejluxusnější vozidlo ve své řadě

​Mercedes-Benz Actros L, největší a nejluxusnější vozidlo ve své řadě

27.6. - Mercedes-Benz Actros stanovuje již od roku 1996 vysoká měřítka hospodárnosti, bezpečnosti a komfortu pro nákladní vozidla v dálkové nebo těžké rozvážkové dopravě. Nejnovější generace modelu Actros posouvá od roku 2018 v tomto ohledu laťku ještě výš mnoha inovacemi v oblastech digitalizace, konektivity a bezpečnosti. Actros skvělým způsobem splňuje neustále rostoucí požadavky na silniční nákladní dopravu. K tomu přispívají i novinky, jakými jsou například Multimedia Cockpit, MirrorCam, funkce pro částečně automatizovanou jízdu a zdokonalené bezpečnostní systémy. Uvedené systémy řidiče intenzivně podporují při plnění jeho pracovních úkolů.

Poté, co Mercedes-Benz Trucks uvedl v roce 2021 na trh již dva nové modely, na funkčnost zaměřený Actros F a limitovanou verzi Actros Edition 2, následuje nyní Actros L, největší a nejluxusnější vozidlo úspěšné modelové řady. Těžké nákladní vozidlo poháněné konvenčním vznětovým motorem mohou zákazníci v celé Evropě objednávat od 1. července 2021. Jeho výroba bude zahájena v listopadu 2021.

„Při vývoji modelu Actros L jsme se zaměřili především na aspekty komfortu řidiče, bezpečnosti, konektivity a celkových nákladů TCO, abychom v těchto oblastech dosáhli dalších zlepšení pro naše zákazníky a jejich řidiče,“ řekl Andreas von Wallfeld, vedoucí marketingu, prodeje a služeb ve společnosti Mercedes-Benz Trucks. Z intenzivní komunikace výrobce se zákazníky vyplývají jejich přání ohledně prémiových nákladních vozidel pro firmy a jejich řidiče. „Actros L je reakcí právě na tato přání. Proto jsme naši novou vlajkovou loď koncipovali a nakonfigurovali s důrazem na exkluzivitu,“ zdůraznil Andreas von Wallfeld.

Luxus začíná již vynikající nabídkou vnitřního prostoru v kabině široké 2,50 metru, která se dodává ve variantách StreamSpace, BigSpace a GigaSpace. Chybějící tunel nad motorem umožnil v kabině vytvořit rovnou podlahu, a tím i doslova útulnou atmosféru. Vylepšené odhlučnění kabiny nevpouští dovnitř nežádoucí rušivý hluk, a přispívá tak k relaxaci rovněž během přestávek pro odpočinek.

Asistenční systémy

Mercedes-Benz Trucks sleduje s důsledností i u modelu Actros L ambiciózní cíl, a to přispívat aktivními bezpečnostními asistenčními systémy k silniční dopravě, která bude pokud možno bez nehod. Výrobce vozidel s hvězdou se tím chce ještě více přiblížit k naplnění vize jízdy s naprostým vyloučením dopravních nehod. Tuto skupinu asistenčních systémů zastupuje kromě asistenta pro jízdu v jízdním pruhu, adaptivního tempomatu a systému MirrorCam, který nahrazuje hlavní a širokoúhlá vnější zpětná zrcátka, také mnoho dalších technických prvků s bezpečnostní funkcí.

Pro Actros L se na přání dodává například asistent pro odbočování, který má oproti dosavadní verzi systému rozšířenou funkčnost a za určitých okolností dokáže zachraňovat životy. Nový Active Sideguard Assist dokáže řidiče upozorňovat nejen na cyklisty a chodce, kteří se nacházejí a pohybují na straně spolujezdce, ale také může zahájit automatizované brzdění až do úplného zastavení vozidla při odbočování rychlostí až 20 km/h, pokud řidič nezareaguje včas. Active Sideguard Assist rozpozná nutnost brzdného zásahu a v ideálním případě zabrání možné kolizi.

Dalším prvkem výbavy na přání pro model Actros L je Active Drive Assist druhé generace (ADA 2). Tento systém při splnění stanovených předpokladů aktivně podporuje řidiče při řízení nákladního vozidla v podélném a příčném směru a dokáže automatizovaně udržovat bezpečný odstup od vozidla vpředu, zrychlovat i řídit, pokud jsou splněny nutné systémové podmínky, jakým je například dostatečný poloměr zatáčky nebo jasně viditelné značení jízdních pruhů. ADA 2 kromě toho obsahuje dílčí funkci Emergency Stop Assist, která je schopna zahájit nouzové zastavení vozidla, pokud řidič nereaguje navzdory vizuálním a akustickým upozorněním. Po zastavení nákladního vozidla aktivuje systém novou elektronicky ovládanou parkovací brzdu. Kromě toho také odemkne dveře, aby se v případě potřeby mohli záchranáři nebo jiní poskytovatelé pomoci dostat přímo k řidiči.

Actros L disponuje ve standardní výbavě pátou generací systému Active Brake Assist (ABA) s rozpoznáváním chodců, pokud legislativa na příslušném trhu vyžaduje, aby bylo vozidlo standardně vybaveno asistentem pro nouzové brzdění. Tento systém dokáže zabránit nehodě, hrozí-li například kolize s vpředu pomaleji jedoucím nebo stojícím vozidlem nebo čelní kolize s chodcem, například v důsledku rozptýlené pozornosti řidiče, příliš krátkého bezpečnostního odstupu nebo nepřizpůsobené rychlosti jízdy. ABA 5 pracuje s kombinací radarového a kamerového systému. Pokud systém rozpozná riziko kolize s vpředu jedoucím vozidlem, stojící překážkou nebo osobou, která přechází vozovku, jde opačným směrem nebo běží ve stejném jízdním pruhu, dojde nejprve k vizuálnímu a akustickému upozornění řidiče. Jestliže řidič adekvátně nereaguje, může systém ve druhém kroku zahájit částečné brzdění. Hrozí-li i přesto kolize, může ABA 5 aktivovat automatizované maximální brzdění – před pohybujícími se osobami až do rychlosti jízdy 50 km/h. Po zastavení se jako poslední krok automaticky aktivuje nová elektronicky ovládaná parkovací brzda.

Konektivita zvyšuje hospodárnost

V souvislosti s asistenčními systémy stojí za pozornost také inteligentní řízení tempomatu a převodovky Predictive Powertrain Control (PPC) – česky: předvídavé řízení hnacího řetězce. Systém zohledňuje za určitých okolností topografii, průběh silnice a dopravní značení. Tím lze předcházet zbytečnému brzdění, zrychlování a řazení. Nejnovější generace Actrosu spotřebuje díky PPC na rychlostních silnicích a dálnicích až o tři procenta a na běžných silnicích mimo město dokonce až o pět procent méně paliva než vozidla bez tohoto systému. Do oblasti hospodárnosti spadá také nový asistent pro ekologickou jízdu, Eco Support, který řidiče podporuje v co nejhospodárnějším stylu řízení.

Aktivity a funkce asistenčních systémů, jakými jsou ABA 5, ADA 2 nebo PPC, jsou řidiči zobrazovány na standardně dodávané, uživatelsky přívětivé digitální přístrojové desce Multimedia Cockpit se dvěma barevnými displeji, které tvoří základ uživatelského rozhraní. Na přání se pro Actros L navíc dodává mimo jiné také ukazatel celkové hmotnosti tažného vozidla a návěsu a zatížení přední nápravy i u tahačů s částečným vzduchovým odpružením. Řidič tak má neustále na očích hmotnost soupravy, aby se zabránilo jejímu přetížení.

Řada aplikací s vysokou přidanou hodnotou

Zákazníci, kteří se rozhodnou pro přístrojovou desku Multimedia Cockpit interactive, vyšší verzi standardní varianty Multimedia Cockpit, získají rychlý přístup k portálu s aplikacemi (Mercedes-Benz Truck App Portal). Dopravci tak mohou využívat nové možnosti konektivity a vybavit své vozidlo aplikacemi, které zvyšují hospodárnost a komfort, například telematickými službami Fleetboard. Individuálně kombinovatelné služby umožňují inteligentní síťové propojení řidičů, vozového parku a zakázek. Celkově přispívají jak k optimalizaci spotřeby a minimalizaci opotřebení, tak i k vyššímu vytížení vozidla. Analýza provozu Fleetboard například umožňuje vyhodnocovat a optimalizovat způsob řízení, časová evidence Fleetboard nabízí detailní přehled o dobách řízení a odpočinku řidičů, Fleetboard Mapping ukazuje stav a polohu vozidel. A s funkcí Fleetboardu pro stahování karet řidiče a velkokapacitních pamětí mohou uživatelé na dálku načítat, přenášet a ukládat všechna důležitá data.

Mezi aplikacemi vyniká především logistická aplikace HABBL společnosti Fleetboard Logistics, protože řidiče vede krok za krokem pracovními zakázkami. Řidič přitom může aplikaci ovládat jak na přístrojové desce Multimedia Cockpit vozidla Actros L, tak i na libovolném přenosném zařízení s operačním systémem Android v případě úkolů mimo vozidlo. Všichni účastníci celého procesu přepravy – řidič, dispečer a koncový zákazník – obdrží vždy všechny potřebné informace. Tím se zvyšuje kvalita procesu a současně je zaručena vysoká úroveň transparentnosti.

Mercedes-Benz Truck App Portal nabízí jako novinku také aplikaci Dashdoc se 100% bezpapírovým procesem realizace zakázek (digitální nákladní listy, resp. eCMR), řešení pro komunikaci a řízení zakázek YellowFleetApp, aplikaci mobileServiceManager (mSM) pro digitální řízení zakázek a vozového parku, aplikaci pro řízení přepravy s digitální funkcí PlanBoard a automatickým dispečerem ArealPilot, logistickou aplikaci Mobile Enterprise pro mobilní získávání dat při provozu na silnici a řešení Scangaroo pro mobilní skenování.

(lan)

Foto: Mercedes-Benz Trucks

spinner