24. února 2005
Státní fond dopravní infrastruk-tury v loňském roce uvolnil na financování dopravních staveb téměř 52 miliard Kč. To je zatím nejvyšší částka v historii fondu a podle názoru jeho ředitele Ing. Pavla Švagra, CSc., se v budoucnu hned tak opakovat nebude. S ředitelem SFDI jsme hovořili o výsledcích uplynulého roku i o výhledech na rok letošní.
„Pokud byste měl bilancovat uplynulý rok z hlediska činnosti SFDI, hodnotil byste ho spíše pozitivně, nebo negativně?“ „Loňský rok byl pro dopravní infrastrukturu opravdu velmi úspěšný. A stejně úspěšný byl také pro SFDI: v příjmové oblasti jsme měli z daňových zdrojů inkasovat 21,2 miliardy Kč a k 31. prosinci jsme obdrželi 21,246 miliardy. Inkaso bylo tedy vyšší téměř o padesát milionů. Nicméně struktura daňových příjmů byla poněkud jiná než v ostatních letech – vzhledem ke značnému nárůs-tu kamionové dopravy v loňském roce překročily podle očekávání plánovanou hodnotu příjmy z dálničních kuponů. Předpokládali jsme u nich inkaso ve výši 2,2 miliardy Kč, ale nakonec to bylo 2,681 miliardy, tedy téměř o půl miliardy více, než určoval plán.“
„Překročili jste plán i u ostatních příjmových položek?“ „Naplnit se nám nepodařilo plánovaný výběr silniční daně. Plán stanovil vybrat 5,9 miliardy Kč, ale ve skutečnosti jsme dostali jen 5,5 miliardy. Rozdíl byl dán dohodou mezi vládou a autodopravci o kompenzaci zvýšení spotřební daně z minerálních olejů v roce 2003. Podíl SFDI na spotřební dani z minerálních olejů podle plánu činil v loňském roce dvacet procent, což představovalo 13,1 miliardy Kč, avšak ve skutečnosti se vybralo pouze 13,05 miliardy. Nicméně kombinace překročení plánovaného výběru u dálničních kuponů a nedosažení plánu u ostatních daní způsobila, že celková bilance fondu byla kladná.“
„Jaká byla situace u dalších příjmových zdrojů?“ „Dotace ze státního rozpočtu činila 2,8 miliardy Kč a podle plánu byla také splněna. Citlivou otázkou samozřejmě zůstává Fond národního majetku, odkud jsme měli v loňském roce obdržet dvacet miliard Kč, ale nakonec jsme získali jen 18 miliard. Dvě miliardy korun bude SFDI účtovat jako pohledávku a předpokládám, že nám ji letos FNM uhradí. Ještě v závěru roku jsme si nebyli jisti, zda tato pohledávka nebude dokonce vyšší, ale v úplném závěru roku – na Silvestra – jsme obdrželi 1,3 miliardy, takže konečný stav převodů dosáhl uvedených 18 miliard.“
„V oblasti příjmů byl tedy SFDI úspěšný. Jak se vám dařilo v loňském roce peníze vydávat?“ „Výdajová stránka byla loni nejvyšší v celé historii fondu – uvolnili jsme celkem 51,9 miliardy Kč. Rozdíl mezi příjmy, o nichž jsem hovořil, doplňují převody a zůstatky účtů fondu k 31. 12. 2003. Reálně jsme tak našim příjemcům uvolnili přesně 51,899 milionu Kč. Citlivou otázkou samozřejmě zůstává Fond národního majetku, odkud jsme měli v loňském roce obdržet dvacet miliard Kč, ale nakonec jsme získali jen 18 miliard. Oproti roku 2003 vzrostla vydaná částka o 10,7 miliardy. To je číslo, za které se, myslím, vůbec nemusíme stydět. Považuji to za velký úspěch a jsem si jist, že v letošním roce se již tak vysoké částky dosáhnout nepodaří, protože tak značné převody, jaké byly z roku 2003 do roku 2004, se letos nebudou opakovat. Předmětem převoditelnosti do roku 2005 zůstává zhruba 2,4 miliardy Kč a tyto převody budeme s příjemci řešit zhruba během února a března.“
„Podívejme se na výdaje SFDI z hlediska jejich struktury…“ „Na pozemní komunikace, tedy na silnice prvních až třetích tříd, jsme loni uvolnili 21,5 miliardy Kč. To je o 4,3 miliardy více než v roce 2003. Pokud jde o dálnice a rychlostní komunikace, v loňském roce na ně připadlo 13,9 miliardy Kč, o 5,8 miliardy více než v roce 2003. Je to opět velmi příznivá zpráva, která svědčí o tom, že v minulém období začala řada dálničních staveb a tempo jejich výstavby se zvyšuje. Spotřební daň představuje zdroj, který by měl financování dopravní infrastruktury do budoucna významně stabilizovat. Na železniční dráhy – celostátní i regionální – fond loni uvolnil 16,3 miliardy Kč. Oproti roku 2003 to je o 700 milionů více. V jediné oblasti můžeme vysledovat meziroční pokles. Jedná se o vnitrozemské vodní cesty, kde jsme loni zafinancovali akce za zhruba 300 milionů Kč, o sto milionů méně než v roce 2003.“
„Jste tedy jako ředitel SFDI s činností fondu v loňském roce spokojen?“ „Uvedených 52 miliard je podle mého názoru docela úctyhodný výkon a myslím si, že až bude české stavebnictví bilancovat rok 2004, bude muset říci, že k jeho příznivé bilanci přispěl významnou měrou i SFDI a dopravní stavitelství. Samozřejmě vše pozitivní má i některá negativa. Například: loni začala platit vyšší daň z přidané hodnoty a v 10,7 miliardy, o nichž hovořím z hlediska navýšení, je tato skutečnost samozřejmě již promítnuta a reálně devalvuje vydané částky oproti srovnatelnému období roku 2003. Přesto se loni určitě více opravovalo a budovalo než v létech předchozích. Myslím, že si to hodně uživatelů dopravních cest uvědomilo.“
„Co nového čeká SFDI v roce letošním?“ „Největší změnou je to, že od 1. ledna bylo financování silnic druhých a třetích tříd plně převedeno na kraje, které je budou financovat ze svých daňových příjmů tak, jak to vyplývá z novely zákona o rozpočtovém určení daní. Fondu bohužel tato změna přinese snížení příjmů o 7,4 miliardy Kč. Současně to pro nás znamená, že původní dvacetiprocentní podíl na dani z minerálních olejů klesá na 9,1 procenta. To se nám samozřejmě nelíbí. Spotřební daň představuje zdroj, který jednak pochází z peněženek uživatelů dopravních cest a jednak by měl financování dopravní infrastruktury do budoucna významně stabilizovat. Bylo by jistě dobré, kdyby se ekonomové a politická reprezentace důkladněji podívali na financování dopravní infrastruktury a došli k názoru, že je třeba dostat se z těchto 9,1 procenta zpět na nejméně dvacet, ale spíše na třicet procent podílu na spotřební dani z minerálních olejů. Tato otázka začne být velmi aktuální, neboť se již blíží doba, kdy FNM přestane být hlavním garantem mimorozpočtových zdrojů a financování dopravní infrastruktury bude třeba nějakým způsobem vyřešit.“
„S jakými příjmy pro letošní rok SFDI počítá?“ „Předpokládáme rozpočtované příjmy v řádu 38,6 miliardy Kč, z toho 14,3 miliardy představují daňové příjmy a 24,3 miliardy zdroje z FNM. Takový poměr ovšem jistě není dobrý a určitě není do budoucna udržitelný. Dále očekáváme, že se budeme starat o kvalitní zajištění zálohového financování staveb, které jsou spolufinancovány z fondů EU. V návrhu našeho rozpočtu jsme bilancovali zhruba 6,1 miliardy Kč potenciálního možného čerpání ze zdrojů EU na všech stavbách silnic i železnice a po dohodě s ministerstvem financí zřejmě budeme jednou z mála institucí, která konfigurovala přebytkový rozpočet, protože máme na straně příjmů navíc dvě miliardy Kč. Ale pravda je, že tyto peníze jsou určeny na posílení stavu hotovosti fondu, abychom mohli kvalitně zajistit předfinancování dopravních staveb, než přijdou finanční prostředky z Evropy. To je mimořádně důležitá záležitost, která samozřejmě bude klást nároky na kvalitní finanční plánování.“
„Toto předfinancování by se prý mělo týkat i silnic nižších tříd. Ale o ty by se už měly starat kraje…“ „V praxi se ukazuje, že kraje v letošním roce ještě nebudou mít dostatek vlastních finančních zdrojů na zajištění předfinancování a my máme zájem na tom, abychom z fondů určených na rozvoj dopravní infrastruktury vyčerpali maximum prostředků. Proto nyní diskutujeme o tom, jak vytvořit mechanismus, abychom pomohli krajům, zajistili předfinancování silnic druhých a třetích tříd a plně tak využili nabízený finanční potenciál z Evropy. Zákon nám totiž silnice nižších tříd financovat nezakazuje, pouze na ně nemáme prostředky. Pokud však budeme zajišťovat předfinancování celého systému dopravní infrastruktury, tedy dálnice, silnice I. až III. tříd, dráhy i vnitrozemskou vodní cestu, pak dokážeme nejen lépe kontrolovat peněžní toky, ale zejména zvítězí ekonomické pojetí, protože toto financování bude nákladově levnější, než kdyby si například třináct krajů půjčovalo peníze u bank na své projekty každý zvlášť. Také administrativa bude nižší. Nelze zapomenout ani na výměnu zkušeností mezi těmi, kteří se novým mechanismům teprve učí. Podle mých informací kraje tuto aktivitu vítají.“Letos chceme prohloubit zejména kontrolní činnost fondu
„Budou moci kraje také žádat o převedení nedočerpaných prostředků na silnice nižších tříd z loňského roku?“ „Jedná se celkem o zhruba 300 milionů Kč a i pro tyto silnice a příjemce z řad krajů platí námi vydaná pravidla financování dopravní infrastruktury a také ustanovení v roce 2004 uzavřených smluv. A jedno z těchto ustanovení říká, že si příjemce může zažádat o převod objektivně nedočerpaných finančních prostředků do roku následujícího. Toto ustanovení platí pro všechny příjemce, tedy i kraje a jejich správy a údržby silnic. Pokud tedy od krajů obdržíme žádosti splňující všechny naše věcné požadavky, nevidíme důvod, proč by jim tyto prostředky neměly být převedeny. Na druhou je však třeba říci, že na převod není právní nárok. Je to tedy otázka vzájemného projednání. Převody by měly umožnit pokračování financování akcí, které se realizovaly v roce 2004 a u nichž z objektivních důvodů nedošlo k dočerpání plánovaných financí.“
„Na co chce v letošním roce SFDI ve své činnosti položit důraz?“ „Letos chceme prohloubit zejména kontrolní činnost fondu. Nejen následnou kontrolu u již realizovaných staveb, ale především chceme provádět kontroly v průběhu stavby a i při její přípravě. Právě příprava rozhoduje o tom, zda stavba bude drahá či nikoli. Souvisí s tím také diskuse o zadávacích podmínkách tak, aby byly transparentní, vyvážené a aby postihovaly reálnou situaci. Právě na tyto věci chceme letos položit důraz.“ Pavel Toman