18.10. – Po roce 2035, kdy se mají na základě evropského nařízení přestat prodávat nová auta se spalovacím motorem, plánují dvě třetiny Čechů stále jezdit na benzin či naftu. S pořízením elektromobilu kolem tohoto roku počítá asi 18 procent lidí. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Raiffeisen – Leasing. K elektroautomobilům by podle něj lidi motivoval větší dojezd a nižší provozní náklady.
Aktuálně
18.10. – V rámci nezbytných průzkumů, které jsou součástí přípravných prací, se na území budoucí stavby Pražského okruhu v úseku D1 – Běchovice postupně vystřídali pyrotechnici, archeologové a specialisté na archeogeofyziku. Za pomocí speciálních přístrojů opakovaně prozkoumali plochu o rozloze více než 239 hektarů. Nalezli mimo jiné velké množství magnetů, které mají na měřících přístrojích stejně silný signál jako například letecká bomba. Uvedlo to Ministerstvo dopravy.
18.10. – Škoda Group, přední evropský výrobce řešení pro veřejnou dopravu, přistoupila ke strategické transformaci vrcholového vedení a organizační struktury. Cílem je optimalizovat provozní výkonnost a přizpůsobit se vyvíjející se dynamice trhu. S účinností od středy 11. října 2023 byl Didier Pfleger jmenován na pozici Executive Chairman, novým CEO Škoda Group se stal Petr Novotný. V rámci zvýšení efektivity skupina rovněž slučuje své čtyři obchodní regiony do dvou a jmenuje nového COO. Tyto změny vytvářejí pro Škoda Group pozici pro budoucí růst, inovace a adaptabilitu v dynamickém globálním prostředí.
18.10. – Od října vstoupila v platnost novela zákoníku práce, která přináší řadu nových povinností pro zaměstnavatele. Na změny už musely dopravní podniky zareagovat, neboť velká část novely platí již od 1. října. Novela zkomplikuje dopravním podnikům zaměstnávání řidičů na dohody, díky kterým vykrývají nedostatek kmenových řidičů. O zavedeních nových povinností do praxe jednali zástupci dopravních podniků v rámci Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR).
18.10. – Tržby letecké společnosti Smartwings se v loňském roce zdvojnásobily a dosáhly celkové výše 19,3 miliardy korun. Oproti roku 2021, kdy tržby z prodeje služeb činily 8,2 miliardy korun, jde o nárůst o 11,1 miliardy, tedy na 234,50 procenta roku předchozího. Provozní výsledek hospodaření loni vzrostl na 766,3 milionů korun, meziročně o 1,79 procenta. Společnost v roce 2022 zaznamenala také výrazný růst přepravních výkonů.
17.10. – Společnost ORLEN Unipetrol Doprava, z rafinérské a petrochemické skupiny ORLEN Unipetrol, investuje do jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS (European Train Control System). ORLEN Unipetrol Doprava, jeden z významných železničních nákladních dopravců v České republice, bude provozovat ETCS na devatenácti vozidlech. Tímto krokem zvyšuje bezpečnost, efektivitu a interoperabilitu svého vozového parku jak na domácích, tak i na zahraničních tratích, a dále posiluje spolupráci a synergii mezi železničními přepravními společnostmi skupiny ORLEN v Polsku a České republice. Projekt je spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury a Operačním programem Doprava Ministerstva dopravy.
17.10. – Společnost DAF Trucks dále zlepšuje bezpečnost a pohodlí pro řidiče, díky přidání kompletní sady nových pokročilých asistenčních systémů (ADAS) přímo z výroby. Tyto nové systémy budou od ledna 2024 součástí standardní výbavy všech modelů DAF XB, XD, XF, XG a XG+.
17.10. – Do roku 2030 by mělo mít 85 procent všech nových městských autobusů v EU nulové emise. Shodly se na tom včera členské státy Evropské unie. Původní návrh hovořil o 100 procentech autobusů, tento postoj se ale během dlouhých jednání podařilo změkčit, řekl v Lucemburku ministr dopravy Martin Kupka. Česko se při hlasování nakonec zdrželo, podle Kupky byl pro nás i poslední návrh stále „příliš ambiciózní“. Sto procent nových městských autobusů by následně mělo být zcela bez emisí až v roce 2035.
17.10. – Správa železnic (SŽ) zahájila projektovou přípravu úseku vysokorychlostní trati mezi Prosenicemi a Brodkem u Přerova ve směru na Olomouc. Projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností Sagasta a Egis Rail. „Dvanáct kilometrů nové vysokorychlostní trati zkvalitní zejména dopravní obslužnost Olomouce,“ sdělil mluvčí SŽ Jan Nevola. Plánovaná trať mezi Prosenicemi a Brodkem u Přerova naváže na již projektovanou první část vysokorychlostní trati Moravská brána mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Využívat ji budou pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.
17.10. – Úsek dálnice D8 procházející Českým středohořím není ani téměř po sedmi letech od zprovoznění zkolaudován. Čeká se na ukončení soudních sporů se spolky zabývajícími se ochranou životního prostředí. Uvedl to Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Zkolaudovaná není část hlavní trasy mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Na úspěšném zkolaudování silnice pracuje celý tým. „Skládá se od zaměstnanců ŘSD ČR přes oddělení majetkoprávního vypořádání až po projektanty a konzultanty, kteří dle potřebné intenzity zajišťují kolaudační souhlas, rozhodnutí,“ uvedl Studecký. „Je potřeba se prvotně vypořádat zejména se vznesenými žalobami na patřičná rozhodnutí dotčených spolků,“ doplnil.