Programové prohlášení vlády

Nová vláda si za jednu ze svých priorit vytyčila zvýšení investic do infrastruktury

Posílení státních dotací do výstavby a údržby dopravní infrastruktury, nákup nových vozů a souprav pro České dráhy a zlepšení podmínek pro lodní dopravu na dolním toku Labe: takové budou hlavní priority ministerstva dopravy pod vedením staronového ministra Milana Šimonovského pro období do roku 2006. Ministr s nimi minulý týden v Praze seznámil novináře.

Programové prohlášení vlády, se kterým předstoupí kabinet premiéra Stanislava Grosse na konci srpna před Poslaneckou sněmovnu se žádostí o vyslovení důvěry, počítá především s budováním chybějící vysoce kapacitní dopravní infrastruktury včetně vodní a železniční dopravní sítě a leteckých spojení. Podle Milana Šimonovského by měl jeho resort do roku 2006 mimo jiné připravit aktualizovaný dokument Dopravní politika ČR, který bude zohledňovat dopravní potřeby státu, pokračovat v pracích na modernizaci a rekonstrukci železničních uzlů i ve výstavbě dálnic a připravit legislativní opatření vedoucí k urychlení a zjednodušení územního a stavebního řízení u liniových staveb celostátního a mezinárodního významu.

K dalším úkolům bude patřit příprava podmínek pro soukromé investice do dopravní infrastruktury, stabilizace příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) v objemu nej-méně 50 miliard Kč ročně, zavedení výkonového zpoplatnění vybrané silniční sítě v roce 2006 a prosazení účinných opatření pro zvýšení bezpečnosti dopravy, zejména silniční.

Více peněz nejen na silnice

Nová vláda hodlá do dopravní infrastruktury investovat více než její předchůdkyně. Ještě v letošním roce by se ministři měli pokusit navýšit schválenou částku 44 miliard Kč, které letos SFDI vydá na stavbu a opravy silnic, železnic a vodní infrastruktury. V příštích letech by se výdaje fondu měly zvýšit až na 50 miliard Kč. „Optimálních by však bylo alespoň 56 miliard Kč,“ uvedl Milan Šimonovský. Ministr v této souvislosti zdůraznil, že plánované navýšení investic do dopravní infrastruktury musí vládě povolit Evropská unie. Pokud by se tak nestalo, mohla by ČR dostat vysokou pokutu. Podle pravidel EU totiž členský stát nesmí užít mimorozpočtové zdroje například z privatizace na nic jiného než na snížení schodku veřejných rozpočtů. Česká vláda by přitom mohla rozpočet SFDI navýšit zřejmě pouze z peněz získaných prodejem státního podílu v některých firmách. „Věřím, že se s Evropskou unií dohodneme. Jde totiž o výstavbu infrastruktury, kterou potřebujeme nejen my, ale i Evropská unie,“ řekl Milan Šimonovský.

Urychlí se příprava jezů na Labi

Program nové vlády počítá také s urychlením přípravy výstavby jezů na Labi. Podle Milana Šimonovského programové prohlášení přímo obsahuje větu: „Vláda urychlí přípravu akce Zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi.“ Vláda i nadále počítá s výstavbou dvou jezů, o něž dopravci a ministerstvo dopravy již deset let vedou spor s ekology. Na druhou stranu však právníci ministerstva dopravy dospěli k závěru, že vláda

v současné době nemůže vynést „trumfové eso“ podle nového zákona, který vládě umožňuje, aby v případě podobných sporů rozhodla, který veřejný zájem je větší – zda například zájem na zajištění dopravy nebo ochrana přírody. „Zákon, který vládě tuto pravomoc dal, začal platit až letos. Tedy až poté, co územní řízení o stavbě jezů začalo. Proto je nyní třeba nejprve dokončit zahájené územní řízení,“ vysvětlil ministr dopravy. Pokud řízení skončí verdiktem, že jezy na Labi nelze postavit, musela by vláda hledat jiné řešení. Pravděpodobně by se jednalo o nové územní řízení, po němž by již vláda mohla použít své „eso“ podle nového zákona.

Fond dopravy beze změn

Veškeré prostředky na opravy silnic a další dopravní infrastruktury budou i nadále procházet SFDI. Vláda do roku 2006 podle Milana Šimonovského rozhodně nepočítá se změnou struktury příjmů fondu. Nic se tedy zatím nebude měnit ani na podílu fondu na výnosu ze spotřební daně z pohonných hmot. V jedné z předchozích variant vládního prohlášení se přitom objevil návrh na zvýšení tohoto podílu z dnešních 20 na 30 procent. „Do roku 2006 s touto změnou nepočítáme,“ řekl Milan Šimonovský. Vláda naopak slibuje zvýšení příjmů SFDI z vybraných peněz za zpoplatněnou silniční síť, a to zejména poté, co kamiony začnou platit elektronické mýtné. To by se mělo podle předchozích plánů ministra dopravy začít vybírat v průběhu roku 2006. Příjmy SFDI by měly do roku 2006 dosahovat částky minimálně 44 miliard Kč ročně, vláda se bude snažit je zvýšit na již ohlášených 50 miliard Kč ročně.

Transformace ČD na vedlejší koleji

Na rozdíl od programového prohlášení minulé vlády chybí v novém programu jako jedna ze základních priorit v oblasti dopravy transformace Českých drah (ČD). „Transformace totiž probíhá více než uspokojivě, černá čísla, která se v hospodaření podniku v posledních měsících objevují, jsou dobrým signálem,“ řekl Milan Šimonovský. Konstatoval nicméně, že i tak mají ČD ještě hodně daleko ke stabilnímu obchodnímu úspěchu. Nová vláda se hodlá zaměřit zejména na zvýšení kvality dopravy. V nákladní dopravě bude stát podporovat zejména kombinovanou dopravu, aby odlehčil přetíženým silnicím, v osobní dopravě by se měla zvýšit podpora nákupu nových osobních vozů a železničních souprav. „V tomto bodě počítáme zejména s využitím prostředků z Evropského sdružení železnic Eurofima,“ zdůraznil ministr.

Prioritou bezpečnost provozu

Významnou prioritou nové vlády je podle Milana Šimonovského důraz na bezpečnost silničního provozu. Právě stále velmi vysoká nehodovost je podle jeho slov jedním z největších bezpečnostních rizik v ČR. Pověřené složky se proto budou ještě v daleko větší míře než dosud zaměřovat nejen na kontroly normálních řidičů, ale i řidičů-profesionálů. Od začátku letošního roku zastavili policisté nebo orgány celní správy celkem 16 200 nákladních vozidel. Každé šestnácté z nich bylo přetížené a každý osmý řidič nedodržel předepsané bezpečnostní přestávky. Policie sama provedla s obdobným výsledkem dalších dvacet tisíc kontrol mezi všemi kategoriemi motorových vozidel. Zlepšení situace, zejména pokud jde například o kontrolu bezpečnostních přestávek, očekává ministr od příštího roku, kdy bude možné kontrolovat průběh jízdy až o rok zpět z digitálních tachografů.

Tomáš Johánek

spinner