AutoSAP: Autoprůmysl drží výkon a transformuje, EU přináší další úroveň nejistoty a zátěže

AutoSAP: Autoprůmysl drží výkon a transformuje, EU přináší další úroveň nejistoty a zátěže

22.12. - Od začátku roku do konce listopadu bylo na linkách tuzemských výrobců zhotoveno celkem 1 349 148 osobních vozidel, tedy jen lehce pod úrovní loňského rekordního roku. Meziroční pokles zaznamenala i produkce motocyklů, která čítala 690 ks (-20,1 %). Výrazně naopak rostla výroba autobusů, která dosáhla 5 075 ks (+27 %). Vozidla s elektrickým pohonem se na celkové výrobě aktuálně podílí téměř 20 %. Za prvních jedenáct měsíců tak bylo zkompletováno celkem 208 009 čistě elektrických a 57 321 plug-in hybridních osobních automobilů a autobusů.

„Výsledky výroby za leden až listopad potvrzují, že český automobilový průmysl si i v náročném roce udržuje vysoký výkon a zároveň pokračuje v technologické transformaci. Elektrifikovaná vozidla dnes tvoří již pětinu domácí produkce, přičemž dynamický růst sledujeme nejen u osobních automobilů, ale i v segmentu autobusů. Zároveň se ale stále výrazněji ukazuje rozpor mezi regulatorními ambicemi EU a reálným zájmem zákazníků. Podíl elektromobilů na trzích v Evropě se pohybuje jen kolem 16 %, zatímco regulací nastavený cíl je 25 %. Přitom požadavky pro rok 2030 stanovují více než poloviční podíl na prodejích. Aktuálně představený balíček opatření sice formálně naznačuje větší technologickou otevřenost, například u cílů pro rok 2035, v praxi však přináší spíše další úroveň nejistoty a administrativní zátěže. Pokud má Evropa skutečně podpořit konkurenceschopnost svého automobilového průmyslu, potřebuje stabilní a předvídatelné prostředí, které bude vycházet z reálné poptávky zákazníků, dostupné infrastruktury a technologické neutrality,“ řekl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Osobní vozidla

Za jedenáct měsíců bylo v České republice vyrobeno 1 349 148 osobních vozidel, tj. meziročně o 1,2 % méně než ve stejném období předchozího roku. Elektrických automobilů bylo v daném období zhotoveno 265 009 ks a jejich aktuální podíl na tuzemské produkci představuje téměř 20 %. Celkem bylo zkompletováno 207 688 bateriových BEV a 57 321 plug-in hybridních vozidel.

Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až listopadu 881 848 osobních automobilů (+4,4 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 202 824, tj. 22,9 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 174 838 vozidel čistě bateriových a 27 986 vozidel plug-in hybridních.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za prvních jedenáct měsíců vyprodukováno celkem 260 375 vozidel, tj. o 16,1 % méně než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 32 850 čistě elektrický a 29 335 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy vyrobené v Nošovicích tvoří 23,9 % z celkové tuzemské produkce značky.

Z výrobní linky Toyoty Motor Manufacturing v Kolíně sjelo v daném období 206 925 zkompletovaných automobilů, tedy o 1,9 % vozidel méně než ve stejném období minulého roku. Více než polovinu produkce, tedy 109 610 ks představoval hybridní model Yaris HEV, druhou pak model Aygo X v počtu 97 315 ks, který navíc od listopadu kolínská automobilka vyrábí už také pouze v hybridní verzi Aygo X HEV.

Autobusy

Výroba autobusů zaznamenala meziroční nárůst výroby. V prvních jedenácti měsících bylo v České republice vyrobeno celkem 5 075 autobusů, tedy o 1 079 ks více (+27 %) než ve stejném období loňského roku.

Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 4 640 autobusů (+27,7 %) a dalších 160 autobusů ve formě built-up, které jsou dokončovány v sesterském závodě ve Foggia v Itálii.

Meziročně vyšší výrobní výsledek evidoval také libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 409 autobusů, tedy o 78 ks více než v daném období loňského roku (+23,6 %). Podobný trend výroby jako v minulém roce zaznamenala i společnost KHMC s hodnotou 26 vyrobených minibusů. Výrazný meziroční nárůst zaznamenal segment čistě bateriových autobusů, kterých bylo v lednu až listopadu vyrobeno celkem 321 ks, tedy o 206 elektrických autobusů a 179 % více než v minulém roce. Většina z nich, tedy 271 ks bylo vyrobeno v Iveco CR, zbylých 50 ks pak v SOR Libchavy.

(red)

Ilustrační foto:Toyota Motor Manufacturing CR

spinner