Příležitostí pro další rozvoj českého automobilového průmyslu při přechodu na elektromobilitu jsou nové technologické projekty jako je továrna na bateriové články do elektromobilů, tzv. gigafactory. V českých podmínkách může navíc synergicky podpořit proměnu tradičních uhelných regionů, jež se v souvislosti s nástupem klimaticky neutrálního hospodářství blíží.
Vydání 18/2021
Letecká doprava. Letecká IATA Air Cargo (nákladní sekce Mezinárodní asociace letecké dopravy) pořádá v Istanbulu ve dnech 12. – 14 října 2021 sympozium Svět carga – WCS (World Cargo Symposium). Má jít o největší a nejprestižnější akci roku tohoto druhu, která dá dohromady hlavní subjekty z celého dodavatelského řetězce v leteckém zboží. Očekává se, že sympózia se zúčastní přes tisíc vedoucích pracovníků z této oblasti a více než 40 vystavovatelů. Setkání se uskuteční v hotelu Hilton Bomonti.
Česká ekonomika se velkou měrou opírá o automobilový průmysl. Ten však začíná procházet velkou transformací související s přechodem na elektromobilitu. Nehrozí, že v důsledku dojde ke snížení výkonosti tohoto odvětví a oslabení pozice ČR v rámci automobilového průmyslu v Evropě? A to nejen z hlediska produkce finálních výrobců, ale i subdodavatelů, neboť pro mnohé z nich může být změna výrobního programu velice obtížná.
Transformace automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě je tažená nejen Evropskou unií, politikou a regulacemi, ale také finančními trhy, bankovním sektorem a neevropskými zeměmi. To vše automobilový průmysl k této transformaci nutí. Na tiskové konferenci společnosti Deloitte k problematice výstavby továrny na baterie, tzv. gigafactory (viz str. 1 a 3) to uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Alza.cz ve spolupráci s integrátorem Balíkobot provozujícím platformu Lockers.ai zpřístupňují kapacitu sítě AlzaBoxů dopravcům i zájemcům z řad e shopů. Všichni partneři napojení na Balíkobot a zákazníci tisíců e shopů v Česku i na Slovensku si tak mohou nechat své zásilky doručit do nejrobustnější sítě boxů s více než 100 tisíci výdejních schránek rozmístěných napříč oběma zeměmi.
Koncem srpna zveřejnila Evropská komise první náměty k revizi této směrnice (Directive 92/106/EEC). K revizi má dojít v rámci integrovaného přístupu s řadou dalších politických nástrojů, včetně plánované revize pravidel TEN T a předpisů pro nákladní drážní koridory.
Mercedes Benz Actros stanovuje již od roku 1996 vysoká měřítka hospodárnosti, bezpečnosti a komfortu pro nákladní vozidla v dálkové nebo těžké rozvážkové dopravě. Nejnovější generace modelu Actros posouvá od roku 2018 v tomto ohledu laťku ještě výš mnoha inovacemi v oblastech digitalizace, konektivity a bezpečnosti. Actros skvělým způsobem splňuje neustále rostoucí požadavky na silniční nákladní dopravu.
Společnost DAF představila letos zcela novou řadou nákladních vozidel. Nové modely XF, XG a XG + nabízejí podle výrobce o deset procent lepší účinnost paliva, celou řadu pasivních a aktivních bezpečnostních prvků a další úroveň luxusu v designu nákladních vozidel. Začátkem září jsme si novou generaci vozidle mohli vyzkoušet sami přímo v provozu v okolí španělské Malagy.
Zavádění nových technologií s cílem dosáhnout dekarbonizace dopravy nemůže jít cestou drahých technologií za současného snižování efektivity. Nedomyšlená politická rozhodnutí nelze prosazovat represí a čeští politici by měli být obezřetní a jít s hlavním proudem, nikoliv se hrnout do neodzkoušených novinek, neboť svým jednáním ovlivňují konkurenceschopnost na trhu. V rozhovoru pro Dopravní noviny na to upozornil generální tajemní Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.