8. února 2007
Zatímco v prvním týdnu po zprovoznění systému elektronického mýta stát provozovatelům kamionů předepsal mýtné v celkové výši 63 tisíc Kč, od druhého týdne již platby pravidelně přesahují částku jednoho sta milionů Kč. Za celý leden by kamiony na mýtném podle údajů společnosti Kapsch měly zaplatit celkem 421,8 milionu Kč. Generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix odhaduje výnos za celý rok na 5,3 miliardy Kč. Nejvíce státu zatím vynáší patnáctikilometrový úsek dálnice D1 mezi Velkým Beranovem a Měřínem na Vysočině, na němž se během prvních čtyř týdnů vybralo celkem 8,7 milionu Kč, z toho téměř 4,5 milionu ve směru do Prahy. I na dalších místech žebříčku jsou většinou úseky nejstarší české dálnice. Druhý nejvýnosnější je úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, na němž stát vybral zhruba 7,4 milionu Kč, mírně více rovněž ve směru do Prahy. Na třetím místě se umístil desetikilometrový úsek Devět Křížů – Ostrovačice ve směru do Prahy. To však neznamená, že by nejvýnosnější byly automaticky úseky s nejvyšší hustotou kamionové dopravy. „Finanční výnosnost ovlivňují dva faktory, zatíženost úseku a jeho délka,“ poznamenal mediální zástupce společnosti Kapsch David Šimoník. Délka jednotlivých úseků je dána především vzdáleností dálničních výjezdů. Nikoli náhodou je proto nejvýnosnější úsek také jedním z nejdelších. Teprve na šestém místě je západočeská dálnice D5 z Mýta do Rokycan směrem z Prahy, kde stát na dvanácti kilometrech vybral téměř 3,1 milionu Kč. Více než tři miliony zaplatili dopravci ještě mezi Ostrovačicemi a Devíti Kříži při cestě do Brna. Dálnice D1 žebříček 330 zpoplatněných úseků také uzavírá: pouhých 50 tisíc Kč stát vybral na dvou kilometrech mezi Mořicemi a Kojetínem. O hustotě provozu spíše než finance ovšem vypovídá počet mýtných transakcí. Nejvíce jich provozovatel systému zaznamenal na pražském okruhu R1 mezi Slivencem a Ořechem. Za více než 120 tisíc transakcí na něm ovšem provozovatelé vozidel zaplatili něco přes jeden milion Kč. Jedná se totiž pouze o tříkilometrový úsek. Podobně jsou na tom i další krátké úseky kolem pražské i brněnské aglomerace. Na zpoplatněných úsecích silnic a dálnic v České republice se od 1. ledna nepřetržitě 24 hodin denně pohybuje 25 speciálních vozidel Celní správy ČR. Celníci kontrolují, zda jsou vozidla těžší dvanácti tun, která zpoplatněný úsek užívají, vybavena jednotkou Premid a řádně platí mýtné. „Do pondělí 4. února řešily mobilní hlídky celníků 2561 porušení právních předpisů a uložily blokové pokuty v celkové výši 3 382 200 Kč,“ uvedl vedoucí oddělení vztahů s veřejností Generálního ředitelství cel Jiří Barták. V 83 případech byl celním úřadům dán podnět k zahájení správního řízení, dodal.
(spa)