Vydání 7/2019

​Počet krádeží zboží dramaticky roste, Evropa potřebuje bezpečná parkoviště

Ochrana přepravovaného nákladu a bezpečnost silničního provozu jsou pro odvětví logistiky a dopravy, které v Evropě zaměstnává 10 milionů lidí a tvoří pět procent evropského HDP, klíčové. Přitom Asociace pro ochranu přepravovaného zboží TAPA prostřednictvím svého systému o hlášených incidentech IIS informovala o tom, že v loňském roce dosáhl počet krádeží zboží v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) rekordní úrovně v celé 21leté historii sdružení. Ještě děsivěji pak vypadá statistika bezpečnostních rizik za leden letošního roku.

​Co přinesl březen 2019 v dopravě

S nástupem jara spatřilo na úseku dopravy světlo světa několik odborných studií a také konkrétních organizačních záměrů. V dnešním komentáři zmíním dvě studie; jednu věnovanou rostoucímu uplatňování zemního plynu v dopravním sektoru a další na téma vysoce kapacitní silniční dopravy. A nelze pominout železnici: v závěru se věnuji nové Evropské drážní zbožové koalici. Zkapalněný zemní plyn (mezinárodně značený LNG) má podle analýzy energetického koncernu Shell vysoký potenciál snížit v Evropské unii emise z výfukových plynů lodí a těžkých nákladních aut. Do roku 2040 by se mohly jenom v plavbě snížit emise o 132 milionů tun za rok; studii o tom zveřejnila v minulých dnech společně s Německým centrem pro leteckou a kosmickou dopravu (DLR) Technická univerzita Harburg. Autoři vycházejí z toho, že až 6000 hlavně velkých námořních lodí bude poháněno LNG.

​Trolley Supply Truck kombinuje výhody vláčku a vozíku

Návrh nového vozíku od společnosti Linde Material Handling je založen na konceptu Linde matrix, ve kterém ovládání a pohonná jednotka pocházejí z modulárního stavebního systému Linde pro skladové vozíky. Zcela nová je nákladová část, která má tvar nosníkového vozíku s řízenými koly. Trolley Supply Truck umožňuje při přepravě materiálu na výrobní linky zvýšit efektivitu až o 30 procent.

​Asociace EPAL: Zájem o europalety a ohradové palety loni rostl

Evropská paletová asociace EPAL zakončila rok 2018 úspěšně s více než 100 miliony vyrobenými a opravenými nosiči nákladu (europaletami a ohradovými paletami – gitterboxy). Loňský rok je třetím v řadě, kdy se podařilo realizovat takové výsledky.

​FM Logistic uvedl v Bukurešti do provozu nový farmaceutický sklad

Francouzský spediční a logistický koncern FM Logistic otevřel v Bukurešti nový temperovaný sklad farmaceutických produktů za 20 milionů EUR. Zařízení disponuje plochou 10 tisíc m2 pro příjem, skladování a expedici zboží, které vyžaduje speciální teplotní režim (vakcíny, léčiva apod.).

​Nová hedvábná stezka: příležitost pro evropskou logistiku?

Obří čínský projekt Nová hedvábná stezka (New Silk Road) překvapil logistický svět svým investičním rozsahem – jedním bilionem eur. Ačkoli není úplně jasné, jaký by měl být příspěvek i benefit evropských firem, iniciativa OBOR (One Belt, One Road) představuje zajímavou strategickou příležitost.

​Škodovky se brzy stanou novými doručovacími adresami

Pro mnoho zákazníků internetových obchodů se umístění a registrační značka jejich vozu mohou brzy stát novou doručovací adresou. ŠKODA AUTO DigiLab ve spolupráci s internetovými obchody Alza.cz a Rohlik.cz vyvíjí doručovací systém, v jehož rámci kurýr doručí zásilku přímo do zavazadlového prostoru vozu.

​Skupina loni zvýšila tržby o osm procent a přepravila 1,3 miliardy zásilek

Na 7,3 miliardy EUR, tedy asi 187 miliard Kč, zvýšila loni tržby přepravní skupina DPDgroup. Jedná se o osmiprocentní meziroční nárůst a podle údajů firmy se tržby během posledních deseti let navýšily dvojnásobně.

​Změny předpisů už platí, v Česku zatím nebyly zveřejněny

Již tři měsíce platí změny při přepravě nebezpečných věcí po železnici, které však v České republice dosud nebyly zveřejněny v nových vydáních předpisů. Naštěstí to není žádná katastrofa, protože do konce prvního pololetí letošního roku lze nebezpečné věci přepravovat nadále podle podmínek, které platily do 31. prosince 2018. A právě do konce června by mělo být ve Sbírce mezinárodních smluv vydáno i české znění předpisů pro přepravu nebezpečných věcí.

​Stále častější opravy námořních kontejnerů významně navyšují náklady na přepravu zboží

Vlivem světové finanční krize a následující cenové krize v námořní kontejnerové dopravě, zostřené konkurence, na kterou většina rejdařů reagovala masívními investicemi do rozvoje lodního parku (především v segmentu ULCC neboli ultravelkých kontejnerových nosičů), se jaksi pozapomnělo na obnovu flotily kontejnerů. Standardní kontejner je přitom zákazníkovi mnohem blíž než obrovitá loď někde na moři; odesílatel se s ním fyzicky potkává při nakládce svého zboží, zatímco příjemce se zatajeným dechem otevírá vrata a očekává svoji zásilku v perfektním stavu. Ne vždy však je tomu tak.

​DB Cargo pokračuje v „protihlukové“ ofenzivě

Na německé železniční síti jezdí stále více „tichých“ nákladních vlaků. Nákladní železniční podnik DB Cargo vybavil již 50 500 nákladních vozů brzdami s kompozitními (LL) špalky, které produkují výrazně méně hluku než staré litinové. Aktuálně má dopravce DB Cargo 80 procent svého vozového parku přestrojeného na tichý provoz. Podle opakovaných testů přináší nová technologie snížení hlučnosti o 10 dB, což lidské ucho subjektivně vnímá jako omezení hlučnosti na polovinu původní úrovně.

​Využití příležitostí plynoucích z elektromobility a chytré mobility bude pro další rozvoj klíčové

V rámci kolokvia o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice diskutovali v březnu v Mladé Boleslavi představitelé české vlády v čele s premiérem se zástupci Sdružení automobilového průmyslu, reprezentanty energetického a telekomunikačního odvětví i odborníky z univerzit a zahraničními hosty o podmínkách, které jsou klíčové pro trvalý rozvoj a konkurenceschopnost tuzemského automobilového odvětví.

spinner