Motory Euro 4 a 5

Infrastruktura pro motory s technologií SCR dostává pevnou podobu

Dodatek zkušebních čerpacích stanic pro AdBlue, noví logističtí partneři, velká ochota mezi dodavateli chemikálií a zvyšující se zájem ropného průmyslu – tak lze shrnout vývoj infrastruktury nezbytné pro uvedení nových nákladních vozidel s motory využívajícími pro dosažení přísnějších emisních limitů technologie SCR (selektivní katalytická reakce). Ve společném prohlášení to konstatovalo dvacet partnerských firem zapojených do projektu uvádění SCR na trh (viz tabulku).

Zástupci partnerských firem se v září sešli v průběhu mezinárodního veletrhu užitkových vozidel IAA v Hannoveru (viz DN40/04) a o výsledcích jejich jednání informoval marketingový ředitel Volvo Truck Czech, s. r. o., Petr Krásný.

Účelem vrcholové schůzky bylo projednat stav ekologicky šetrné SCR technologie pro motory užitkových vozidel se zřetelem na její další realizaci. Zúčastnění výrobci nákladních automobilů – DAF, Iveco, Mercedes-Benz, Renault Trucks a Volvo Trucks – dnes představují přibližně 80 procent evropského trhu užitkových vozidel. Spoléhají na to, že technologie SCR jim umožní splnit budoucí evropské emisní předpisy, které mají vstoupit v platnost s příchodem norem Euro 4 a 5.

Výhody technologie SCR

Selektivní katalytický konvertor je po přidání vodného roztoku močoviny AdBlue schopen přeměnit toxické oxidy dusíku na neškodné produkty, které se vyskytují přirozeně ve vzduchu – konkrétně na dusík a vodní páru. Roztok AdBlue, který se přepravuje ve zvláštní nádrži, je nejedovatý, snadno se s ním zachází a pro řidiče vozidla jeho přeprava a manipulace s ním nepředstavuje žádný problém. Navíc spotřeba paliva u vozidel vybavených technologií SCR klesne o dvě až pět procent (v porovnání se stávajícími vozidly s motory Euro 3), čímž se kompenzuje nutnost dodávat AdBlue jako přídavnou látku.

Logistické společnosti navrhly koncepce dodávek

Vedoucí evropští producenti močoviny v Hannoveru znovu ujistili, že budou schopni dodávat dostatečná množství AdBlue. Také logistické společnosti během posledního období projevily aktivní zájem o účast na společném úsilí učinit silniční dopravu ekologičtější a navrhly již koncepce, které umožní dodávat AdBlue firmám na vyžádání – bez ohledu na to, zda je na místě čerpací stanice či nikoli.

První vozidla vybavená technologií SCR začnou zákazníci přebírat počátkem příštího roku a již v tomto okamžiku by měla výroba a logistická síť pokrývat celou Evropu.

Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu nemá SCR alternativu

Zvyšuje se také počet veřejných čerpacích stanic, kde budou řidiči užitkových vozidel moci čerpat jak pohonné hmoty, tak AdBlue. K prvním čerpacím stanicím v Německu se již připojily další zkušební čerpací stanice v Rakousku a ve Švédsku a jejich počet se bude během následujících týdnů dále zvyšovat v návaznosti na to, jak se k projektu budou připojovat i další evropské země.

Výrobci užitkových vozidel ukončili jednání s tím, že ve střednědobém až dlouhodobém horizontu stále nejsou schopni představit si technicky a ekonomicky proveditelnou alternativu k technologii SCR, s níž by bylo moci dosáhnout přísných emisních limitů normy Euro 5.

Zavedení technologie SCR využívající AdBlue pro nákladní vozidla již upoutalo i pozornost provozovatelů vozových parků. Také stále více ropných společností projevuje o daný projekt zájem. Lze tudíž očekávat, že počet partnerů, kteří toto řešení uvedou na trh, bude v příštích měsících stoupat, praví se ve společném prohlášení z hannoverské schůzky.

(lan)

Účastníci hannoverské schůzky

k projektu uvedení

technologie SCR na trh

l AMI Agrolinz

Melamine GmbH

l BASF AG

l BP p.I.c.

l Brenntag GmbH

l CEPSA SA

l DAF Trucks N.V.

l DaimlerChrysler AG

l Fertiberia

l Iveco S.p.A.

l Kruse Chemie KG

l Kuwait Petroleum

International Limited

l OMV AG

l Renault Trucks

l Shell Europe Oil Product

l SKW Piesteritz

GmbH

l Texaco Nederland B.V.

l Total SA

l Univar Europe

l Volvo Trucks

l Yara International ASA

spinner