24.5. - Minulý víkend v přístavu Koper zakotvila loď Scandola, první s pohonem na LNG. Kontejnerová loď rejdaře CMA CGM s kapacitou 15 000 TEU představuje významný krok k odpovědnějšímu přístupu k životnímu prostředí a postupnému snižování emisí oxidu uhličitého. Při této příležitosti loď navštívili Gregor Belič, člen správní rady přístavu Koper, a Bine Štancar, generální ředitel CMA CGM Adriatic Cluster.
Aktuálně
24.5. - Stát si vezme dividendu z loňského zisku Letiště Praha. Společnost svému akcionáři, tedy ministerstvu financí, převede nejpozději do konce července zhruba 305 milionů korun. Odpovídá to 20 procentům loňského čistého zisku letiště. Zbývající peníze ze zisku letiště použije primárně na provozní investice. ČTK to dnes sdělila mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková.
24.5. - Zasedání odborné skupiny Trolejbusy Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) se uskutečnilo ve dnech 22. a 23. května ve Zlíně. Jde o výměnu zkušeností odborníků, kteří mají v českých, ale i slovenských dopravních podnicích na starost trolejbusovou dopravu.
24.5. - Před třiceti lety, 23. května 1994, byla do obchodního rejstříku zapsána společnost Scania Czech Republic s.r.o. jako dceřiná firma a oficiální zastoupení švédského výrobce těžkých nákladních vozidel, autobusových podvozků a průmyslových motorů. Zatímco v roce 1994 a 1995 Scania v Česku registrovala nejvýše desítky kusů nákladních vozidel, za první čtyři měsíce roku 2024 je s 520 kusy dvojkou v segmentu těžkých nákladních vozidel N3.
24.5. - DHL Express bere svou odpovědnost k životnímu prostředí velmi vážně. Zaměřuje se na snižování svých emisí skleníkových plynů prostřednictvím udržitelného leteckého paliva SAF, optimalizaci logistických procesů pro efektivnější využití zdrojů a využití čistších a šetrnějších zdrojů energie, jako jsou elektrická vozidla nebo elektrokola. To je v souladu s cíli DHL Group dosáhnout nulových emisí do roku 2050.
24.5. - Za mýtné na českých silnicích zaplatili dopravci v dubnu 1,54 miliardy korun, meziročně o 34 procent více. Příčinou nárůstu je zavedení nového poplatku za emise oxidu uhličitého a tři pracovní dny navíc oproti dubnu 2023. Na celkovém výběru se nový poplatek podílel 15 procenty. Za první čtyři měsíce letošního roku vybral správce mýtného systému CzechToll 5,56 miliardy korun, meziročně o 14,5 procenta více. O 18 procent na 103 milionů vzrostl také počet mýtných transakcí, které satelitní systém zaznamenal. V tiskové zprávě o tom informovala společnost CzechToll.
23.5. - Sněmovna souhlasila s česko-německou dohodou o údržbě a rozvoji labské vodní cesty. Smlouva stanoví základní parametry pro fungování vodní cesty z Pardubic do Hamburku, má usnadnit její využívání pro nákladní lodě při kombinaci s vodohospodářskými a ekologickými potřebami. Dohodu teď bude moci ratifikovat prezident Petr Pavel.
23.5. - Drážní úřad obdržel 30. ledna 2024 od Správy úzkokolejných drah s.r.o. žádost o vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele regionální dráhy. Z předložených dokladů však vyplynulo, že žádost má nedostatky týkající se požadavků kladených na systém bezpečnosti dle evropských nařízení. Nedostatky jsou podstatného charakteru. Pokud žadatel do 90 dnů nedostatky neodstraní, bude řízení zastaveno. Proti usnesení je možné se do 15 dnů odvolat.
23.5. - Ve srovnání se sousedním Polskem či Slovenskem dosahují ceny nájemného průmyslových nemovitostí v České republice až o třetinu více. V kombinaci s velmi nízkou neobsazeností a malou nabídkou prostor, které jsou okamžitě k dispozici, to často vede k situaci, kdy se nájemci raději rozhodnou pro konkurenční nabídku u našich sousedů. Hrubá realizovaná poptávka tak v 1. čtvrtletí 2024 dosáhla nejnižší úrovně za 13 let. Celkem na trh v tomto období přibylo 148 100 metrů čtverečních nových prostor. Očekává se, že v průběhu letošního roku trh dosáhne velikosti 12 milionů metrů čtverečních. Vyplývá to z pravidelného kvartálního trhu průmyslových nemovitostí, který zveřejnila společnost Colliers, přední poskytovatel diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic.
23.5. - Společnost Volvo Trucks vyvíjí nákladní vozidla stradičními spalovacími motory s využítím vodíku. Silniční testy s nákladními vozidly využívajícími vodík ve spalovacích motorech začnou v roce 2026 a jejich prodej bude zahájen na konci tohoto desetiletí. Nákladní vozidla poháněná zeleným vodíkem představují významný krok k tomu, aby společnost Volvo dosáhla svého cíle nulových emisí a podpořila zákazníky při dosahování jejich cílů v oblasti dekarbonizace.