​ŽESNAD.CZ: Přetížením stávajících tratí hrozí Praze dopravní kolaps

​ŽESNAD.CZ: Přetížením stávajících tratí hrozí Praze dopravní kolaps

4.12. - Sdružení železničních nákladních dopravců (ŽESNAD.CZ) varuje před hrozbou zatížení jediného železničního nákladního průtahu v Praze novými linkami osobní dopravy, které chce zavést současné vedení Prahy. Reálně tak hrozí, že bude problém jak se zásobováním Prahy po kolejích, tak především s tranzitem, a do hlavního města a jeho okolí tak bude proudit více nákladní dopravy po silnici.

Již dnes čelí nákladní vlaky kapacitním problémům na jednokolejné trati *z Libně do Malešic a Hostivaře, na které již jezdí městská linka zastávkového vlaku S49. Magistrát v těchto dnech oznámil, že soutěž pro stávající linku S49 a plánovanou linku S61 z Vršovic do Běchovic vyhrál RegioJet. Bez jakékoliv konzultace s nákladními dopravci tak vzniká s další novou linkou zcela zásadní problém, který bude mít obrovský dopad na zásobování nákladní dopravou nejen v oblasti Prahy, ale též Středočeského, Plzeňského a Jihočeského kraje.

„Chápeme, že radní pro dopravu Scheinherr chce dostat víc lidí do MHD a příměstských linek, bohužel ty ale nejsou nafukovací a zásadně tak ovlivní nákladní dopravu v celé ČR, protože se kapacita na trati přes Malešice, která byla původně pouze pro nákladní dopravu, výrazně sníží. Paradoxním dopadem této situace bude navýšení počtu kamionů v hlavním městě, jelikož prostě nebude možné dopravovat zboží v takovém objemu a včas. Je to to, co současné vedení Prahy chce? Nemyslíme si to,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek.

V brzké době tak podle něj hrozí totální ucpání aktuální kapacity tratí v hlavním městě. Jediným řešením je další výstavba, která je ale hudbou daleké budoucnosti. „Rádi bychom, aby s námi o takových krocích někdo mluvil a řešil je s námi. Tohle nikomu reálně nemůže pomoci. Utrpí tím kvalita života nejen Pražanů, ale jde to i proti zájmu státu v převádění přeprav nejen pasažérů na koleje. Není pravdou, že s námi pan Scheinherr mluví a není pravdou, že by tímto krokem pomohl zlepšení uhlíkové stopě hlavního města,“ uvedl Oldřich Sládek.

Konání radního Adama Scheinherra tak podle něj lze označit v celorepublikovém měřítku i v prostoru velké Prahy jako ryze neekologické.

ŽESNAD.CZ proto apeluje na odpovědné státní instituce, odbornou i laickou veřejnost, aby jej v tomto boji proti čistému nerozumu podpořila ve snažení o vyhlášení těchto tratí jako určených s předností nákladní dopravy. To má již oporu v rámci specializované infrastruktury v novele zákona o drahách a čeká se jen na prováděcí vyhlášku ministerstva dopravy. Ostatně spojky Libeň – Malešice – Hostivař a Běchovice – Malešice – Vršovice byly postaveny jako nákladní spojky, nikoli jako osobní.

(lan)

Foto: 

spinner