Vydání 24/2016

Ing. Jan Ekl (SSL ČR): „Běželo to rychle a pořád mě to bavilo“

Tak hodnotí své působení ve Svazu spedice a logistiky ČR jeho výkonný ředitel Ing. Jan Ekl. Přestavovat ho v našich novinách určitě nemusíme. Tento milý a charizmatický muž je mezi spedičními a logistickými odborníky známou osobností. Poutavě dokáže hovořit nejen o odborných tématech, ale i o svých zálibách – cestování, Francii, fotografování i hudbě. Za pár týdnů jeho dlouholeté působení v SSL skončí, proto nás zajímalo, jak vidí aktuální situaci v dopravě a logistice takřka emeritní speditér.

Během příštích let se výrazně zrychlí spojení se Slovenskem

Jednou z priorit Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je zrychlit provoz na přeshraničních železničních tratích, které spojují Českou republiku se Slovenskem. Také správce slovenských železnic – společnost Železnice Slovenské republiky (ŽSR) chce investovat do některých těchto tratích na svém území, výsledkem tedy bude jednak zrychlení provozu vlaků a také zvýšení kapacity dopravní cesty.

​Dopravci požadují transparentní jednání o budoucnosti mýta

Sdružení ČESMAD Bohemia před dvěma týdny reagovalo na to, že vláda vzala 7. listopadu na vědomí, že bude rozšířeno výkonové zpoplatnění silnic v rozsahu 850 až 3000 km s tím, přesné číslo bude stanoveno na základě následné analýzy. Právě tento obrovský rozptyl v možném rozšíření zpoplatněných úseků dopravce znepokojuje.

​Kritici vyčítají ministru dopravy mýto a přípravu staveb

Prioritou v agendě ministerstva dopravy je zvládnout otevřené výběrové řízení na správu mýtného systému. Po bilančním setkání s ministrem Danem Ťokem to řekl premiér Bohuslav Sobotka. Úřad by měl soutěž vypsat v první polovině příštího roku. Vedle mýtného premiér s ministrem řešili otázky čerpání dotací z evropského rozpočtu a přípravu klíčových dopravních staveb včetně plánovaného otevření dálnice D8.

​EK zkoumá možné porušení antimonopolních pravidel

Evropská komise vyšetřuje, zda České dráhy (ČD) ve snaze vytlačit v osobní železniční dopravě konkurenci neúčtovaly ceny, které byly nižší než náklady. Takový postup by totiž byl v rozporu s antimonopolními pravidly unie. České dráhy zopakovaly, že podle nich žádné nařízení porušeno nebylo.

​Příprava výstavby Rychlých spojení se musí urychlit

Naléhavá potřeba urychlit výstavbu tratí Rychlých spojení (RS) v České republice včetně paralelní přípravy podmínek pro jejich využívání vedla Národní technologickou platformu Interoperabilita železniční infrastruktury k rozhodnutí zorganizovat mezinárodní konferenci o této problematice. Cílem konference bylo především informovat o postupu přípravy výstavby tratí Rychlých spojení.

Přechod na jednu napájecí soustavu má stát 40 miliard

Českou železnici čeká v budoucích zhruba 30 letech proměna, kterou je sjednocení napájecích soustav. Postupně má dojít k přepínání stejnosměrného proudu na střídavý, náklady odhaduje dosud neschválená studie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na 40 miliard Kč. Jako první má být přepnutá část tratě mezi Břeclaví a Přerovem kvůli připravované elektrizaci tratě z Otrokovic přes Zlín do Vizovic.

​Velké evropské přístavy podporují rozšíření NECa

Správy přístavů Antverpy, Hamburk, Rotterdam, Le Havre a Brémy/Bremerhaven jednoznačně podporují plán zahrnout Baltské a Severní moře do kontrolních oblastí emisí oxidů dusíku (NOx) NECA od roku 2021.

​Přístav Antverpy bude mít své obchodní zastoupení v Praze

Na počátku příštího roku se v Praze otevře obchodní zastoupení druhého největšího evropského přístavu, Ant-verp. Jeho hlavním posláním bude nabízet služby tohoto přístavu českým podnikatelům, zprostředkovávat nové kontakty a nové příležitosti pro české podnikatele. Nejen na to, jaké jsou konkurenční výhody přístavu Antverpy, jsme se zeptali poradkyně pro intermodální dopravu v tomto přístavu Kataríny Štancové.

​Konference nabídla zajímavé pohledy na současnost a budoucnost logistiky

Téměř sedmdesát odborníků na logistiku vystoupilo v rámci letošního programu mezinárodní logistické konference SpeedCHAIN 2016, která se na začátku listopadu uskutečnila tradičně v Břevnovském klášteře. Do historických prostor Tereziánského sálu, Opatské jídelny a dalších sálů, kde se konference uskutečnila, si letos podle organizátorů našlo cestu na 650 účastníků.

​Zeptali jsme se Sebastiana Rogera (GEFCO)

Sebastian Roger, business manager logistické společnosti GEFCO, představil na veletrhu SpeedCHAIN systém GefBox, který umožňuje firmám poskytovat vratné obaly a celý systém obalového hospodářství outsourcovat. GefBox systém využívají především firmy v automobilovém průmyslu, pro který je charakteristická složitá síť dodavatelů nejrůznějších výrobních komponent odlišných velikostí. Systém vratných obalů nabízí GEFCO už patnáct let, proto nás zajímalo, jaké inovace může firma zákazníkům nabídnout.

​Nebankovní financování vzrostlo meziročně o desetinu

Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly klientům v prvních třech čtvrtletích letošního roku prostřednictvím leasingu, úvěrů a factoringu 115,46 miliardy Kč, to je o 9,6 procenta více než ve stejném období roku 2015. Na financování firemních investic a provozu bylo určeno 92,42 miliardy Kč a na financování zboží či služeb pro domácnosti 23,04 miliardy.

​Nový Amarok, vozidlo do terénu i na silnici

Nový Volkswagen Amarok přichází šest a půl roku po svém debutu v technicky a vizuálně výrazně přepracované podobě. Klíčový prvek modernizace se nachází pod kapotou motoru. Volkswagen Užitkové vozy dal pick-upu do vínku výkonný a úsporný šestiválcový motor TDI. Atletičtější příď a nová přístrojová deska umocňují vzhled nového Amaroku. Elektricky nastavitelná ergonomická sedadla, nové funkce informačních a zábavních systémů a bezpečnostní prvky, jako je například multikolizní brzda, patří mezi další přednosti nového vozidla.


spinner