​Konference nabídla zajímavé pohledy na současnost a budoucnost logistiky

​Konference nabídla zajímavé pohledy na současnost a budoucnost logistiky

Téměř sedmdesát odborníků na logistiku vystoupilo v rámci letošního programu mezinárodní logistické konference SpeedCHAIN 2016, která se na začátku listopadu uskutečnila tradičně v Břevnovském klášteře. Do historických prostor Tereziánského sálu, Opatské jídelny a dalších sálů, kde se konference uskutečnila, si letos podle organizátorů našlo cestu na 650 účastníků.

Program nabitý zajímavými tématy odstartoval po úvodním slovu Miroslava Rumlera jednatel a generální ředitel společnosti Porsche Česká republika Vratislav Strašil a zaplněnému Tereziánskému sálu přednesl vize automobilek Audi a Volkswagen. Hovořil o parkovacích asistentech, automatickém parkování bez řidiče i autonomním řízení. Zmínil se také o dopravní infrastruktuře budoucnosti, kterou zatím testují na digitálním testovacím úseku dálnice A9 mezi Norimberkem a Mnichovem v Německu. Během svého vystoupení posluchače seznámil i s představami konstruktérů, co všechno budou automobily umět v budoucnu.

Novou éru logistiky v oblasti automotive pak představil Jiří Cee, ředitel logistiky Škody Auto. Hovořil o tzv. ideální logistice, jejímž základem je mimo jiné moderní sofistikovaný systém skladování, kdy se nejdůležitější díly skladují v areálu výrobního závodu a ty o něco méně důležité pak v jeho bezprostředním okolí. Ředitel logistiky Škody Auto také prezentoval hi-tech inovace, které automobilka zavedla. Byla řeč o inteligentní rukavici ProGlove, která optimalizuje vychystávání dílů, i elektrickém kolečku e-Drive, jež usnadňuje manipulaci s velkými vozíky a představuje zajímavé ergonomické řešení logistiky. Na závěr svého vystoupení se Jiří Cee krátce zmínil i o principech tzv. zelené logistiky, které ve Škodě Auto zavádějí.

Trh práce v blízké i vzdálené budoucnosti

Vzhledem k tomu, že dnes nejen světem logistiky hýbou trendy Průmyslu 4.0, tedy digitalizace a automatizace, pokusila se Ivana Čížková ze společnosti Randstad zamyslet nad tím, jaké dopady bude mít Průmysl 4.0 na trh práce. V posledních letech trh práce podle Ivany Čížkové nejvíce ovlivňuje flexibilita, dlouhověkost obyvatel, ekonomická síla žen a nová spotřební etika. V budoucnu by mělo dojít k polarizaci práce, protože přibližně 35 % dovedností se do roku 2020 změní. Rutinní práci nahradí roboty, náročné práce budou vykonávat subdodavatelé a velkou přidanou hodnotu bude mít kreativní práce. Mezi top dovednosti v horizontu pěti let bude patřit mimo jiné komunikace, kreativita a řízení lidí.

Logistika oděvů z různých úhlů pohledu

Zajímavá diskuse se před polednem rozproudila v Tereziánském sále, kde zástupci VF Corporation, CTP, P3 Logistics Parks a DACHSER Czech Republic pod taktovkou moderátora Ferdinanda Hlobila z Cushman & Wakefield hovořili o nových trendech a požadavcích v oblasti fashion logistiky. Představili evropské distribuční centrum společnosti VF Corporation, které se nachází v logistickém parku P3 Prague D8, a posluchači se mohli seznámit s využívanými technologiemi, mezi které patří například poloautomatizovaný systém řízení paletových zásilek. Vedle toho se hovořilo i o požadavcích na průmyslové nemovitosti, zástupci developerských společností pak představili také své vize týkající se tzv. chytrých budov a závěr diskuse patřil i ekologickým aspektům, například možnosti využití střech pro solární panely.

Evidence zásob ve světle technologií

Inovace využitelné v řízení a evidenci zásob představil ve svém vystoupení ředitel technologických inovací a automatizace společnosti FM Logistic Patrick Bellart. Hovořil především o systému Eyesee, který vznikl ve spolupráci s Hardis Group a využívá při inventarizacích ve skladu drony. Zmínil se i o nevýhodách tohoto systému, kdy je třeba vzít v úvahu skutečnost, že drony lze ve skladu provozovat pouze s určitými obtížemi, není to plně automatizovaný systém, po 10 až15 minutách je třeba měnit baterii a řídit dron vyžaduje určitou zkušenost. Vedle toho Patrick Bellart podrobně hovořil o mobilním zařízení, které dokáže zajistit inventuru ve skladech s využitím kamer, jež registrují palety i volná místa.

Když se barvy vydají na cestu

Za poetickým názvem prezentace Barvy v pohybu se skrývalo řešení logistiky firmy DACHSER pro výrobce průmyslových barev Hempel. DACHSER poskytuje logistické služby společnosti Hempel již od roku 2006 a výrobky distribuuje sběrnou službou po ČR, na Slovensko a do Maďarska. Většina výrobního sortimentu musí být přepravována v souladu s ADR, proto Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel DACHSER v ČR, hovořil o možnostech, které DACHSER nabízí. Denisa Jančářová, manažerka zákaznického ser-visu a logistiky společnosti Hempel pro ČR, Slovensko a Maďarsko, následně popsala, jaké výhody spolupráce s firmou DACHSER výrobci průmyslových barev přinesla.

Samostatná sekce o transevropské přepravě

Paralelně v sekci B v Opatské jídelně probíhal program věnovaný transevropské přepravě, kde se mimo jiné prezentovaly námořní přístavy. Strategii belgického přístavu Antverpy ve střední a východní Evropě představila Katarína Štancová, možnosti, které nabízejí polské přístavy Štětín a Svinoústí ve svém vystoupení shrnula obchodní ředitelka správy těchto přístavů Aneta Szreder-Piernicka. O odbavení nákladních vozidel na kontejnerových terminálech HHLA v Hamburku hovořil obchodní manažer HHLA Michael Rudnik. Letošní ročník konference SpeedCHAIN však nebyl jen o sdílení informací a odborných diskusích. Během slavnostního večera byl vyhlášen vítěz v soutěži Logistický projekt roku a Logistická osobnost roku.

(mna)

spinner