Technická konference ukázala budoucnost lokomotiv CZ LOKO

Technická konference ukázala budoucnost lokomotiv CZ LOKO

Budoucnost lokomotiv společnosti CZ LOKO je v kombinaci různých druhů energií, tedy elektřiny, baterií i spalovacích motorů. „Pracujeme na více verzích nových lokomotiv, z nichž některé prototypy by se měly na trhu objevit v letech 2022 až 2023,“ uvedl generální ředitel Josef Gulyás na Technické konferenci o budoucnosti posunovacích lokomotiv v Česku, která se konala 10. března v České Třebové. Reakce na nové trendy a požadavky trhu mají firmě umožnit výraznější expanzi na západní trhy.

Základem těchto koncepcí se stala dvounápravová lokomotiva HybridShunter 400, primárně určená pro posunovací a lehkou traťovou službu, která se představila už loni v Ostravě na 20. ročníku mezinárodního veletrhu Czech Raildays 2019. Využívá energii z baterií a pro záložní dobíjení je vybavena spalovacím motorem CAT C4.4. o výkonu zhruba 130 kW. Na baterii dobíjenou osm hodin z vnější elektrické sítě má zvládnout 16 hodin provozu. Zkušební provoz prototypu začne letos a svůj zájem otestovat si nové technologie v běžných podmínkách již projevilo několik předních českých průmyslových podniků.

Tři nové lokomotivy

DualShunter 2000 s výkonem kolem 2 MW vychází z EffiShunteru 1000, první lokomotivy CZ LOKO schválené podle mezinárodních norem TSI. V něm má zůstat spalovací motor, ale přibude sběrač a kompletní trakční výzbroj pro jízdu pod závislou trakcí. Jeho hmotnost by neměla přesáhnout 80 tun.

Koncept EffiLiner 2000 s výkonem téměř 2000 kW zahrnuje dieselelektrický pohon s přídavnou baterií o ekvivalentním výkonu 400 kW.

Třetí novou lokomotivu v záměrech CZ LOKO představuje DualLiner 2000 umožňující provoz jak v trakčních soustavách 3 kV a 25 kV 50 Hz, tak podle potřeby i ze spalovacího motoru. Obě řešení mají nabídnout téměř shodný výkon 2000 kW a rychlost 120 km/h. Ani zde by hmotnost neměla přesáhnout 80 tun. Vyšší hmotnost znamená omezení v traťové třídě – lokomotivy by tak nemohly zajíždět na menší regionální tratě. Kombinace závislé a nezávislé trakce dopravcům umožní obsloužit i tzv. poslední míli, tedy zajet na neelektrifikovanou trať nebo obsloužit vlečku.

„V těchto výkonových parametrech našich lokomotiv se hodláme rozvíjet i v následujících letech. Nicméně naším hlavním byznysem stále jsou a budou posunovací lokomotivy a lokomotivy pro střední traťovou službu,“ dodal Jaroslav Plhák, technický ředitel CZ LOKO.

Podle něj dnes kreativitu při vývoji omezují především národní a evropské normy a legislativa. Víc se musí řešit také design lokomotivy, který jako u mnoha jiných výrobků významně ovlivňuje prodejnost. To byl i případ modernizace lokomotiv řady 753 přezdívných brejlovec na takzvané bizony nesoucí obchodní označení EffiLiner 1600.

„Chceme‑li udržet naše produkty při životě dalších třicet let, musíme je průběžně inovovat, být vždy o krok před konkurencí a v daném segmentu určovat trendy,“uvedl technický ředitel. Přitom časy se velmi krátí – od studie do začátku sériové výroby by neměly uběhnout více než čtyři roky.

(pav)

Foto: CZ LOKO

spinner