​Přístav Antverpy bude mít své obchodní zastoupení v Praze

​Přístav Antverpy bude mít své obchodní zastoupení v Praze

Na počátku příštího roku se v Praze otevře obchodní zastoupení druhého největšího evropského přístavu, Ant-verp. Jeho hlavním posláním bude nabízet služby tohoto přístavu českým podnikatelům, zprostředkovávat nové kontakty a nové příležitosti pro české podnikatele. Nejen na to, jaké jsou konkurenční výhody přístavu Antverpy, jsme se zeptali poradkyně pro intermodální dopravu v tomto přístavu Kataríny Štancové.

„Jak se přístavu Antverpy daří v letošním roce?“

„V loňském roce jsme v přístavu přeložili celkem 208 milionů tun zboží, což bylo meziročně o téměř pět procent více. Za prvních devět měsíců letošního roku jsme zaznamenali růst o čtyři procenta. Do roku 2030 očekáváme dosažení mety 300 milionů tun přeloženého zboží za rok. Důležité je, že máme značný potenciál pro další rozvoj. Plánujeme další rozšiřování přístavu a vybudování nového moderního terminálu.“

„Jaké jsou hlavní konkurenční výhody přístavu Antverpy?“

„Především je to jeho strategická poloha v Evropě v blízkosti důležitých průmyslových center. Nabízíme spojení do 1300 přístavů po celém světě. Přístav Antverpy je díky prohloubení řeky Šeldy výborně dostupný pro největší kontejnerové lodě s kapacitou až 20 tisíc TEU. Jsme největším evropským přístavem z hlediska spojení do USA, Kanady, Jižní Ameriky a na Střední a Blízký východ a jsme lídrem v překládce break-bulk zboží. Stále investujeme do přístavní infrastruktury, můžeme se pochlubit největší plavební komorou na světě a novým železničním tunelem spojujícím oba břeh řeky Šeldy. Jelikož nám moc záleží na životním prostředí, snažíme se maximálně ovlivnit způsob přepravy zboží z přístavu k zákazníkovi. Chceme dostat maximální množství zboží ze silnice na železnici. K tomu nám dopomáhá i to, že Antverpy jsou důležitým železničním uzlem a nabízejí kvalitní a vysokofrekvenční spojení do důležitých evropských ekonomických center.“

„Co můžete nabídnout českým podnikatelům?“

„Přístav Antverpy nabízí integrovaný dodavatelský řetězec na vysoké úrovni: inteligentní logistiku, petrochemický cluster, moderní terminály s největší produkcí na světě, elektronické odbavení cla a rozsáhlé skladovací kapacity. Do budoucnosti nabízí přístav Antverpy nové kapacity, které mohou být v jiných přístavech naplněné. Pro české firmy se díky novému přímému železničnímu spojení otevírají nové příležitosti pro dosažení zámořských destinací z přístavu Antverpy. To je zajímavá alternativa při obchodování se zámořím. Na základě analýzy má náš přístav nejnižší poplatky za překládku. Důležité je podívat se na problematiku z hlediska celkového logistického řetězce. Například při přepravě zboží z Moravy do Číny nebo USA jsme určitě konkurenceschopní vůči jiným přístavům. Výhodný je i čas přepravy, protože si mnoho velkých rejdařství zvolilo Antverpy za první a poslední evropský přístav. V důsledku toho se v porovnání s jinými přístavy zkracuje tranzitní čas.“

„Zmínila jste první přímé železniční spojení přístavu Antverpy a České republiky. Splnil tento vlak vaše očekávání?“

„Vlak vznikl iniciativou největšího belgického operátora, B Logistics, ve spolupráci s ČD Cargo. Mohu říci, že v poslední době zájem o tento rychlý spoj postupně narůstá. Prvotním impulsem k zahájení provozu byla poptávka ze strany producentů ocelových výrobků a chemických produktů, postupně se přidává zájem několika speditérů o přepravu kontejnerů. Spojení třikrát týdně s dobou přepravy 24 hodin mezi Antverpami a Lovosicemi nabízí významnou alternativu pro české firmy nejen pro konvenční, ale i intermodální náklad, nový objem zboží ze zaoceánských destinací a efektivní přepravu zboží z České republiky a světové trhy.“

Tomáš Johánek

spinner