Praha má plán investic do dopravy, zefektivní přípravu či získání peněz

Praha má plán investic do dopravy, zefektivní přípravu či získání peněz

6.4. - Praha si sestavila plán investic do dopravy. Cílem sestavení žebříčku důležitosti staveb je efektivní vynakládání energie na přípravu opatření nebo na ně lépe získávat peníze z dotací. ČTK to sdělil primátorův náměstek Zdeněk Hřib. K termínům zadaným v seznamu se budou moci vyjádřit příslušné magistrátní odbory, výbory, komise a další orgány. Plán investic je součástí aktualizovaného plánu udržitelné mobility do roku 2026.

"Je nezbytné se dívat na plány a záměry města také z pohledu prioritizace jednotlivých dopravních investic a stanovit jim jasný jízdní řád, protože městský rozpočet není neomezený. Díky tomu můžeme více napnout síly na projekty, které jsou už ve vysoké fázi připravenosti, a rozložit si efektivněji v čase záměry, které teprve musí získat od státních úředníků kulatá razítka," uvedl Zdeněk Hřib.

Předpokládané dopravní investiční výdaje města jsou pro roky 2025 a 2026 celkem 12,8 miliardy korun. K tomu pak je ještě nutné připočíst náklady na stavbu metra D z Pankráce do Písnice ve výši 19,3 miliardy. Celkem tak jde o 32,1 miliardy korun. Už zahájené projekty si pak vyžádají v letech 2025 až 2030 dohromady, včetně metra D, 110,2 miliardy.

V MHD bude Praha pokračovat mimo jiné ve stavbě metra D, v automatizaci linky C nebo ve výstavbě dopravního terminálu na Smíchově. Plánuje také stavět nové tramvajové tratě a peníze vloží do obnovy vozového parku dopravního podniku (DPP). Chystá také projekty na odstranění bariér z ulic, zlepšení veřejného prostoru či zvýšení bezpečnosti v okolí severojižní magistrály. Opravy čekají také mosty a peníze půjdou na už zahájenou stavbu Dvoreckého mostu mezi Prahou 4 a 5.

Návrh je podle náměstka výsledkem zpracování informací získaných od městských organizací jako třeba DPP, ROPID, Technická správa komunikací (TSK) nebo Institut plánování a rozvoje (IPR). Rada hlavního města by jej měla projednat do konce letošního května a následně jej předloží zastupitelům.

Do dopravy dává město ze svého rozpočtu dlouhodobě nejvíc peněz, a to jak v běžných výdajích, tak v investicích. V běžných výdajích to bude 28,67 miliardy a v investicích 9,45 miliardy korun. Pro letošek má Praha schválen rozpočet s příjmy zhruba 105,8 miliardy a výdaji 109,42 miliardy korun, což je meziročně víc. Rozdíl vyrovnají peníze z vlastních zdrojů z minulých let.

(čtk)

Vizualizace: IPR Praha - Dvorecký most

spinner