Dopravní konference

V Ústí nad Labem se diskutovalo o dopravním spojení ČR a Německa

V Ústí nad Labem se diskutovalo o dopravním spojení ČR a Německa

Železniční spojení Prahy a Drážďan s výhledem na budování nové vysokorychlostní tratě, zlepšování splavnosti Labe v ČR i v Německu a aktuální stav dostavby dálnice D8 – to byla hlavní témata již šestého ročníku odborné konference Česko-saské cesty. Tu pořádala Okresní hospodářská komora Most a Děčín ve spolupráci a s podporou Krajského úřadu Ústeckého kraje, IHK Chemnitz a IHK Halle-Dessau.

Nejpalčivějšími problémy, které komplikují dopravní spojení České republiky a Německa, jsou nespolehlivá labská vodní cesta a nedokončená dálnice D8. Zatímco dálnice se dokončí možná už za dva roky, se zajištěním splavnosti Labe je to výrazně komplikovanější. Ředitel strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna potvrdil, že zbytek dálnice D8 by mohl být zprovozněn v průběhu roku 2016 nebo na začátku roku 2017. Účastníci konference především kritizovali zdlouhavý postup při odstraňování zeminy, která se na nedokončenou dálnici loni v červnu sesula. Ministerstvo dopravy letos požádalo Ústecký kraj o vyhlášení stavu nebezpečí v daném úseku, což by podle státu mohlo práce urychlit. Hejtman Oldřich Bubeníček to však odmítl. Podle něj k tomu nebyl zákonný důvod.

Výběrové řízení má najít firmu na odstranění sesuvu

Ministerstvo dopravy teď podle Luďka Sosny jedná o tom, jak se bude pokračovat. „Pokusíme se připravovat výběrové řízení na realizační firmu, která fyzicky sesuv odstraní a svah zabezpečí. Po zimě by odstraňování sesuvu mohlo začít,“ řekl Luděk Sosna. Sesuv zřejmě hnul i se samotným tělesem dálnice. Problémem, kterým se musí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zabývat, je i nalezené ložisko uhlí. Objevil se tak materiál, který nelze využít na násyp. Samotné stavbě podle vyjádření ŘSD nebrání žaloby, peníze na dílo jsou připraveny, pouze se musí vyřešit technické záležitosti.

Souhlas se stavbou jezu by mohl být příští rok

Pokud jde o zajištění splavnosti Labe, doufá Ředitelství vodních cest (ŘVC), že se v příštím roce podaří získat souhlas s výstavbou jezu na Labi v Děčíně. Ministerstvo dopravy nyní jedná s ministerstvem životního prostředí o studii vlivů stavby na životní prostředí. Němci plánují, že splavní Labe regulací toku. Na českém území není podle odborníků z řad vodohospodářů možné podobné řešení, k jakému se přiklánějí Němci, kvůli tomu, že sklon dna je větší než v Německu. „Proto musíme stavět příčné stavby přes řeku, takovou je právě jez v Děčíně,“ uvedl předseda představenstva děčínské okresní hospodářské komory Jiří Aster. Posun v několikaleté debatě o splavnění řeky vidí nyní v tom, že ministerstvo životního prostředí a ministerstvo dopravy se snaží řešit věc společně. „Předtím mezi sebou jen stavěla barikády,“ doplnil.

Stavba by podle zástupce ŘVC Martina Vavřičky mohla být ukončena v roce 2020. V jejím rámci se plánují revitalizační opatření. Proti jezům na dolním toku Labe protestují některé ekologické organizace, zaznívají i obavy o vliv stavby na rozliv řeky v případě povodní. „Situace při záplavách by se zprovozněním jezu v Děčíně spíše zlepšila, součástí investice je třeba revitalizace břehů, rybí přechody nebo výsadba lučních porostů,“ uvedl Martin Vavřička. Debata o jezu se vede i okolo nákladů na investici a její návratnosti. V současnosti se vozí kvůli nestálé splavnosti po řece jen málo nákladů. Martin Vavřička připomněl, že stále platí usnesení vlády z roku 2005, v němž se Česká republika zavázala řešit splavnost úseku Ústí nad Labem-Střekov po státní hranici.

Tomáš Johánek / čtk

spinner