Zeptali jsme se Ivety Štočkové, tiskové mluvčí VINCI Construction CS, a. s.

Zeptali jsme se Ivety Štočkové, tiskové mluvčí VINCI Construction CS, a. s.

Výstavba dálnice D4 letos vstupuje do závěrečné fáze. Jakou máte zkušenost s její realizací formou PPP a jaká je podle vás perspektiva této formy financování při realizaci dalších infrastrukturních projektů v ČR?

Skupina VINCI Construction CS má s realizací PPP projektů velké zkušenosti. Realizovali jsme již projekt na Slovenku, kde jsme za 24 měsíců vybudovali 52km dálnice. Stavba dálnice D4 je prvním takovým projektem v ČR.

Naším úkolem je projektování a výstavba 32 km nové části a 16 km oprav stávající dálnice D4. Aktuálně práce probíhají dle plánu, v současné době jsou hotovy z téměř 80 procent. Dílo bude podle smlouvy se státem hotovo letos a řidičům začne sloužit v prosinci 2024.

Pro Česko jsou PPP projekty jednou z možností, jak dokončit páteřní síť silniční i železniční.

Přestože investice do infrastruktury v České republice jsou oproti předchozím letům stále rekordní, prudce rostou prakticky veškeré náklady. Projevuje se to nějak na rozsahu nových zakázek?

Je pravdou, že statistiky očištěné od výkyvů z období února až dubna roku 2022, kdy začala válka na Ukrajině, ukazují, že vstupy od posledního kvartálu roku 2019 do dneška jsou o 40 procent dražší. A už neklesají. I přesto jsme, pokud jde objem nových zakázek, mírně optimističtí. Vláda masivně investuje do výstavby dopravní infrastruktury, která nám historicky chybí, a tak je dopravní stavitelství na maximu. Příští rok se pro naše občany otevře zhruba 200 kilometrů dálnic, z nichž naše Skupina VINCI Construction CS postaví 60 – 70 kilometrů. Lehké oživení očekáváme také v pozemním stavitelství, protože přece jenom ceny hypoték mírně klesají. A mění se i nálada ve společnosti.

(lan)

Foto: VINCI Construction CS

spinner