Výběr článků z DN 21 přineseme 30. října.
(red)
Automobilový průmysl dnes čelí mnoha výzvám, které mají dopad do celé evropské ekonomiky a v dohledné době se nepochybně promítnou i do zaměstnanosti. A aby toho nebylo málo, úsilí o dekarbonizaci dopravy v Evropě vyvolává novou konkurenci mezi Evropskou unií a Čínou, která proniká na evropský trh s moderními a cenově dostupnými elektromobily.
Za zcela zásadní a výbušnou zprávu ze sektoru dopravy v září je nutno považovat do poslední chvíle utajovanou dohodu o prodeji významného (přes 49procentního) podílu ve společnosti HHLA, z velké části vlastněné městem Hamburk, dnes největšímu námořnímu dopravci MSC Ženeva. Zcela zásadním je především skutečnost, že na rozdíl od předchozích podobných „dealů“ v Evropě i ve světě není předmětem eventuálního prodeje jeden konkrétní terminál, ale celý provoz kontrolovaný HHLA včetně intermodální sítě Metrans (která mimochodem činí z Hamburku nejsilněji na železniční přepravu napojený přístav v Evropě).
Elektromobilita je často prezentována jako bezemisní doprava. Ale například Austrálie se vůči tomuto spojení důrazně vymezuje a zdůrazňuje její lokálně bezemisní charakter. Tedy že vozidla emise oxidu uhličitého atd. sice neprodukují, ale emise se vypouštějí jinde. Lze v České republice při větším rozšíření elektromobilů počítat s tím, že by elektřina, kterou tato vozidla potřebují, pocházela z obnovitelných zdrojů?
Podle zprávy Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA) je zapotřebí každoročně až do roku 2030 navyšovat kapacitu OZE průměrně o 1000 GW kapacity a výrazně zvýšit jejich využití. Jsou však v České republice vhodné podmínky, aby bylo možno využívat ve větší míře obnovitelné zdroje energie?
Společnost E.ON spustila ve své síti nejrychlejší dobíječku elektromobilů v České republice a zároveň i ve střední Evropě. Stanice s výkonem 400 kW stojí v dobíjecím hubu E.ONu ve Vystrkově u Humpolce a automobilům, které takový výkon pojmou, umožní dobít z 10 na 80 procent baterie za 18 minut.
Odvětví dopravy a logistiky zažívá nebývalý rozmach. Změny v chování spotřebitelů a rychlý růst online nakupování vedly k tomu, že se doprava stala největším odvětvím obchodu se zbožím v Evropě. Stabilní dodavatelské řetězce jsou životně důležitější než kdy dříve. Především regionální doprava nabývá stále většího významu a zejména vozidla zapojená do regionální přepravy zboží musí prokázat schopnost absorbovat neustále se měnicí požadavky.
Společnost ČEZ provozuje celoplošnou síť dobíjecích stanic v České republice. Její další rozvoj s ohledem na využití elektřiny z obnovitelných zdrojů nám přiblížili Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ, a Martin Schreier, tiskový mluvčí Skupiny ČEZ.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová oznámila v září po setkání s českým předsedou vlády Petrem Fialou ve Strakově akademii, že Evropská komise schválila aktualizovanou verzi českého Národního plánu obnovy. Národní plán obnovy přináší 2,2 miliardy eur (zhruba 53,6 miliardy korun) na podporu čisté ekonomiky a transformaci průmyslu.
V roce 2010 byl na dálnici D0/D1 zprovozněn komplexní systém ITS pro organizaci, řízení a ovlivňování dopravy včetně tunelových staveb, k jehož subsystémům patří liniové řízení dopravy (je implementováno obousměrně na úseku km 21 – 76 a také na D1 ve směru Praha v km 21 – 10). Dosavadní zkušenosti ukazují, že stávající systém se osvědčil a je žádoucí jej rozvíjet, co se rozsahu týče, a doplnit o další funkce.
Na železničním summitu Spolkového ministerstva pro digitalizaci a dopravu ve Frankfurtu nad Mohanem představily v září spolková vláda a Deutsche Bahn nejrozsáhlejší a nejkomplexnější infrastrukturní program pro železniční síť a stanice od reformy železnic v roce 1994.
Sedmnáctý ročník mezinárodní logistické konference SpeedCHAIN International přinesl hned celou řadu nej, od rekordního počtu účastníků přes množství zahraničních odborníků, pestrost zastoupení jednotlivých evropských zemí, množství expertů vystupujících v panelových diskuzí až po celkový počet partnerů a sponzorů této unikátní platformy určené zejména pro logistické profesionály napříč celým dodavatelským řetězcem.