​Digitální automatické spřáhlo prošlo testem v provozu

​Digitální automatické spřáhlo prošlo testem v provozu

Zavádění digitálního automatického spřáhla pro nákladní vlaky nabírá na obrátkách, zkušební vlak může podniknout další velkou celoevropskou zkušební jízdu. První praktický test digitálního nákladního vlaku, který trval několik měsíců, byl úspěšně dokončen. Uvedla to společnost Deutsche Bahn.

Zkušební vlak byl vybaven různými prototypy digitálního automatického spřáhla (DAC). S jejich pomocí jezdil po nákladních tratích a přes seřaďovací nádraží po celé Evropě. Cílem zkušebních jízd bylo ověřit funkčnost DAC v různých situacích a za různých podmínek a identifikovat případná slabá místa. Podle Deutsche Bahn DAC prokázalo svou praktickou použitelnost.

Nyní výrobci nového spřáhla vstupují do další fáze vývoje. Cílem je, aby byl nový standard pro nákladní vlaky připraven pro sériovou výrobu v Evropě během několika příštích měsíců. Za tímto účelem poskytuje Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu dalších sedm milionů eur na další fázi testování. Výrobci a celoevropské konsorcium na tom úzce spolupracují.

DAC má být podle konsorcia DAC4EU (které sdružuje kromě DB a DB Cargo i SBB Cargo a Rail Cargo Austria a společnosti Ermewa, GATX Rail Europe a VTG) páteří digitalizace nákladních vlaků. Má umožnit to, co se jinak provádí ručně. Jen u DB Cargo se musí denně v celé Evropě provést až 70 000 spojovacích operací, které se provádějí těžkou ruční prací, aby bylo možné sestavit vlaky. Se systémem DAC lze vagony spojit ve zlomku sekundy.

Všechny posunovací a provozní procesy v nákladní dopravě tak mohou být automatizovány a probíhat rychleji. Proto je podle konsorcia celoevropské zavedení systému DAC rozhodující pákou k tomu, aby se železnice stala konkurenceschopnější vůči silniční dopravě a aby bylo dosaženo evropských klimatických cílů.

Za uplynulý více než rok a půl ujel zkušební vlak celkem 10 000 kilometrů v sedmi evropských zemích. Přitom navštívil 25 různých seřaďovacích nádraží, provoz byl testován v nížinách, v Alpách a za extrémních povětrnostních podmínek od -25 do +40 stupňů.

(lan)

Foto: DB

spinner