12. května 2025, red
13.5. - Elektromobilní platforma vyzvala včera emailem vedení Prahy, a i po 1. červenci zvýhodňovala parkování vozidel na elektrický pohon v Praze. Email i navrhovaná řešení přinášíme v následujícím textu v původním znění tak, jak nám je zaslal tajemník Elektromobilní Platformy Lukáš Folbrecht.
Vážený pane primátore, vážený pane první náměstku primátora, vážená paní náměstkyně primátora, vážený pane předsedo Výboru pro dopravu, vážený pane předsedo Komise pro e-mobilitu, vážení předsedové a vážené předsedkyně politických klubů,
obracíme se na Vás s výzvou k urgentnímu řešení parkování vozidel na elektrický pohon v Praze. Jak víte, k 30. 6. 2025 má být ukončena dosavadní výhoda, která se v Praze osvědčila jako významný a silně motivační nástroj pro potřebný přechod od vozidel se spalovacím motorem k elektromobilům.
Nyní, téměř jeden a půl měsíce před vypršením této výhody, stále není v dohlednu žádné navazující řešení. A to v situaci, kdy zdaleka nebylo dosaženo původně očekávaných počtů elektromobilů v hlavním městě a podíl veškerých elektrifikovaných vozidel registrovaných v Praze jsou stále pouhá 2 % (a 1 % ve Středočeském kraji).
V této souvislosti upozorňujeme na potřebu plnit vlastní klimatické závazky hlavního města Prahy, nutnost reagovat na zhoršující se stav emisí škodlivin z dopravy ohrožující zdraví obyvatel (viz. příloha) a zároveň na potřebu vyslat veřejnosti i ostatním městům jasný signál, že Praha bude i nadále významně podporovat přechod na tichou a lokálně bezemisní dopravu.
V této souvislosti předkládáme NÁVRH ŘEŠENÍ, které je – věříme – politicky schůdné a technicky poměrně snadno realizovatelné:
1) Prodloužit do 31. 12. 2025 bezplatné parkování všech vozidel „EL“ (tj. BEV – čistě bateriové vozidlo, PHEV – vozidlo kombinující bateriový a spalovací pohon, FCEV – vodíkové vozidlo).
2) Zavést povinnost, aby se vozidla s SPZ „EL“ do 31. 12. 2025 registrovala do systému Prahy, případně aby byl, po dohodě Magistrátu s Ministerstvem dopravy, umožněn přímý, automatizovaný přístup systémů Prahy do Centrálního registru vozidel, který zajistí informace o druhu pohonu parkujících vozidel „EL“ a umožní automatizované rozlišování mezi nimi.
3) Od 1. 1. 2026 rozlišovat čistě bateriové a vodíkové elektromobily (BEV, FCEV) – větší výhody / a plug-in hybridy (PHEV) – menší výhody:
PHEV – Omezit bezplatné parkování pro plug-in hybridní vozidla - PHEV (tj. cca třetinu vozidel se značkou EL) - nahradit ho 50 % slevou pro parkování na všech zónách a slevu v této výši uplatnit také u rezidentských a abonentských parkovacích oprávnění.
BEV, FCEV – Zachovat bezplatné parkování pro čistě bateriová a vodíková elektrická vozidla BEV a FCEV (tj. cca dvě třetiny vozidel se značkou EL) a to nejméně do konce roku 2026 nebo do přijetí koncepčního řešení v rámci plánované reformy Zón placeného stání.
V příloze najdete doplňující informace k otázce a kontextu zvýhodnění elektromobilů i navrhovanému řešení.
S ohledem na urgentnost tématu a její celonárodní rozměr (dopad na další města) předáváme tyto informace také zástupcům médií a vedoucím představitelům vlády České republiky.
Součástí emailu Elektromobilní Platformy je i následící příloha.
Úprava zvýhodnění parkování elektromobilů v Praze
Návrh řešení
Výchozí situace
Praha trpí hlukem a vysokými koncentracemi emisí z dopravy – zejm. pevných částic a emisí dusíku, které překračují doporučené limity WHO. I kvůli nové legislativě EU (viz. příloha 1) je potřeba nejpozději k r. 2030 emise snížit. Opatření pro snížení je třeba začít realizovat již nyní. Emise z dopravy snižují kvalitu života a poškozují zdraví obyvatel (zdravotní problémy a předčasná úmrtí v důsledku rakoviny, poruch srdce, dýchacího aparátu, infarktu apod.). Emise ve svém důsledku také snižují hodnotu nemovitostí v centru. Oproti jiným v zemích je v ČR, na rozdíl od většiny zemí EU, prakticky nulové zdanění mobility a pro občany a firmy minimum pobídek, které by dlouhodobě motivovaly k pořízení a provozování elektromobilu. Zároveň je elektromobilita předmětem řady mýtů, nepochopení a negativní komunikace. • Zejména z těchto důvodů je ČR ve srovnání s Evropou, zejména vyspělými zeměmi, dlouhodobě na chvostu registrací elektromobilů. Například v sousedním Rakousku rostou registrace 4x rychleji, v Dánsku dokonce 13x rychleji. Praha se v rámci svého Klimatického plánu zavázala o snížení emisí CO2 o 45 % do roku 2030. Plán (str. 77) uvádí: „Čtvrtou klíčovou prioritou Prahy při naplňování klimatického závazku v oblasti dopravy je postupně na území města v co největší míře rozšířit takové dopravní prostředky, které budou využívat nízko- a bezemisní pohony schopné jízdy s minimálními či nulovými emisemi škodlivin včetně CO2.…Je třeba stanovit si do roku 2030 cíl, aby alespoň 30 % dopravních výkonů automobilové dopravy v Praze bylo realizováno právě nízko- a bezemisními pohony. Způsob splnění tohoto cíle znamená významnou proměnu vozového parku a Praha půjde v tomto směru příkladem.“ Pokud by bylo k 30. 6. 2025 zrušeno bezplatné parkování elektromobilů a nebylo na něj od 1. 7. 2025 navázáno dostatečně motivačním systémem, byl by takový krok v přímém rozporu s vlastním klimatickým závazkem Prahy. Za naplňování plánu je zodpovědná Jana Komrsková (Piráti), radní pro klimatický plán a životní prostředí, která na výzvy Platformy k jednání nereaguje. I když zcela pomineme přínos pro klima, z pohledu vedení města nelze ignorovat lokální přínos těchto vozidel ve městech, kde jsou provozovány. Elektromobily z výfuku nevypouští žádné škodliviny a jsou velmi tiché při startování i provozu. Elektromobily jsou rovněž přínosné pro vyrovnávání energetické sítě - ukládání a využívání přebytků energie z obnovitelných zdrojů, zejm. fotovoltaik. • Podpora elektromobility (čistě bateriových elektromobilů BEV*, ale i plug-in hybridů, PHEV*) pomáhá také výrobcům automobilů, včetně těch českých, plnit flotilové cíle snižování emisí CO2 z nově prodaných vozidel. Podpora elektromobility v Praze (s dopadem na další města v ČR)
Vedení hlavního města v minulosti zavedlo výraznou výhodu pro pořízení a provozování elektromobilů v Praze, která se ukázala jako funkční a motivující, což mj. vyplývá z průzkumů mezi firmami a fyzickými osobami, které ji řadí mezi hlavní důvody pořízení elektromobilu. Z cca 60 tisíc elektrických vozidel (BEV, PHEV) v ČR je třetina registrována v Praze. Podle dostupných dat navíc většina z nich během dne z centra Prahy a zón placeného stání odjíždí. Často se jedná o firemní vozy s registrací v Praze, ale jezdící a parkující po České republice. Současné vedení Prahy avizovalo záměr bezplatné parkování elektromobilů zrušit, a to v situaci, kdy adopce elektromobility v Praze zdaleka nedosáhla očekávaných parametrů. 1. náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) toto rozhodnutí odůvodňuje snahou zlepšit situaci s parkováním v Praze. Elektromobily (BEV, PHEV, FCEV) přitom tvoří pouhá 2 % vozidel registrovaných v Praze (a 1 % ve Středočeském kraji) – tento argument je zcela zavádějící - elektromobily při těchto počtech nemohou být příčinou problémů s parkováním v Praze. Zdeněk Hřib komunikoval záměr zvýhodnit elektrická vozidla pouze 50% slevou na parkování v návštěvnických zónách (fialové a oranžové) – to je přitom o kvalitativně výrazně nižší podpora než dosud a není dostatečně motivační. Pokud chce Praha urychlit rozhodnutí zákazníků k přechodu na elektromobil v Praze, musí nabídnout významnější výhody. Elektromobil je dnes stále dražší než vozidlo s pohonem na spalovací motor a mají omezenější dojezd, elektromobilista musí řešit dobíjení – tento „nekomfort“ a fakt, že jeho vozidlo „nečoudí lidem v ulicích pod nos,“ by měl být vedením města adekvátně kompenzován. Přes řadu jednání se stále nerýsuje odpovídající řešení ani politická shoda, do avizovaného zrušení bezplatného parkování zbývají necelé 2 měsíce (!). Pokud Rada hl. města v brzké době řešení parkování elektromobilů neschválí, bude zvýhodnění elektromobilů od 1. 7. 2025 v Praze nulové a budou tak postaveny na stejnou úroveň, jako vozidla se spalovacím motorem. Náměstek Hřib nechal rozeslat dotazník na některé městské části a i na základě jeho vyhodnocení na relevantních jednáních argumentuje, že některé městské části jsou proti výraznějším výhodám v parkování pro elektromobily, zejm. pro plug-in hybridy (PHEV) Vyžádání zpětné vazby lze obecně ocenit. V tomto případě však považujeme za alibistické, „schovávat se“ za názory městských částí - musí být úlohou Magistrátu, přijímat rozhodnutí ve strategických záležitostech, které se týkají Prahy jako celku a také jejích klimatických a emisních závazků. Upozorňujeme na to, že Praha je vzorem následovaným dalšími městy v Česku. Pokud bude podpora nulová či neexistující, mohou Prahu následovat v rámci „lavinového efektu“ i další města (byť často s žádnými podporami či koncepčním řešením dobíjení ani nezačaly) s odůvodněním, že „i Praha již od podpory elektromobilů ustupuje.“ Návrh úpravy parkování elektromobilů
Chápeme, že Praha „není nafukovací“ a dopravu, zejm. v nejužším centru je třeba zklidňovat. V žádném případě neprosazujeme navyšování počtu vozidel v Praze, ale to, aby narůstající poměr vozidel provozovaných v Praze byl zcela (BEV, FCEV*), či částečně bezemisní (PHEV). • NAVRHUJEME, ABY RADA ROZHODLA CO NEJDŘÍVE O NÁSLEDUJÍCÍM:
1) Prodloužit bezplatné parkování vozidel „EL“ (tj. BEV, PHEV, FCEV) do 31. 12. 2025
2) Zavést povinnost, aby se vozidla s SPZ „EL“ do 31. 12. 2025 registrovala do systému Prahy, případně aby byl, po dohodě s Magistrátu s Ministerstvem dopravy umožněn přímý automatizovaný přístup Prahy do Centrálního registru vozidel, který zajistí informace o druhu pohonu parkujících vozidel „EL“ a umožní rozlišování mezi nimi (ideální řešení - předjednáno Platformou s Ministerstvem dopravy, které potřebuje mít od Prahy co nejdříve jasně formulovaný požadavek a max. cca půl roku na realizaci přístupu do CRV)
3) Od 1. 1. 2026 rozlišovat čistě bateriové a vodíkové elektromobily (tj. BEV a FCEV) – větší výhody a plug-in hybridy (tj. PHEV) – menší výhody.
PHEV - Omezit bezplatné parkování pro plug-in hybridní vozidla - PHEV (tj. cca třetinu vozidel se značkou EL) - nahradit ho 50% slevou pro parkování na všech zónách a slevu v této výši uplatnit také u rezidentských a abonentských oprávnění. BEV, FCEV - Zachovat bezplatné parkování pro vozidla BEV a FCEV - (tj. cca dvě třetiny vozidel se značkou EL) - a to nejméně do konce roku 2026 nebo do přijetí koncepčního řešení v rámci plánované reformy Zón placeného stání. „Plán B“ - pokud by nebyla ve vládnoucí koalici politická vůle prosadit výše uvedené, navrhujeme pro vozidla BEV (a FCEV) následující:
Krátkodobé parkování: 3h parkování zdarma ve všech zónách, následně parkování se 75% slevou na fialových a oranžových zónách (na modrých zónách je krátkodobé parkování omezeno dobou 3 h) Dlouhodobé parkování: 75 % sleva z poplatku pro rezidenty i abonenty, neomezené parkování napříč městskými částmi. Další klíčová doporučení
Kromě výše uvedeného zvýhodnění v oblasti parkování doporučujeme následující: o Vytvořit tlak na elektrifikaci vozů taxi a rozvážkových služeb
o Pokračovat v zahušťování dobíjecí infrastruktury, včetně možností pomalého, cenově dostupného AC dobíjení pro residenty na sídlištích a na P+R parkovištích (jejichž kapacity je třeba dále posilovat
o Zřídit při Magistrátu pozici koordinátora e-mobility, který by řešil průřezová témata
o Rozpracovat návrhy realizace nejprve nízkoemisní, následně bezemisní zóny, případně zřídit v centru bezemisní zónu a širším centru nízkoemisní zónu.
*Vysvětlivky
BEV: Čistě bateriový elektromobil, Battery Electric Vehicle PHEV: Vůz kombinující benzínový motor s elektrickým, schopný externího dobíjení, Plug-in Hybrid Electric Vehicle FCEV: Elektrický vůz s palivovým článkem, Fuell Cell Electric Vehicle
(red)
Ilustrační foto: LAN