​Příprava výstavby Rychlých spojení se musí urychlit

​Příprava výstavby Rychlých spojení se musí urychlit

Naléhavá potřeba urychlit výstavbu tratí Rychlých spojení (RS) v České republice včetně paralelní přípravy podmínek pro jejich využívání vedla Národní technologickou platformu Interoperabilita železniční infrastruktury k rozhodnutí zorganizovat mezinárodní konferenci o této problematice. Cílem konference bylo především informovat o postupu přípravy výstavby tratí Rychlých spojení.

Oblast zvyšování rychlostí železniční dopravy a její interoperability je neopakovatelnou výzvou pro zaměření výzkumu, vývoje a inovací, témat výuky odborného školství a v neposlední řadě impulsem pro zvládnutí potřebných technologií, které umožní českým firmám zvýšit jejich konkurenceschopnost na mezinárodním (evropském) trhu. Odborný obsah konference byl rozčleněn do čtyř základních částí – Aktualizovaná koncepce Rychlých spojení České republiky, Vysokorychlostní železnice jako řešení stoupající poptávky po mobilitě, Průběh přípravy výstavby tratí a podmínek pro jejich používání a Prezentace zástupců železničního průmyslu, výzkumných a projektových ústavů.

Důležitější než průběh konference jsou ale zejména její závěry. Účastníci jednání se shodli na tom, že je třeba především urychlit novelizaci zákonů, prováděcích vyhlášek a předpisů upravujících právní podmínky pro výstavbu a provozování drah tak, aby umožnily urychlit přípravu a výstavbu tratí RS pro rychlosti nad 200 km/hod. Dále se musí urychlit zadání zpracování Studie proveditelnosti na dva prioritní úseky Rychlých spojení (RS) v České republice, a to Praha – Drážďany a Praha – Brno – Břeclav.

Je také nutné zpracovat návrh strategického postupu přípravy a realizace připravovaných úseků tratí RS a předložit ho vládě ČR k projednání. Při zpracování studií proveditelnosti, následném projednání a výstavbě tratí je vhodné využít zkušeností získaných zejména v Rakousku, SRN, Belgii a Francii; v oblasti infrastruktury ve Španělsku.

V návaznosti na nezbytnou součinnost s větším počtem věcně příslušných ministerstev pro komplexní zajišťování záměrů RS v ČR by rovněž bylo vhodné iniciovat jmenování vládního zmocněnce pro RS ČR. V neposlední řadě je nutné maximálně využívat možností v rámci výzev společného evropského podniku Shift2Rail a prosazovat využití profesních kapacit především univerzit, výzkumných a projektových ústavů i zkušebních center – členů Technologické platformy. V závěru konference bylo konstatováno, že společnosti železničního průmyslu a projektových a zhotovitelských organizací prezentovaly svou připravenost na výstavbu VRT a ve spolupráci s univerzitami a výzkumnými organizacemi intenzivně sledují zavádění nejnovějších technologií nezbytných pro zkvalitňování železniční dopravy.

Národní technologická platforma Interoperabilita železniční infrastruktury sdružuje instituce a společnosti, které zajišťují širší komplex činností, které jsou předpokladem pro dosažení budoucí požadované funkce našeho vysokorychlostního železničního systému jako součásti panevropského železničního systému.

Členové technologické platformy – správce infrastruktury, společnosti průmyslové i stavební praxe, projektové ústavy, univerzity a výzkumné organizace – jsou připraveni výrazněji přispět k urychlení výstavby vysokorychlostních tratí a přípravě podmínek pro jejich provozování. Organizace činnosti platformy umožňuje bezprostřední spolupráci v oblasti potřeb a nároků partnerů – jejich členů, kteří soubor dotčených činností zajišťují.

Tomáš Johánek

spinner