Společenství CER spustilo kampaň na podporu železnice

Společenství CER spustilo kampaň na podporu železnice

Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER/SEŽ spustilo kampaň „Budoucnost je železnice“ (The Future is Rail). Cílem je ukázat železniční dopravu jako inteligentnější, ekologičtější a lépe propojený systém mobility v Evropské unii. Start kampaně navazuje na oficiální zahájení Evropského roku železnice, který chce zvýšit atraktivitu železnice pro cestující i zboží.

Svoboda volby místa, kde budeme pracovat, kam budeme cestovat i co budeme nakupovat je nemyslitelná bez možnosti pohybu. Ovšem způsob, jakým je realizována mobilita v Evropě, potřebuje změnu. Je třeba, aby systém byl chytřejší, propojenější a ekologičtější. Rozvoj železnice dokáže toto zajistit. Evropská unie může dopravovat více zboží i osob, využívat ještě svobodnější pohyb, a přitom splňovat nejnáročnější kritéria ochrany klimatu stanovená Zelenou dohodou pro Evropu. Kampaň na podporu železnice si klade za cíl dosáhnout do roku 2030 zdvojnásobení počtu cestujících a zajištění nejméně 30procentního podílu železnice na trhu nákladní dopravy.

Rok 2021 je pro evropskou železnici zásadní. Evropská komise vyhlásila letošek Evropským rokem železnice, v jehož rámci chce zdůrazňovat přednosti železniční dopravy jako vysoce inovativního, trvale udržitelného a velmi bezpečného druhu dopravy. Kampaň Budoucnost je železnice z iniciativy Evropské komise vychází, důraz je položen i na aspekt dekarbonizace dopravního sektoru při současném zachování růstu celého evropského ekonomického prostoru.

Železnice je integrální součástí inteligentních dopravních systémů. Sektor masivně implementuje digitální technologie, díky nimž lépe využívá stávající kapacity infrastruktury a poskytuje bezpečnější, efektivnější a kvalitnější služby všem zákazníkům. Poptávka po přepravách roste, železnice tak může pomoci odlehčit přetížené silniční síti (standardní nákladní vlak přepraví stejný objem zboží jako 40 kamionů), navíc je cestování vlakem snazší a komfortnější.

Rozvíjí se infrastruktura

Železnice nabízí Evropě skutečně propojenou budoucnost. Hustá a propracovaná železniční síť vzniká již nyní – daří se nejen spolupráce při výstavbě infrastrukturních projektů, ale zintenzivnila se také společná příprava grafikonů, zjednodušují se pravidla a technické požadavky pro překračování hranic mezi státy EU. S odpovídající politickou podporou se vysokorychlostní a noční vlakové spoje mezi velkými městy mohou stát rozumnou alternativou k nízkonákladovým letům.

Ekologičtější evropský dopravní systém musí podle CER stavět na železnici. Železniční doprava produkuje 8krát méně škodlivých emisí (a 9krát méně CO2) než ostatní druhy dopravy v přepočtu na přepravní jednotku. Železnice spotřebovává přitom pouhá 2 procenta energií v evropské dopravě, zatímco přepravuje 18 procent zboží a 8 procent cestujících. Čtyři z pěti vlaků jsou poháněné elektrickou energií, přičemž do roku 2050 by měly úplně vymizet dieselové lokomotivy a soupravy díky nasazení alternativních paliv.

Kampaň Budoucnost je železnice patří mezi vlajkové iniciativy CER během Evropského roku železnice. Společenství evropských železnic se může opřít o podporu svých partnerů v Evropské komisi, v Evropském parlamentu i portugalském předsednictví, na které naváže slovinské a poté francouzské předsednictví v roce 2022.

Předseda CER a předseda představenstva rakouských spolkových drah Andreas Matthä uvedl: „Nejnovější kampaň vyzdvihuje silné stránky železnice v Evropě a podporuje další rozvoj železniční dopravy jakožto systému trvale udržitelné mobility plně kompatibilního s cíli ochrany klimatu.“

Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola dodal: „Železnice je připravena stát se jádrem dekarbonizované evropské dopravy v souladu se Zelenou dohodou pro Evropu. Investice do železnice je investicí do rozšířené mobility, posílení ekonomických aktivit a trvale udržitelného růstu. Železnice je budoucnost.“

Prioritní potřeby evropských železnic

CER letos zaslalo všem ministrům dopravy EU dopis, v němž nastínilo prioritní potřeby železnice. Iniciativa předcházela klíčovému shromáždění ministrů, kde byla zahájená politická diskuse, která má vést vypracování závěrů Rady týkajících se železnice, které by Rada měla schválit na svém zasedání 3. června.

Prioritní potřeby evropských železnic jsou podle CER následující:

- železnice musí být schopna uskutečnit nezbytné krátkodobé a dlouhodobé investice, aby mohly být uskutečněny cíle dekarbonizace stanovené v Zelené dohodě;

- podpora ze strany EU musí být zajištěna jak během, tak po pandemii covid‑19, a to prostřednictvím Dočasného rámce státní pomoci nebo zvláštního
režimu, který musí být přizpůsoben železničnímu kontextu a musí trvat tak dlouho, jak bude zapotřebí;

- spravedlivá a transparentní cenová politika je nejlepší cestou k dekarbonizaci dopravy v Evropě.

- zvyšování kapacity fyzické a digitální infrastruktury zůstává předpokladem, který umožní železničnímu sektoru přilákat více cestujících i zboží;

- je zásadní podporovat inovace prostřednictvím digitalizace železničních operací a služeb, jako je nasazení Evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS), zavedení automatizovaného provozu, digitálního automatického propojení a řešení inteligentních jízdenek;

- je třeba vyvinout další úsilí k zvýšení atraktivity zaměstnání na železnici, zejména pro ženy a mladší generaci.

(red)

Foto: ÖBB

Na snímku Andreas Matthä, předseda CER a předseda představenstva ÖBB

spinner