Právě vyšlo v DN č. 24

Michaela Svrčková (MSC): Pokrytím širšího logistického řetězce můžeme nabízet flexibilnější služby

Michaela Svrčková (MSC): Pokrytím širšího logistického řetězce můžeme nabízet flexibilnější služby

24.11. - Společnost MSC Mediterranean Shipping Company, dnes největší rejdař, v posledních letech rozšiřuje své působení do dalších dopravních oborů. O přiblížení činnosti jejího českého zastoupení jsme požádali Michaelu Svrčkovou, ředitelku české a slovenské pobočky MSC.

Jak hodnotíte z pohledu vaší společnosti letošní rok a jaká očekávání máte pro další období?

Jedná se se o rok obchodně náročnější, kdy trh je stále zatížen vyššími náklady, ale zároveň poklesem objemu. To bohužel vede k destabilizování trhu, tlaku na ceny a výraznému poklesu provizí.

Společnost MSC letos opět rozšiřuje své aktivity, naposledy vstupem do HHLA. Co tato expanze znamená pro vaše zákazníky?

Samotný vstup do společnosti HHLA nemohu komentovat.

Rozšiřování našich aktivit probíhá již několik let a je v souladu s přirozeným vývojem samotného MSC, trhu a potřeb zákazníků. Pevně věříme, že poskytováním širšího portfolia služeb a pokrytím vícero částí logistického řetězce umíme zákazníkům nabídnout kvalitnější a flexibilnější služby a tím dosáhnout jejich spokojenosti.

Lze čekat v nebližší době nějaké další velké novinky?

Jsem si jistá, že se nudit nebudeme a už jen dopracování aktuálních projektů bude obsahovat spoustu novinek.

V posledních letech došlo k narušení dodavatelských řetězců, nejprve v důsledku pandemie, pak kvůli válce na Ukrajině a nyní vzniká nové ohnisko na Blízkém východě. Jaký dopad to má nabídku vašich služeb?

Dopad to má samozřejmě významný. Dá se říci, že naše služby, ale i celý obor a logistický řetězec se několikrát musel naučit nové postupy, přizpůsobit se a zcela změnit, když situace vyžadovala. Změnily se trhy, dopravní toky, klientské potřeby i postupy. S nadsázkou si dovolím říci, že poslední roky nás všechny vytrénovaly tak, jako dvacet let předtím ne.

Příklon k zelené politice vyžaduje velké investice a velké technologické změny v dopravě. Jak se vám daří reagovat na tyto výzvy?

Jak je známo, společnost MSC je jedním z leaderu těchto iniciativ. Jde o posun správným směrem, náročný a nákladný posun, ale zcela nezbytný. Téma dekarbonizace, udržitelnosti je základním kamenem naší současné i budoucí obchodní politiky a fungování.

Jak se v současnosti rozvíjí vaše logistická divize MEDLOG?

Společnost Medlog je významnou dceřinou společností holdingu MSC, a to jak celosvětově, tak na domácím trhu. Jde o jednoho z největších logistických dodavatelů na světě. Nezapomeňte, že ji najdete ve více než 80 zemích, že vlastní více než 170 inland terminálů, lokomotivy, vagony, přepraví 5,2 milionů TEU za rok, má 11 tisíc zaměstnanců a dynamicky se vyvíjí, jak sama o sobě, tak díky skvělým partnerům a zákazníkům.

Medlog Česka republika je rovněž velmi úspěšná entita poskytující přepravní a logistické služby. Pracujeme na několika zásadních projektech s cílem umožnit na území České republiky a Slovenska další rozvoj, flexibilní a úspěšná přepravní řešení a hlavně, uspokojit nové potřeby zákazníka – jako vždy ve spolupráci s našimi partnery.

Společnost MSC loni vstoupila i na trh letecké dopravy. Jak se tento segment ve vaší nabídce vyvíjí? Využívají jej i čeští klienti?

Jde o relativně nový segment v naší společnosti a vyvíjí se velmi úspěšně. Bohužel, zatím své služby nenabízíme v rámci českého trhu, ale co není, to může být.

S expanzí MSC roste nepochybně potřeba rozšiřovat tým pracovníků o nové zaměstnance. Týká se to i českého zastoupení, nebo vše zvládáte se stávajícím týmem?

Samozřejmě, musíme rozšiřovat i náš stávající tým. Nikdy jsme nešli cestou přezaměstnanosti, kolegy najímáme pečlivě a uvážlivě, neboť zařazení nového kolegy do týmu je závažný krok a vystavuje nás velké zodpovědnosti, abychom i v náročných časech byli schopni stávající týmy udržet. Naše společnost nikdy nešla cestou hire and fire, máme dlouholeté týmy, které mají stabilní a bezpečné prostředí, a to bez ohledu na to, jak se trh vyvíjí. V případě potřeby týmy rozšiřujeme, abychom i nadále byli schopni poskytnou dobrou službu zákazníkovi a byli schopni vše provozně i obchodně odbavit. Aktuálně máme, tuším, největší lokální tým ve srovnání s ostatními rejdařskými společnostmi.

Nároky na pracovníky v dopravě a logistice se neustále zvyšují. Čím to podle vás je, že se vám daří i v tak dynamickém oboru udržovat kvalitní tým?

Jak jsem již uvedla, jsme stabilní rodinná firma, která si je plně vědoma toho, jaký závazek na sebe bere při najímání nových pracovních sil. Snažíme se vytvářet dobré pracovní podmínky, poskytnout kolegům prostor pro růst a učení se novým věcem. Věříme v ně a v jejich budoucnost. Myslím, že jsme dobrý a rozmanitý tým s jasně danými hodnotami a způsobem fungování. Věříme ve slušnost, rozvoj a podporu, věříme, že dva jsou víc než jeden, a že jen jako tým můžeme čelit nástrahám a změnám našeho oboru.

Rovněž je důležité akceptovat fakt, že i potřeby dnešních nových kolegů a generací jsou jiné, tudíž i přístup musí být jiný. Nedává smysl nad tím polemizovat a vzpomínat si, jaké to bylo kdysi, je třeba fungovat dnes. Pravidlo evoluce je jasné, nepřežije ten nejsilnější, ale ten, kdo se umí přizpůsobit.

Milan Frydryšek

Foto: MSC

spinner