Německo a Rakousko přijaly desetibodový plán rozvoje

Německo a Rakousko přijaly desetibodový plán rozvoje

Německý spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer, rakouský ministr dopravy Andreas Reichhardt, bavorský zemský ministr dopravy Hans Reichhart a hejtman spolkové země Tyrolsko Günther Platter jednali o zlepšení provozu přes Brenner. „Dohodli jsme se na desetibodovém plánu, který má zlepšit situaci v německo-rakouském přeshraničním provozu a brennerském spojení pro všechny zúčastněné subjekty. Chceme tím dát jasný signál a rozhodující impulz pro přesun toku zboží ze silnice na železnici,“ řekl Andreas Scheuer.

Kooperační projekt AUT/TIR-DEU ke snížení zátěže obyvatelstva na brennerském koridoru od těžké kamionové přepravy (desetibodový plán) obsahuje následující kroky:

1. Podpora kombinované dopravy v rámci stávajícího systému Ro-La

Rakousko, Spolková republika Německo a Bavorsko vyzvou Evropskou komisi, aby co nejdříve uvolnila prostředky, respektive schválila podpůrná opatření ze strany žádajících zemí, aby se kombinovaná doprava a Ro-La dočkaly efektivní podpory. Je nezbytné podpořit soukromé překladové terminály pro nedoprovázenou kombinovanou dopravu a Ro-La. Kvóta pro podporu by měla být zvýšena na 85 procent, jak tomu bylo v minulosti. Rakousko a Německo odešlou EK žádost do 31. srpna 2019.

2. Lepší napojení terminálů na brennerskou trať

Německo a Bavorsko se zavázaly, že oba terminály DB Netz (Mnichov-Riem a Řezno) budou kapacitně rozšířeny a dostanou lepší napojení na koridor. Rakousko, Tyrolsko, Německo a Bavorsko budou společně působit na Itálii, aby optimalizovala napojení terminálů Trento a Verona. Rakousko a Tyrolsko učiní taková opatření, aby se zefektivnil překlad zboží na železnici, což mimo jiné obnáší vytvoření dostatečných odstavných kapacit v oblasti Wörgl/Kufstein pro případ nehody vlaků. Provoz na brennerském koridoru bude jednotně koordinován. Rakousko, Německo a Bavorsko společně vytipují vhodnou lokalitu pro nový terminál určený speciálně pro KD a Ro-La. V příštím roce bude také zahájena výstavba nového terminálu u Mnichova, který ulehčí provozu ve vytížených částech regionu.

3. Inteligentní dopravní systém pro kamiony 2.0

Rakousko, Tyrolsko, Německo a Bavorsko se dohodly na úzké technické spolupráci. V rámci pracovní skupiny provozovatelů silniční infrastruktury bude na brennerském koridoru na úseku od Brenneru do Mnichova vytvořen inteligentní a automatizovaný informační a naváděcí systém pro těžký nákladní provoz, aby se minimalizovaly dopady průjezdu kamionů v Bavorsku a zajistila připravenost infrastruktury v Tyrolsku. Systém bude také dodávat informace klíčové pro železniční terminály, aby byly připraveny dostatečné kapacity pro odbavení zboží. Zavedení inteligentního přeshraničního systému pro kamiony bude připraveno k 1. lednu 2020.

4. Snížení zátěže dopravní sítě v prostoru Kiefersfelden/Kufstein

Podle rozhodnutí rakouské národní rady ze 3. července má spolkové ministerstvo dopravy do konce října 2019 vypracovat zprávu o variantách a možném dalším vývoji mýtného systému na rakouských dálnicích a rychlostních silnicích s důrazem na boj proti „vyhýbačům“, kteří volí náhradní nezpoplatněné trasy a zatěžují provoz na silnicích nižších tříd.

5. Společný postup při přepracování evropských předpisů (směrnice o výpočtu trasových nákladů, euroviněta)

Rakousko, Německo a Bavorsko předloží společně Evropské komisi návrh na změnu předpisů tak, aby byla umožněna větší flexibilita při výpočtu tarifů mýtného pro kamiony. Přepracování směrnice o výpočtu trasových nákladů má vést ke konzistentnímu celoevropskému řešení, v jehož rámci bude možné zavádět specifické příplatky ve zvlášť vytížených regionech. Cílem je – jak dokládá právě případ Brenneru – dosáhnout výrazného přesunu toku zboží ze silnice na železnici. Společné stanovisko Německa, Bavorska a Rakouska by mělo být odsouhlaseno nejpozději do konce srpna na plánované expertní schůzce k brennerskému mýtu, které se zúčastní také zástupci Evropské komise a Itálie. Finální návrh revize směrnice bude EK předložen do 30. října letošního roku.

6. Společná podpora dopravně-politických inovací

Rakousko, Tyrolsko, Německo a Bavorsko budou prosazovat a podporovat řešení, jako je elektrifikace, nové pohony (vodíkový pohon, palivové články aj.), e-fuels a digitalizace (platooning, autonomní vozy, digitalizace železnice).

7. Zavedení nového řídicího a zabezpečovacího systému ETCS na trati Mnichov – Kufstein

Rakousko, Tyrolsko, Německo a Bavorsko jsou zajedno v tom, že výkonnost železniční dopravy, a tím i posílení jejího potenciálu převzít zakázky realizované silniční dopravou, se výrazně zlepší zavedením standardu ECTS. Partneři budou usilovat o co nejrychlejší aplikaci systému pro nákladní vlaky a osobní vlaky v dálkové i příměstské dopravě.

8. Plné využití všech existujících právních možností k urychlení plánování severního příjezdu k Brennerskému úpatnímu tunelu (BBT)

Německo a Bavorsko učiní v rámci všech stávajících právních možností vše pro urychlení tzv. severního příjezdu k BBT. Německá i rakouská strana považují za důležitý krok schválení zákona o urychlení plánovací fáze německým Spolkovým sněmem v prosinci 2018, který stanovil, že pro veškerá slyšení a připomínky je příslušný Spolkový železniční úřad. Na úrovni provozovatelů železniční infrastruktury Rakouska, Německa a Itálie (ÖBB, DB a RFI) vznikne pracovní skupina k optimalizaci koridoru Mnichov – Verona.

9. Zvýšení kapacit RO-LA na trati Wörgl – Trento apod.

K rychlému odlehčení kamionového provozu na brennerském koridoru budou kapacity systému Ro-La postupně navýšeny ze stávajících 206 tisíc vozů na 450 tisíc vozů ročně. Pro zvýšení atraktivity a zlepšení možností plánování pro zasilatele budou zkráceny intervaly přeprav Ro-La. Od 1. ledna 2020 se kapacita navýší na 250 tisíc vozů ročně, od 1. dubna 2020 na 400 tisíc a od 1. ledna 2021 na 450 tisíc jednotek. Rakousko se zavázalo k adekvátnímu navýšení finanční podpory pro systém Ro-La.

10. Společná pracovní skupina

Pro efektivní řízení a koordinaci železničního a silničního provozu kolem Brenneru vznikne společná rakousko-německá pracovní skupina zahrnující provozovatele železniční i silniční infrastruktury. V případě potřeby se budou jednání účastnit také zástupci ministerstev dopravy obou zemí, předpokládá se také zapojení italských kolegů.

(red)

Foto: Pixaay

spinner