Seminář se zabýval optimalizací přeprav

Francie

Přibližně stovka odborníků na dopravní politiku a celní problematiku, zákazníků železnice a dopravců se zúčastnila semináře, který v prosinci v Paříži uspořádaly Mezinárodní železniční unie (UIC), Mezinárodní přepravní výbor (CIT) a Organizace pro spolupráci železnic (OSŽD). Hlavním tématem semináře byla optimalizace přepravně-právního rozhraní CIM/SMGS. Existence dvou rozdílných přepravně-právních systémů – CIM a SMGS – je pozůstatkem z doby studené války. Nyní, v době globalizace, představuje významnou překážku vývoje mezinárodních železničních přeprav. Pro zákazníky železnice a železniční podniky znamená zbytečné administrativní zatížení a dodatečné náklady za výkony a služby, které nepřinášejí žádnou nadhodnotu a způsobují rizika chyb při přepisu nákladního listu na místě nového podeje, zpoždění při provádění přeprav a právní nejistotu. Všichni účastníci semináře se shodli na tom, že – stejně jako při přepravě zboží po silnici – i u železničních přeprav mezi Evropou a Asií bude nutné vytvořit jednotný přepravně-právní systém, který bude odrážet aktuální stav politického a hospodářského vývoje. V očekávání takového řešení musejí být přijata pragmatická opatření, která překonají současné těžkosti. Tato opatření mohou být případně zavedena nejprve na určitých koridorech. Mezinárodní přepravní výbor v tomto směru již s podporou železničních podniků, států, UIC a OSŽD učinil některé kroky. Přednostním cílem těchto snah je vypracování vzoru mezinárodního nákladního listu CIM/SMGS, který bude uznáván jako celní dokument. Tyto kroky vycházejí vstříc očekávání zákazníků železnice, kteří se dále, z hlediska potřeb harmonizace přeprav CIM/SMGS, v Paříži shodli na několika závěrech. o Je nutné zavést používání jednot-né, na druhu přepravy nezávislé řeči v obchodní výměně, a to angličtiny. o Je třeba, aby byl používán jednotný seznam zboží ve vztazích mezi zúčastněnými stranami (železniční podniky, celní úřady atd.). o Je nutné zavést kompatibilní softwarová řešení pro výměnu informací mezi dopravci a celními úřady. o Nezbytná je i existence jednotného systému ručení. Z hlediska budoucnosti přeprav CIM/SMGS seminář stanovil několik cílů.

  1. V krátkodobém výhledu se prací na návrhu vzoru mezinárodního nákladního listu CIM/SMGS, který bude uznáván celními úřady, zúčastní zástupci zákazníků železnice a celních orgánů.
  2. Střednědobým úkolem je prosazení jednoho systému ručení a dalších jednotných přepravních podmínek na tarifní a smluvní bázi.
  3. Dlouhodobým úkolem je vypracování nové Dohody o mezinárodních železničních přepravách, která bude platit pro Evropu a Asii a bude přihlížet k aktuálnímu stavu politického a hospodářského vývoje v dané oblasti.

(spu) www.cit-rail.org

spinner