Pandemie onemocnění COVID‑19 zasáhla i nákladní dopravu na železnici

Pandemie onemocnění COVID‑19 zasáhla i nákladní dopravu na železnici

Drasticky se snižující objemy nákladní dopravy v souvislosti se šířením koronaviru v Evropě a jinde ve světě pociťují v současnosti železniční dopravci stejně jako dopravci silniční. Na zavádějící, nepřesně interpretované informace v některých médiích o přebírání zboží ze silnice na železnici minulý týden informovalo sdružení ŽESNAD.CZ. Nákladní železniční doprava v těchto dnech naopak pocítila znatelný propad převozu.

Mnohahodinové fronty kamionů na hraničních přechodech nejsou důvodem pro přesun zátěže ze silnice na železnici, i když železnice v současné době projíždí přes hranice plynule. Celková doba a cena přepravy jsou rozhodující a absence funkčních železničních vleček u míst nakládky a vykládky zboží neumožňuje nabízet vždy pro železnice lepší, rychlejší a levnější řešení.

Na nákladní železniční dopravce proto krize způsobená šířením koronaviru dopadá velmi významně a dopravci budou muset vzhledem k poklesu poptávky přistupovat k opatřením reagujícím na pokles výkonů. Jakékoli úlevy nebo podpora pro určitý mód dopravy v rámci boje s ekonomickým poklesem nesmí způsobit ohrožení jiných módů, jako je třeba železniční nákladní doprava. Mohlo by to být pro ni likvidační. Například přímé nevratné dotace na motorovou naftu pro silniční dopravce by měly za následek faktickou ztrátu konkurenceschopnosti drážní nákladní dopravy na českém trhu. Sdružení ŽESNAD.CZ chce férový přístup pro všechny. V dopise adresovaném ministru obchodu, průmyslu a dopravy Karlu Havlíčkovi uvádí několik návrhů pro zachování rovných podmínek na trhu nákladní dopravy a zároveň také restart české ekonomiky:

1/ zrušení plateb za užívání dopravních cest pro období koronavirové krize nebo alespoň jejich odklad o 180 dnů;

2/ prodloužení splatnosti faktur za trakční palivo (naftu) a trakční elektrickou energii o 180 dnů;

3/ zrušení poplatků za obnovitelné zdroje energie (POZE) v ceně trakční energie pro nákladní železniční dopravce, s přihlédnutím k tomu, na jakém konkurenčním dopravním trhu se právě teď pohybují;

4/ v případě redukce investic do drážní infrastruktury zachovat investice klíčové pro nákladní železniční dopravu – cargo dopravci musí mít možnost saturovat potřeby průmyslu a napomáhat tak zvyšování růstu HDP a tím pádem i odvodu peněz do státního rozpočtu;

5/ odklad a snížení plateb povinných odvodů zdravotního a sociálního zabezpečení za zaměstnance za dobu trvání nouzového stavu podle návrhů Hospodářské komory ČR.

Alespoň pro tuto chvíli pokrýt výpadek z příjmů státu zastavením podpory čisté silniční elektromobility, která je podle přesvědčení sdružení ŽESNAD.CZ slepou vývojovou větví v oblasti nákladní i osobní dopravy.

(pav)

Foto: LAN

spinner