​Počet krádeží zboží dramaticky roste, Evropa potřebuje bezpečná parkoviště

​Počet krádeží zboží dramaticky roste, Evropa potřebuje bezpečná parkoviště

Ochrana přepravovaného nákladu a bezpečnost silničního provozu jsou pro odvětví logistiky a dopravy, které v Evropě zaměstnává 10 milionů lidí a tvoří pět procent evropského HDP, klíčové. Přitom Asociace pro ochranu přepravovaného zboží TAPA prostřednictvím svého systému o hlášených incidentech IIS informovala o tom, že v loňském roce dosáhl počet krádeží zboží v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) rekordní úrovně v celé 21leté historii sdružení. Ještě děsivěji pak vypadá statistika bezpečnostních rizik za leden letošního roku.

První měsíc letošního roku bylo hlášeno 302 krádeží zboží, což ve srovnání s lednem loňského roku představuje nárůst o 68,7 procenta. Vážnějších incidentů bylo celkem 214 (70,8 procenta), u nich celková ztráta dosáhla hodnoty 10,797 milionu EUR. Průměrná ztráta u jedné krádeže přitom činila 50 455 EUR. Z počtu 302 krádeží pak naprosto vyčnívá 14 případů se ztrátou sto tisíc EUR a vyšší.

TAPA uvádí, že všechny tři nejčetnější typy incidentů v lednu se vždy týkaly vozidel. Eviduje 249 případů krádeže zboží z vozidla (82,5 procenta celkem), 15 případů krádeže vozidla (4,9 procenta) a sedm případů krádeže zboží z návěsu (2,3 procenta). Ve většině případů (72,9 procenta) si zloději vyhlédli kamiony zaparkované na nehlídaných odpočívadlech. Jako modus operandi, způsob provedení trestného činu, převažovala vloupání, ve 25 případech však čelili řidiči násilí v podobě loupežného přepadení. Nedobré zkušenosti s bezpečným parkováním potvrdila i nejnovější studie Evropské komise s názvem Bezpečné parkování pro kamiony. Data komise sbírala od prosince roku 2017 celý rok. A výsledky? Dvě třetiny oslovených řidičů v průzkumu potvrdily, že se na parkovištích setkaly s nebezpečnou situací, a plných 86 procent řidičů je přesvědčeno, že Evropa nemá dostatek bezpečných parkovacích míst. Řidiči, dopravci a zasilatelé shodně tvrdí, že nemají dostatek přesných informací o dostupnosti bezpečných parkovacích míst a že kamion pro stání na bezpečném parkovišti lze v předstihu rezervovat jen ve výjimečných případech. Respondenti se také shodli na tom, že je nutné pokročit v certifikačním systému pro bezpečná parkovací místa pro celou Evropskou unii.

„Ano, s tím nelze než souhlasit. Podle údajů TAPA je hlavní příčinou ztrát v dopravě právě nedostatek zabezpečených parkovacích ploch, což využívají pachatelé cargo krádeží. Zhruba 75 procent těchto zločinů se odehrává na nezabezpečených parkovacích plochách, což stojí evropské dopravní společnosti několik miliard € ročně,“ řekl Dawid Kwiatkowski, security manager ESA logistika.

Určité řešení narůstajících problémů s krádežemi nákladu, černými pasažéry na palubě nákladních vozidel a útoky na řidiče by mohlo přinést rozšíření bezpečných a chráněných parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla.

Této skutečnosti si je vědoma i Evropská komise, která uvedla, že na spolufinancování bezpečných parkovacích míst v rámci prevence krádeží zboží v silniční dopravě vyčlení 178 milionů EUR. Primárně půjdou prostředky do parkovišť kamionů na nejvytíženějších evropských silničních tazích.

Kromě toho TAPA EMEA vydala také nové standardy pro bezpečné parkování PSR (Parking Security Requirements). Pouhých šest týdnů po plném spuštění standardu PSR stoupl počet parkovišť PSR v regionu EMEA na 24. Řada provozovatelů parkovacích ploch intenzivně spolupracuje s pracovní skupinou pro bezpečné parkování TAPA a připravuje své lokality na nový standard. Provozovatelé parkovacích ploch přitom mají k dispozici sadu instrukcí pro zajištění bezpečného parkování, což je extrémně důležité pro autodopravce přepravující zboží s vysokou hodnotou (a tudíž atraktivní pro zloděje).

Provozovatelé parkovacích ploch mají tři možnosti, jak se do programu TAPA zapojit – jako Parking Security Partner (partner bezpečného parkování), vlastní certifikací podle standardů PSR či díky certifikaci od nezávislého auditora v úrovních 1, 2 a 3. Všechna parkovací místa s nezávislými certifikacemi úrovně 1, 2 a 3 bude TAPA propagovat mezi svými členy a bude je ve využívání těchto bezpečných lokalit podporovat prostřednictvím online parkovací platformy SPOT (Secure Parking Online Tool). SPOT aktuálně pokrývá silniční tahy v Rakousku, Německu, Nizozemsku, Jihoafrické republice a Velké Británii. Do konce letošního roku by se měla platforma výrazně rozšířit o další místa a země.

Důležitá je prevence a spolupráce řidičů

Námi oslovené logistické a spediční firmy sice souhlasí s tím, že rozšíření bezpečných parkovacích ploch určitě nárůstu kriminality zamezí, většinou však už teď používají řadu preventivních opatření, kterými se snaží kriminálním činům předcházet. „V posledním období jsme zaznamenali nárůst trestných činů v oblasti nákladní dopravy, a to hlavně ve spojení se snahou o ukradení kamionu, nákladu nebo částečného vniknutí do ložné plochy kamionu. Vzrostl i počet případů tajného vniknutí imigrantů na návěs. Nicméně se nám daří takovým situacím předcházet, a to především díky nastavení vnitřních procesů, které jsou spojeny hlavně s aktivitou samotného řidiče, jako je kontrola nakládky, vybrání místa pro parkování, důsledná kontrola návěsu po přestávce a opětovné jízdě. Na základě zkušeností mohu říct, že důsledné zapojení řidiče do tohoto procesu je základním a hlavním krokem pro zabezpečení přeprav a díky tomu je možné eliminovat případné problémy,“ uvedl Dalibor Šamša, ředitel mezinárodní přepravy v Česku a na Slovensku ve společnosti FM Logistic.

Podle manažera silniční dopravy společnosti cargo-partner Kamila Michny hodně záleží i na tom, o jaký trestný čin se jedná. „Hovoříme- -li o prevenci odcizení zásilek, pak z hlediska poskytovatele spedičních služeb je možné případným odcizením předcházet jednak pečlivým výběrem dodavatelů dopravních služeb a jednak dobrým plánováním přepravních tras. Výběr dopravců pro realizaci jednotlivých přeprav, se kterými máme navázanou dlouholetou bezproblémovou spolupráci, je základem bezpečné organizace přepravy. Při plánování přepravní trasy, obzvláště v případě dražších zásilek, je nutné počítat s možností parkování na hlídaných parkovištích,“ řekl. V každém případě společnost cargo- -partner klade velký důraz na přísný výběr dopravců, kterým přepravy zadává. Ty spolehlivé pak publikuje ve svém systému Road Carrier Platform.

Také ve společnosti ESA logistika sledují situaci týkající se celého zásobovacího řetězce velmi pozorně. „Velkou pozornost věnujeme hodnocení bezpečnostního rizika jednotlivých tras a hodnocení bezpečnosti zastávkových lokalit. K určení bezpečnosti konkrétních míst využíváme řadu zdrojů, mezi nimi též data a průzkumy TAPA a EUROPOL. Pro bezpečnostní oblast máme k dispozici skupinu vlastních expertů, kteří mohou sami prověřovat bezpečnost jednotlivých tras a posoudit, zda je dané parkoviště bezpečné, případně mohou provést bezpečnostní audit. Od letošního roku jsme členy TAPA, takže splňujeme všechny standardy a požadavky této asociace. Naše vozidla jsou vybavena nejmodernější bezpečnostní technologií a naši pracovníci monitorují jednotlivé trasy a v případě jakéhokoli nebezpečí vyhlašují speciální bezpečnostní opatření reagující na jakýkoli typ nebezpečí v jakékoli evropské lokalitě,“ řekl bezpečnostní manažer ve společnosti ESA logistika Dawid Kwiatkowski.

Oslovení zástupci logistických a spedičních společností se nicméně shodli, že ke zlepšení situace s kriminalitou může více bezpečných parkovacích míst určitě pomoci. „V dnešní době opravdu není dostatek bezpečných parkovacích míst a někdy bývá problém kamion bezpečně zaparkovat. Proto také naši řidiči mají přesné instrukce, kde a jak mají parkovat. Jedním z největších problémů je parkování při cestě do Velké Británie. Pro tyto přepravy jsme zavedli speciální proceduru, kterou musí řidiči dodržovat a díky sledování GPS jsou v systému nastavené oblasti, kde nesmějí parkovat. V případě, že zastaví na těchto místech, má dispečer možnost okamžitě reagovat a zjišťovat u řidiče, co se děje,“ uvedl Dalibor Šamša s tím, že součinnost řidiče a dodržování stanovených postupů je jedním z hlavních parametrů, které je potřeba sledovat. „Bez tohoto není možné snížit počet kriminálních činů,“ dodal.

Podle Kamila Michny existuje v některých destinacích bezpečných parkovacích míst dostatek, jinde nikoliv. „Jednotliví dopravci, které využíváme, mají většinou dobrý přehled o bezpečných parkovištích. Při přepravě zásilek nad určitou hodnotu nebo u zásilek, které jsou citlivé na odcizení, podmiňujeme realizaci přepravy parkováním na hlídaných parkovištích přímo v objednávce,“ vysvětlil. Kromě toho při přepravě zboží s vysokou hodnotou firma vyžaduje přítomnost dvou řidičů po celou dobu přepravy. „Navíc klientům nabízíme pojištění společně s odbornými konzultacemi, abychom je ujistili, že jejich zásilka je pojištěna proti všem rizikům,“ uzavřel Kamil Michna.

Martina Vampulová

Foto: Krone

spinner