25. listopadu 2025, PR
26.11. - METRANS Group uzavírá rok 2025 ve znamení posilování své evropské sítě. Společnost, která je součástí hamburské HHLA, investovala do modernizace terminálů, rozvoje technologií i dekarbonizace silniční logistiky – a potvrdila tak svou roli jednoho z nejpokrokovějších intermodálních operátorů ve střední Evropě.
Elektromobilita v Praze: největší nasazení e-trucků v Česku
Jedním z klíčových momentů letošního roku bylo uvedení šesti elektrických nákladních vozidel Volvo FH Electric v pražském terminálu METRANS. Jde o dosud největší nasazení e-trucků v české logistice.
Během prvních dvou týdnů provozu ujely přes 10 000 kilometrů, zvládly 86 rozvozů a ušetřily téměř devět tun CO₂. Každý vůz uveze až 50 tun, na jedno nabití zvládne kolem 350 kilometrů a na 80 % kapacity baterie se dobije za zhruba 90 minut.
„Je to investice do naší budoucnosti a jasný závazek vůči zákazníkům i společnosti. Chceme ukázat, že ekologie a byznys mohou fungovat ruku v ruce,“ uvedl CEO METRANS Group Peter Kiss.
Vodík pro delší trasy: testování na Slovensku pokračuje
Zatímco elektrická vozidla pokrývají first-mile a last-mile dopravu, METRANS zároveň pracuje na rozšíření své strategie o vodíkovou technologii. První vodíkový tahač se aktuálně testuje na Slovensku, kde se ověřuje jeho výkon v běžném provozu a dlouhých trasách. Vozidlo nabízí dojezd až 650 kilometrů a tankování srovnatelné s dieselovými vozy, což by do budoucna umožnilo dekarbonizovat i těžší a mezinárodní přepravy.
Technologie je bezemisní a při využití tzv. zeleného vodíku produkuje pouze vodní páru. Podle Petra Kisse představuje „přirozené pokračování zelené strategie“, které doplní flotilu e-trucků a dá METRANSu „jedinečnou flexibilitu při volbě udržitelných řešení“. Každý kilometr na elektřinu nebo vodík zároveň posouvá METRANS blíž k cíli mateřské HHLA – dosáhnout klimaticky neutrálních operací do roku 2040.
Rozvoj terminálů ve střední Evropě
Rok 2025 doprovází také výrazný růst infrastruktury. V polských Gądkách u Poznaně zahájil METRANS rozšíření terminálu, které přinese vyšší kapacitu, prodloužení železničních kolejí na 750 metrů a nové portálové jeřáby. Dokončení je plánováno na druhou polovinu roku 2026.
V říjnu METRANS rovněž otevřel nové kanceláře v gdaňském komplexu Olivia Centre, čímž posílil svou pozici na baltském koridoru a spolupráci s přístavy Gdańsk, Gdynia a Szczecin/Świnoujście.
Jednotná strategie pro budoucnost
Od Prahy až po Košice, od Baltu na Balkán – všechny letošní projekty ukazují na jasnou dlouhodobou strategii: udržitelný růst založený na moderních technologiích, efektivním propojení regionů a podpoře energetické transformace.
METRANS tak potvrzuje, že železniční logistika může sehrát klíčovou roli v evropské dekarbonizaci, aniž by ustoupila z požadavků na konkurenceschopnost.
(PR)
Foto: Marek Novotný