Společnosti ČD Cargo se daří. V loňském roce přepravila firma na vlastní licence celkem 68,4 milionu tun zboží, což je o 2,4 milionu tun více než v roce 2017. Pokračuje obnova lokomotiv i vozů a dopravce posiluje svoje aktivity v zahraničí. Ivan Bednárik, předseda představenstva největšího nákladního dopravce v České republice, nicméně upozorňuje na skutečnost, že ekonomika začíná zpomalovat, což se postupně začíná projevovat v poklesu přeprav některých komodit. A navíc hrozí, že se už tak velký nedostatek strojvůdců může ještě prohloubit.
Vydání 16/2019
Červenec přinesl změnu předsednictví v Radě Evropské unie a do jejího čela nastoupilo na dobu šesti měsíců Finsko. Nejenže ve stejné době probíhá složitá politická hra v personálních změnách ve významných funkcích Evropské unie, ale i samo Finsko má v důsledku nedávných parlamentních voleb zcela novou vládu. Svou předsednickou funkci vzalo odpovědně a vyhlásilo pro své období řadu priorit – včetně dopravy. Podíváme se na ně trochu podrobněji.
Zástupci společnosti Škoda Vagonka podepsali smlouvu na dodávku elektrických jednotek pro Lotyšské státní dráhy (Pasažieru Vilciens). Jedná se o třicet dva moderních jednopodlažních jednotek pro příměstskou dopravu, jejich údržbu, dodávky náhradních dílů a školení. Hodnota kontraktu dosahuje šesti miliard Kč, uvedl mluvčí skupiny Škoda Transportation, kam spadá i Škoda Vagonka, Michal Tobrman.
Vyšší čistotu vlaků a úsporu vody zajistí nová myčka vlakových souprav Českých drah v Bohumíně. Firma by ji měla uvést do provozu na přelomu roku. Informoval o tom mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Bohumín patří k nejdůležitějším centrům údržby regionálních i dálkových souprav Českých drah. Vlaky z Bohumína obsluhují celý Moravskoslezský kraj a hlavní koridor do Prahy.
Děčínská společnost RYKO, jedna z největších evropských opraven nákladních železničních vozů, vybudovala novou vlečku. Jde o jednu z mála nově zprovozněných nákladních vleček v České republice. Investice do čtyř kolejí o délce téměř jeden kilometr přijde skoro na 20 milionů Kč.
Státní jednotný tarif či nový evropský zabezpečovací systém ETCS. To jsou jen některá z témat, o nichž jednali v polovině července ředitel odboru regionální dopravy Českých drah Jiří Ješeta a hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice UIRR a její členové přivítali nově ustavený výbor pro dopravu a turistiku TRAN Evropského parlamentu vydáním dokumentu o představách zástupců kombinované dopravy o budoucnosti evropské dopravní politiky v nadcházejícím legislativním období 2019 – 2024.
V mělnickém přístavu ubude hluku, pomohou i nové lokomotivy s tišším provozem, které posunují vagony na vlečce. V provozu už je první upravená lokomotiva, do dubna příštího roku mají přibýt dvě moderní. Příští rok má také skončit modernizace přístavu včetně dokončení poslední etapy manipulační plochy a nové koleje, kam se přesune část manipulací s vlaky. V polovině července to oznámili ředitel společnosti České přístavy Miloslav Černý a předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.
Německý spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer, rakouský ministr dopravy Andreas Reichhardt, bavorský zemský ministr dopravy Hans Reichhart a hejtman spolkové země Tyrolsko Günther Platter jednali o zlepšení provozu přes Brenner. „Dohodli jsme se na desetibodovém plánu, který má zlepšit situaci v německo-rakouském přeshraničním provozu a brennerském spojení pro všechny zúčastněné subjekty. Chceme tím dát jasný signál a rozhodující impulz pro přesun toku zboží ze silnice na železnici,“ řekl Andreas Scheuer.
Práce s vysokozdvižnými vozíky s ruční obsluhou se těší stále větší oblibě, především v oblastech, kam nesmějí nákladní vozidla, nebo jako alternativa k běžným vysokozdvižným vozíkům. Mají jednu dodatečnou výhodu: zatímco k řízení běžného vysokozdvižného vozíku je nutný teoretický i praktický výcvik, vozíky s obsluhou z chůze s rychlostí do 6 km/h je možné v mnoha zemích řídit bez průkazu pro vysokozdvižné vozíky, pouze po krátké instruktáži pro konkrétní firmu.
Nebezpečný náklad v podobě minerálních olejů, ale také plynů a chemikálií či kovové produkty, paletové zásilky nebo stavební materiál. To, kromě přeprav vozidel, patří nejčastěji k nákladu, který společnost GEFCO přepravuje po železniční síti. Kromě toho na vagony nakládá i koks či uhlí nebo zemědělské produkty, jako je obilí či hnojiva.GEFCO jako jednička v přepravách FVL (Finished Vehicles Logistics) disponuje flotilou zhruba 3500 kusů vlastních vagonů pro přepravu aut a další vagony si najímá.