Hejtman chce iniciovat diskusi s dalšími kraji o ETCS

Hejtman chce iniciovat diskusi s dalšími kraji o ETCS

Státní jednotný tarif či nový evropský zabezpečovací systém ETCS. To jsou jen některá z témat, o nichž jednali v polovině července ředitel odboru regionální dopravy Českých drah Jiří Ješeta a hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Pardubický kraj s národním dopravcem uzavřel letos novou desetiletou smlouvu o zajišťování regionální železniční dopravy s výjimkou tratí Ústí nad Orlicí – Štíty a z Dolní Lipky do Hanušovic, které bude zajišťovat společnost LeoExpress.

Vytvoření jednotného tarifu usnadní cestování i v Pardubickém kraji

Velmi bedlivě sledovaným záměrem státu je vytvoření jednotného tarifu pro cestující na železnici. Ten by měl začít platit od prosince příštího roku. „Hlavním principem tarifu je, že cestující bude moci využít při cestě několik dopravců, aniž by si musel u každého zvlášť pořizovat jízdenku. Nadále však bude samozřejmě možné koupit si jízdenku jednoho konkrétního dopravce,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „V našem kraji to bude znamenat, že cestující budou na jednu jízdenku moci využít služeb Českých drah a společnosti LeoExpress, aniž by museli řešit dva jízdní doklady. Jedná se o zlepšení komfortu a usnadnění cestování,“ doplnil hejtman.

Důležitou změnou, která čeká českou železnici v horizontu příštích několika let, je změna zabezpečovacího systému na Evropský vlakový zabezpečovací systém (ETCS). Od 1. ledna roku 2025 by na I. koridoru z Děčína do Břeclavi, na II. koridoru z Břeclavi do Bohumína a Petrovic u Karviné a na úseku mezi Českou Třebovou a Přerovem neměly vyjet žádné vlaky, které nebudou tímto systémem vybaveny. „Jedná se o významnou změnu na české železnici, která s sebou samozřejmě nese velké náklady, které však není možné nechat celé na dopravci nebo objednavateli regionální dopravy. Jen v případě Českých drah se jedná o téměř 800 vozidel, která budou muset tyto podmínky splňovat,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Chci iniciovat diskusi na jednání Asociace krajů, abychom jednoznačně stanovili, jakým způsobem by se mělo řešit financování úprav vozového parku, protože se rozhodně nejedná o investice vyvolané kraji jakožto objednavateli,“ dodal hejtman.

(mna)

Ilustrační foto

spinner