Účastníci konference ACRI vypracovali osm bodů na podporu odvětví

Asociace železničního průmyslu

Pod záštitou Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) se na konci listopadu v Mělníku uskutečnila výroční konference představitelů českého železničního průmyslu, železničních dopravců a zástupců Evropské unie a české státní správy. Úvodní panelové diskuse na téma Železniční doprava, železniční průmysl a jejich perspektivy se zúčastnili například náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, Dennis Schut z Generálního ředitelství pro výzkum Evropské komise či Bernard von Wullerstorff z Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE). V úvodním vystoupení konference shrnul předseda předsednictva ACRI Tomáš Ignačák současnou situaci v evropském železničním sektoru a hlavní úkoly, které před ním leží. „Budoucí harmonizace nákladů dopravy, rozvoj infrastruktury, budování logistických center s rozvojem kombinované dopravy a v neposlední řadě nutná obnova parku kolejových vozidel jsou podle mého názoru hlavními a důležitými cíli a současně i podmínkami pro úspěšný budoucí rozvoj železničního dopravního systému v naší republice,“ uvedl Tomáš Ignačák. Podle předsedy předsednictva ACRI je dále třeba koordinovat prováděné reformy železničního sektoru, jak to požaduje evropská legislativa. „Důkazem společného postupu je i nedávné uzavření Memoranda ke vzniku Železniční platformy, které podepsala i ACRI,“ řekl Tomáš Ignačák. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek ve svém vystoupení vyzdvihl úlohu ACRI při rozvíjení spolupráce mezi zástupci železničního průmyslu, provozovateli železniční dopravy a státní správou. Význam ACRI roste „I když český železniční průmysl a železniční doprava postoupily za posledních pět let o značný kus cesty kupředu, přesto jejich postavení v rámci Evropské unie není zatím takové, jaké bychom si představovali. Proto nás čeká ještě hodně tvrdé práce,“ posteskl si náměstek ministra dopravy. Vojtěch Kocourek dále konstatoval, že ACRI plní zcela zásadní roli při prezentaci českého železničního průmyslu v zahraničí, což ministerstvu dopravy významně napomáhá při zahraničních jednáních. Vzrůstající význam asociace se projevil i na loňském veletrhu rail#tec v Dortmundu a na letošním berlínském veletrhu InnoTrans, podotkl Vojtěch Kocourek. „Český železniční průmysl nabývá v zahraničí na vážnosti a stává se tak partnerem, se kterým je třeba při rozvoji evropské železnice počítat. Zásadním úkolem zůstává zajistit obnovu domácího kolejového vozidlového parku a nutnost vybudování moderní železniční infrastruktury na evropské úrovni,“ pokračoval náměstek ministra dopravy a připomněl, že až do roku 2013 má Česká republika jedinečnou možnost čerpat značné finanční prostředky z fondů EU. V tomto období tak lze podle něj mnoho získat, ale také mnoho ztratit. Proto je nutné věnovat možnosti čerpání evropských peněz velkou pozornost a postupovat společně a koordinovaně. Modernizace infrastruktury a vozového parku Možnosti rozvoje skýtá také financování z národních zdrojů. Příkladem muže být, jak upozornil Tomáš Ignačák, ministerský Program pořízení a obnovy kolejových vozidel, ze kterého již druhým rokem probíhá financování obnovy kolejových vozidel Českých drah. Díky tomuto programu se částečně, prozatím však stále ještě nedostatečně, srovnávají podmínky pro podnikání se silniční dopravou. Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Bohuslav Navrátil informoval o tom, že dluhy, které po transformaci státní organizace České dráhy přešly na SŽDC, jsou v současné době v podstatě splaceny. Ve svém vystoupení dále vyzdvihl realizaci dílčích projektů, které by měly přispět k plánu evropské železniční interoperability – železničního rádia GSM-R a zabezpečovacího systému ETCS. V souvislosti s modernizací české železniční sítě upozornil Bohuslav Navrátil na nevhodnost srovnání budování železničních koridorů a výstavby dálnic. V případě koridorů jde totiž v drtivé většině o úpravy již existujících tratí. Náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Kolář seznámil účastníky konference s modernizací vozového parku Českých drah při využití fondu Eurofima. Náměstek generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu Rodan Šenekl informoval o záměru Českých drah investovat v příštím roce do modernizace nákladního vozového parku 2,7 miliardy Kč. V dubnu by podle něj pravděpodobně měla vzniknout další dceřiná společnost Českých drah – ČD Cargo. Kromě zkvalitnění služeb by měla rovněž odstranit takzvané křížové financování. Tři pilíře V úvodu druhého dne konference vystoupil zástupce Společenství evropských železnic (CER) Libor Lochman. Podle něj existují tři pilíře-předpoklady dobrého fungování železniční dopravy v rámci EU: jsou to liberalizace trhu, harmonizace podmínek přístupu na dopravní trh a modernizace dopravní infrastruktury. Z nich pouze první lze v současnosti považovat z přiměřeně plněný. V další části přednášky se Libor Lochman věnoval problematice vlivu železniční dopravy na životní prostředí. Podle něj je do budoucna ne-zbytné oddělit závislost růstu ekonomiky a dopravy. „Za tímto účelem bude nutné zajistit lepší propojení jednotlivých druhů dopravy a zefektivnit samotný systém železniční dopravy,“ uvedl Libor Lochman. „Německá dráha na základě analýzy například zjistila, že při jedné jízdě rychlovlaku ICE na trase Mnichov  – Hamburk (1200 km) lze optimální jízdou ušetřit až 4 MWh. Francouzská SNCF zase plánuje do roku 2012 nahradit fosilní paliva biopalivy,“ jmenoval Libor Lochman konkrétní příklady úsilí o zvýšení efektivity. V souvislosti se zaváděním nových technických specifikací inter-operability (TSI) zdůraznil naléhavou potřebu rozsáhlejšího ověření brzdových špalíků typu LL. Spolufinancování by podle něj mohlo být zajištěno z rezerv projektů podporovaných z kohezního fondu. Dennis Schut z Generálního ředitelství pro výzkum Evropské komise představil evropské programy podpory výzkumu. Bernard von Wullerstorff z Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE) hovořil o aktivitách rady pro železniční výzkum ERRAC – projektu Modtrain pro harmonizaci výroby vysokorychlostních souprav a obdobném projektu pro městskou dopravu Modurban. Vlastimil Polach ze společnosti AŽD Praha přiblížil realizaci pilotního projektu Centrální dispečerské pracoviště Přerov (CDP) v úseku Přerov – Břeclav. Rodan Šenekl se ve své přednášce zaměřil hlavně na budování logistických center a uvedl konkrétní investiční plány Českých drah. V příštím roce ČD hodlají například do kontejnerového překladiště v Lovosicích investovat 184 milionů Kč. Ve spolupráci s firmou SETO připravují výstavbu logistického centra v Praze-Běchovicích. Pardubický projekt zatím vázne na financích, uvedl Rodan Šenekl. Jeho součástí by v budoucnu měla být i dvoukilometrová vlečka. Ve spolupráci se SŽDC se plánuje zavlečkování výrobního závodu Hyundai v Nošovicích u Ostravy. Připravuje se rovněž výstavba vlečky do průmyslové zóny Ostrava-Hrabová. Novinky v drážní legislativě Generální ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym se zaměřil na již platné změny drážní legislativy a na změny připravované, zejména v souvislosti se schvalováním vozidel. Poněkud problematická je podle něj skutečnost, že jedinou autorizovanou právnickou osobou v ČR je výzkumný ústav železniční VUZ, který vlastní České dráhy. Právní problémy by rovněž mohly vyvstat se schvalovacím procesem vozidel již schválených v zahraničí. K dalším novinkám náleží například to, že se bude vydávat osvědčení o bezpečnosti pro provozovatele dráhy, nová forma osvědčení dopravce či nové řešení mimořádných událostí. V závěru svého vystoupení Pavel Kodym navrhl možnosti budoucí spolupráce Drážního úřadu a ACRI, například v oblasti bezpečnostních předpisů či schvalování zahraničních vozidel. Generální ředitel VUZ Antonín Blažek připomněl legislativní nástroje definující technické podmínky pro evropský železniční systém, především směrnice ES a TSI, dále pak evropské specifikace a národní či mezinárodní normy a vyhlášky. V souvislosti s úsilím o dosažení interoperability evropského železničního systému vyzdvihl roli VUZ jako autorizované a notifikované osoby. „Jsme potěšeni velkým zájmem o mělnický seminář. Dokazuje to rok od roku stoupající počet účastníků. Mělník se stal již tradičním místem podzimního setkání představitelů tohoto oboru. Jsme rádi, že můžeme poskytnout příležitost k výměně zkušeností a názorů a přispívat tak k budování pevné pozice českého železničního průmyslu nejen doma, ale i v Evropě,“ zhodnotila konferenci výkonná ředitelka ACRI Marie A. Vopálenská.

(jet)

spinner