​Kritici vyčítají ministru dopravy mýto a přípravu staveb

​Kritici vyčítají ministru dopravy mýto a přípravu staveb

Prioritou v agendě ministerstva dopravy je zvládnout otevřené výběrové řízení na správu mýtného systému. Po bilančním setkání s ministrem Danem Ťokem to řekl premiér Bohuslav Sobotka. Úřad by měl soutěž vypsat v první polovině příštího roku. Vedle mýtného premiér s ministrem řešili otázky čerpání dotací z evropského rozpočtu a přípravu klíčových dopravních staveb včetně plánovaného otevření dálnice D8.

Přestože premiér fungování ministerstva dopravy kritizoval, během set-kání se podle Bohuslava Sobotky otázka možného Ťokova odchodu z vlády neřešila. Setkání mělo vymezit hlavní cíle, kterých má úřad v příštím roce dosáhnout, uvedl premiér. Očekává, že jednotlivá ministerstva budou fungovat naplno až do vypršení mandátu, tedy do voleb příští rok na podzim.

Část dopravních odborníků a profesních svazů v dopravě vyčítá ministru Danu Ťokovi postup při zajišťování fungování mýta po vypršení smlouvy s Kapschem nebo nedostatek připravených projektů, které by bylo možné okamžitě začít stavět. Pozitivně je naopak hodnocena personální stabilizace Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem do dopravního stavitelství. Většině z nich by ale výměna na postu šéfa resortu dopravy vadila.

„Pro svaz je špatně, když se ministři mění často,“ řekl výkonný ředitel Svazu dopravy Petr Kašík s tím, že resort dopravy nyní potřebuje především stabilitu. Každý nový šéf resortu potřeboval vždy minimálně rok až dva, než si problematiku resortu dostatečně osvojil. To, že před Danem Ťokem řada ministrů ve funkci takto dlouho ani nepůsobila, se projevilo mimo jiné i na problematice mýta. Příprava nové soutěže se podle něj nakonec nestihla mimo jiné i proto, že se ministři v resortu dopravy od roku 2010 střídali příliš často. Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše je největším problémem resortu útlum stavebních zakázek. Proti loňskému roku, kdy bylo takzvaných inženýrských staveb velice mnoho, představují nynější čísla úbytek o 40 procent, uvedl šéf svazu sdružujícího stavební firmy. Do konce roku nebo v prvním čtvrtletí příštího roku firmy neočekávají výrazné zlepšení.

Pozitivně naopak hodnotí působení současného ministra František Lehovec z katedry dopravních staveb Dopravní fakulty pražské ČVUT. Jako jeho hlavní zásluhu vidí stabilizaci Ředitelství silnic a dálnic, na kterém se během posledních šesti let rovněž velice často střídal vrcholný management, což se odráželo na práci této investorské organizace. 

(tj/čtk)

spinner