Na Vysočině navrhne Správa železnic vysokorychlostní trať s terminálem u Jihlavy

Na Vysočině navrhne Správa železnic vysokorychlostní trať s terminálem u Jihlavy

16.6. - Na Vysočině navrhne Správa železnic vedení vysokorychlostní tratě (VRT) s terminálem u Jihlavy. Studii proveditelnosti s tímto doporučením této trasy měla v létě předložit ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Novinářům to v Jihlavě řekl Martin Švehlík, ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí. Kraj Vysočina má zatím v zásadách územního rozvoje zanesené jiné vedení nové železnice, které Jihlavu míjí. Terminál v Jihlavě požaduje kraj i krajské město.

"My vnímáme vysokorychlostní trať od začátku jako něco, co by pro Kraj Vysočina v budoucnu mohlo mít velký ekonomický a i socioekonomický přínos," řekl hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek. Znovu zopakoval to, že záleží na tom, aby byla zastávka v Jihlavě-Pávově. Na změně územní dokumentace, která s tím souvisí, je podle něj kraj připravený pracovat.

Přes Vysočinu stát plánuje vést novou trať mezi Prahou a Brnem. Podle vedoucího projektu Marka Pinkavy ze Správy železnic je trasa VRT, která Jihlavu zeširoka míjí, stará 20 až 30 let. Počítalo se tam s jedinou zastávkou mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. "Pochází z období, kdy vysokorychlostní vlaky byly připravované jako jakési letadlo na kolejích a propojovaly opravdu jenom ta největší města. Ten přístup se za tu dobu změnil," uvedl.

Teď se podle Marka Pinkavy počítá s tím, že budou vysokorychlostní vlaky sjíždět na nynější tratě, aby obsloužily podstatně větší část území. Vlaky sjíždějící u Jihlavy by tak mohly pokračovat i směrem na Třebíč a na Jindřichův Hradec. Díky sjezdům z VRT u Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a u Velké Bíteše podle Pinkavy nepřijde o rychlejší spojení ani severní část Vysočiny. Nově doporučovaná varianta s terminálem u Jihlavy podle něj také ve větší míře kopíruje dálnici D1.

Na nové železnici by měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Stavbu prvního úseku, VRT Polabí, by chtěla Správa železnic zahájit za tři roky. Tento úsek bude součástí hned dvou koridorů, a to Praha-Brno-Ostrava a Praha- Hradec Králové-Polsko. Na Vysočině by se podle Švehlíka mohlo stavět někdy od roku 2028. Úsek Praha-Brno by se podle jeho předpokladu mohl realizovat do roku 2032.

Z Prahy do Brna by měly přímé vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se pak lidé mohli dostat vlakem za 40 až 50 minut, podobně jako z Jihlavy do Brna. Cesta vlakem z Jihlavy do těchto měst teď trvá přes dvě hodiny.

(čtk)

Ilustrační foto: Deutsche Bahn

spinner