21. srpna 2025, lan

24.8. - Od 19. srpna 2025 musí být všechna těžká vozidla registrovaná v EU a provozovaná v jiných členských státech, než je stát jejich registrace, vybavena inteligentními tachografy verze 2 (G2V2). Tento poslední milník se týká dodatečné montáže všech vozidel provozujících mezinárodní dopravu, která jsou stále vybavena první verzí inteligentního tachografu. Upozornila na to Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.
Prvního milníku bylo dosaženo před dvěma lety, kdy se povinnost být vybavena zařízeními G2V2 vztahovala na všechna nová vozidla. Druhý milník v prosinci 2024 se týkal vozidel, která již byla v provozu v mezinárodní dopravě a byla vybavena analogovými nebo digitálními tachografy.
Situace nyní ukazuje na bezprecedentní úspěšné úsilí ve srovnání s prosincem roku 2024. V té době nebyl značný počet dopravců připraven pokračovat v přeshraničním provozu od 1. ledna 2025 kvůli zpožděním v dodatečné montáži zařízení G2V2, a proto se členské státy na výzvu IRU dohodly na odkladném období pro dodatečnou montáž tachografů .
Ředitelka pro advokacii IRU při v EU Raluca Marian uvedla: „Jsme hrdí na mimořádné finanční a plánovací úsilí velké většiny provozovatelů silniční dopravy, kterým se podařilo vyrovnat počáteční zpoždění způsobená nedostupností zařízení G2V2, zádrhely v dílnách a různými technickými závadami a úspěšně stihnout včasný přechod na tento poslední termín pro těžká vozidla. I když jsme i nadále vděční Evropské komisi a členským státům za to, že v uplynulých dvou letech vyslyšely naše výzvy a poskytly nám požadované lhůty, s potěšením oznamujeme, že jsme připraveni.“
Zařízení G2V2 přinášejí řadu výhod. Ve srovnání s inteligentním tachografem verze 1 obsahuje G2V2 další funkce, jako je automatická registrace překročení hranic a možnost vzdáleného přístupu kontrolních orgánů k datům. G2V2 je klíčovým nástrojem pro sledování dodržování pravidel EU týkajících se doby řízení a odpočinku, jakož i předpisů pro kabotáž, a dokonce i pro vysílání řidičů.
„Toto je dobrý krok k další digitalizaci silniční dopravy, včetně digitální podpory pro cílené vymáhání práva. Stále však máme daleko od cíle, který si Evropská komise sama stanovila, a to bezpapírových kabin do roku 2030,“ uvedla Raluca Marian.
Zatímco těžká nákladní vozidla dokončila svůj přechod, další termín pro tachografy, 1. července 2026, se týká silničních nákladních vozidel o hmotnosti 2,5 až 3,5 tuny používaných v mezinárodní dopravě v EU.
Lehká užitková vozidla budou muset rovněž dodržovat jak pravidla EU týkající se doby řízení a odpočinku, tak i Lex specialis o vysílání řidičů, což je v tomto segmentu novinkou. Tyto nové požadavky rozšíří povinnost dodržovat pravidla EU pro kabotáž od roku 2022, která znamenala první kroky ke sladění pravidel platných pro těžká a lehká vozidla zapojené do mezinárodní dopravy.
ČESMAD Bohemia: Nové tachografy nerovnost na trhu neodstraní, naopak pomůžou dopravcům z třetích zemí
„Abych řekl pravdu, já osobně bych nebyl tak vstřícný až jásavý jako je komentář IRU. Ano, naši dopravci si s výměnou poradili. Ale stálo je to hodně peněz a je otázka, jestli odpovídajícím přínosem bude zlepšení rovných podmínek na trhu. Zásadním problémem totiž je, že povinnost mít ve vozidle nejnovější typ tachografu, který umožňuje lepší kontrolu, se netýká dopravců ze třetích států,“ upozornil Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů ČESMAD Bohemia.
„Evropská komise na jedné straně podporuje větší kontrolu a donutila nás investovat do nových tachografů, ale na straně druhé otevírá trh a navrhuje liberalizaci pro dopravce ze třetích států, kteří tuto povinnost nemají a zřejmě ani v dohledné době mít nebudou. A to se netýká jen velkých vozidel, ale i dodávek do 3,5 tuny, které v EU budou muset mít za rok také tyto tachografy, takže se dá očekávat, že zakázky převezmou dodávkáři ze třetích států. A nejde jen o tachografy, EU stále zpřísňuje pravidla a tím i zvyšuje náklady dopravcům, ale dopravci ze třetích států se přísnější regulaci vyhnou. Řidiči EU dopravců podléhají vysílání, povinným školením, pravidlům pro pracovní dobu a minimální mzdu. Turečtí, srbští nebo ukrajinští dopravci nic takového neznají a nemusí plnit. Za dva roky zřejmě budou v EU emisní povolenky ETS2, ty také budou dopadat jen na unijní dopravce, dopravci ze třetích států přijedou s plnými nádržemi o x korun levnější nafty. Když o tom v Bruselu mluvíme, jen málokdo nám naslouchá“ zdůraznil Jan Medveď.
Snažili jsme se při jednáních o menší tvrdost, o delší přechodné období, ideálně desetileté, minimálně pětileté, ale nenašli jsme podporu ani u některých kolegů na západě, kteří si od nových tachogafů slibují omezení konkurence zejména v kabotáži a třetizemních přepravách. Většina nakonec byla silnější,“ dodal Jan Medveď.
(lan)
Ilustrační foto: LAN