18. května 2025, lan

19.5. - Sdílení dat za účelem plánování, předvídání, sledování a vysledování pohybu zboží v rámci dodavatelského řetězce musí být možné bez administrativních, právních, smluvních a prohibitivních investičních překážek. Vytvoření digitálního řešení, které zabrání negativním dopadům na hospodářskou soutěž v oblasti kombinované silniční a železniční dopravy v EU, je nezbytné. V pozičním dokumentu (viz ZDE) na to upozornila Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).
UIRR vyzývá k úplnému převedení Rotterdamské doložky (známé též jako Ministerská deklarace o koridorech pro železniční nákladní dopravu) do nového návrhu Evropské komise o Telematických TSI (TSI – Technické specifikace pro interoperabilitu). Zásadní význam má koncept „selektivního otevřeného sdílení dat“ mezi všemi zúčastněnými stranami. Zpřístupnění všech údajů veřejnosti však není nezbytné a je v rozporu s obchodním tajemstvím, pravidly hospodářské soutěže a zejména se zájmy odvětví intermodální nákladní dopravy a zejména se zájmy jejích klientů. UIRR oceňuje záměr společného nařízení o digitalizaci pro osobní i nákladní dopravu za předpokladu, že se obě záležitosti podaří včas účinně spojit a vyřešit společně.
Rotterdamská doložka byla začleněna do stávající telematické aplikace pro nákladní dopravu (TAF TSI), aby odrážela potřebu a právo na přístup a sdílení příslušných údajů o pohybu zboží a jednotek během železničního úseku přepravního řetězce, a to srovnatelným způsobem se standardními postupy v jiných druzích dopravy. Její komplexní a vyhovující zavedení by zlepšilo výměnu informací se zákazníky intermodální dopravy a v konečném důsledku zvýšilo atraktivitu a konkurenceschopnost intermodální nákladní dopravy. Hlavním cílem je zajistit, aby se požadované sdílení příslušných údajů stalo spíše normou než výjimkou, a snížit tak závislost na nadměrných a zbytečných dvoustranných dohodách.
Na základě výše uvedeného je stanovisko UIRR k předpokladům centrálního sdílení údajů v TSI Telematika následující:
-TSI Telematika musí být navržena tak, aby podporovala ducha Rotterdamské doložky, s minimálními omezeními, pokud jde o a) proces identifikace všech zúčastněných stran zapojených do kompletního dodavatelského řetězce od dveří ke dveřím a b) technické prostředky používané pro výměnu dat. Rotterdamská doložka má usnadnit sledování a dohledávání přepravních jednotek a umožnit tak odesílatelům sledovat stav jejich zboží. Tato funkce je zásadní pro poskytování vysoce kvalitních služeb. Její dosavadní provádění však nesplnilo očekávání.
-TSI Telematika plně nespecifikuje obsah informací, které je třeba sdílet. UIRR doporučuje, aby se měřitelně snížil rozsah i četnost sdílení údajů.
Snížená hloubka směřuje k zaměření na minimum životně důležitých prvků údajů, které mají být sdíleny, aby se předešlo konfliktům s oprávněnými právními, obchodními, bezpečnostními nebo ochrannými zájmy.
Snížená četnost znamená, že ne všichni příjemci musí dostávat každou zveřejněnou aktualizaci stavu. Pokud by všechny zúčastněné strany zefektivnily svou komunikaci a rozhodování v obou směrech, umožnilo by to rychlejší postup a zvýšení, tedy snadnější implementaci a přijetí.
Odesílatelé nebo logističtí provideři chtějí naplánovat nebo optimalizovat silniční úsek
Pokud chtějí odesílatelé nebo poskytovatelé přepravy zboží po železnici využívat intermodální přepravu, musí v současné době označit každý kontejner nebo jinou nakládací jednotku inteligentním zařízením. Pokud se všichni odesílatelé spoléhají na svá vlastní individuální řešení, trpí tím standardizace a nákladová efektivita přeshraničních intermodálních přepravních řetězců a stávající nákladná dopravní infrastruktura financovaná EU neplní svůj účel. Namísto investic do specifického - a tudíž často neinteroperabilního - hardwaru a softwaru internetu věcí (IoT) by bylo sdílení dat od provozovatelů infrastruktury a železničních podniků spolu s informacemi z terminálů intermodální nákladní dopravy nákladově efektivnější, energeticky účinnější a interoperabilnější.
Příjemce potřebuje spolehlivost svého přepravního řetězce a přesné hlášení nesrovnalostí
Příjemce potřebuje jasný přehled o harmonogramu příjezdu zboží na terminály kombinované dopravy, aby mohl účinně koordinovat svoz, plánovat podrobné výrobní činnosti a přesně určit, kdy budou hotové výrobky k dispozici. Příjemci stále častěji požadují potvrzení o průběhu harmonogramu prostřednictvím pravidelných aktualizačních zpráv. V případě zpoždění jsou stejně důležité zprávy o předpokládaném čase příjezdu (ETA) nebo oznámení o narušení. Aktualizace stavu nákladu a polohy zboží mohou být dostatečné pro zvýšení důvěry v intermodální železniční nákladní dopravu. V současné době je toho však dosahováno pouze částečně a závisí to na individuálních iniciativách stran zapojených do logistického řetězce. Dostupnost těchto informací jako standardu intermodálního odvětví nebyla realizována, přestože od začlenění Rotterdamské doložky uplynulo téměř devět let.
Terminály intermodální nákladní dopravy i provozovatelé intermodální dopravy vyžadují rozsáhlé sdílení dat se svými železničními subdodavateli. Intermodální operátoři propojují sdílení informací s poskytovateli logistických služeb a nepřímo i s vlastníky zboží. Usnadnění standardizovaného toku dat je proto nezbytné pro zvýšení atraktivity evropské intermodální nákladní dopravy.
Požadavky UIRR
Jako zástupce odvětví kombinované nákladní dopravy UIRR navrhuje, aby byly do TSI Telematics začleněny dvě klíčové změny.
1. Zlepšené sdílení dat bez administrativních, komerčních, nespravedlivých a neobjektivních omezení.
Postoj UIRR spočívá v podpoře zavedení harmonizovaných pravidel pro výměnu dat v celém dopravním řetězci, což zahrnuje i sekundární (nebo nepřímé) příjemce informací, kteří mají přístup k údajům poskytovaným zúčastněnými stranami na železnici (například z aplikace RNE TIS).
Cílem TSI Telematics je zavést sdílení dat v širokém - možná až příliš širokém - výkladu. Nařízení TSI Telematics musí řešit gordický uzel malého pokroku při dosahování minimální úrovně sdílení relevantních informací z pohledu zákazníka v rámci řetězce právních smluv (právní pohled), a tím i při plnění cílů stanovených Rotterdamskou doložkou z roku 2016. Řešení by však mělo zahrnovat i poskytovatele IT platforem, kteří jsou smluvně pověřeni řízením toku informací. Zvláštní pozornost je třeba věnovat tomu, aby digitální výměna dat o harmonogramu, odhadech, stavu a oznámeních o poruchách nebyla předmětem odděleného oceňování. Náklady na distribuci a uchovávání by měly být omezeny snížením četnosti i obsahu vyměňovaných údajů, protože ne všechny zúčastněné strany v intermodální dopravě vyžadují vyměňovat a uchovávat každou změnu stavu.
2. Selektivní sdílení otevřených dat pro usnadnění toku digitálních informací mezi zúčastněnými stranami
Musí být alespoň možné sdílet bez jakýchkoli zvláštních smluvních nebo právních omezení informace o plánování, předpovědi a stavu nákladních vlaků přepravujících nákladní jednotky, které obsahují zboží odesílatele. UIRR aktivně pracuje na definování minimálního požadovaného souboru dat, standardů pro výměnu dat a interoperability IT platforem, kterých je třeba dosáhnout, aby bylo možné je zprovoznit a vyhnout se případným soudním sporům o zachování důvěrnosti.
Příslušné IT systémy musí být schopny omezit sdílení dat tak, aby odpovídalo požadavkům zákazníků (intenzita), a omezit otevřené šíření potenciálně citlivých informací (např. informací týkajících se bezpečnosti nebo zabezpečení, které nejsou relevantní pro zúčastněné strany mimo železniční provoz).
Podmínky pro minimální soubor datových prvků, které mají být sdíleny, spolu s opatřeními pro jejich prosazování by měly být stanoveny v TSI Telematics. Vymezení a dosažení úrovně 2 může být cílem budoucího vývoje.
(lan)
Ilustrační foto: LAN