​Přijíždí nová generace modelů DAF XF, XG a XG+

​Přijíždí nová generace modelů DAF XF, XG a XG+

Společnost DAF představila letos zcela novou řadou nákladních vozidel. Nové modely XF, XG a XG + nabízejí podle výrobce o deset procent lepší účinnost paliva, celou řadu pasivních a aktivních bezpečnostních prvků a další úroveň luxusu v designu nákladních vozidel. Začátkem září jsme si novou generaci vozidle mohli vyzkoušet sami přímo v provozu v okolí španělské Malagy.

Změna oproti předchozí generaci je patrná již na první pohled. I bez důkladnější obhlídky je zřejmý důraz na aerodynamiku, který podtrhuje u některých vozidel nepřítomnost vnějších zrcátek, která jsou nahrazena kamerami. Je to dáno i tím, že Evropská komise zavedla nové předpisy týkající se hmotností a rozměrů s cílem umožnit větší snížení emisí (CO2) a zvýšit i bezpečnost silničního provozu a pohodlí pro řidiče.

Nová kabina

Nová generace modelu XF se vyznačuje se zcela novou konstrukcí kabiny s prodloužením o 160 mm vpředu, což umožnilo výrazně zlepšit aerodynamiku, energetickou účinnost a snížit emise CO2. Nová generace modelu XF má také oproti svému předchůdci o 75 mm nižší základnu kabiny ve srovnání se stále dostupnou kabinou XF Super Space Cab a Space Cab. Výška pro stání v novém modelu XF se v závislosti na poloze v kabině se pohybuje mezi 1900 mm a 2075 mm.

Nová generace XG a XG+

Vedle modelu XF společnost DAF představuje modely XG a XG+ a vytváří tak nový prémiový segment trhu, který maximálně využívá výhod nových předpisů týkajících se hmotností a rozměrů. Vedle předního dílu prodlouženého o 160 mm jsou oba vlajkové modely vybaveny zadní částí kabiny delší o celých 330 mm, což zajišťuje velký prostor pro práci, pobyt a spánek. Základna kabiny modelů XG a XG+ je o 125 mm vyšší než u modelu XF nové generace. Poloplochá podlaha poskytuje optimální kombinaci snadného přístupu s pouhými 3 schůdky a skvělou polohu k sezení pro vynikající přímý výhled.

Aerodynamika a snížení spotřeby

Řada vylepšení, ale především zakřivené čelní sklo, elipticky tvarované rohové panely, aerodynamické kryty A sloupků, spodní deska s integrovaným deflektorem vzduchu a jedinečný design deflektorů prostoru pro kola přispívají k vynikající aerodynamice. A stejně tak i volitelné kamery místo zrcátek. Důležitá jsou však i mnohá opatření přijatá k dosažení optimálního motorového prostoru nebo proudění vzduchu pod kabinou. To vše vedlo ke zlepšení aerodynamiky nejméně o 19 %, což znamená podíl až 6,3 % z celkového 10% snížení spotřeby paliva.

Nové efektivní hnací soustavy

Aby se dosáhlo další úrovně efektivity, jsou nové generace DAF XF, XG a XG+ vybaveny novými pohonnými jednotkami, které obsahují nové technologie motoru a převodovky a inovace zadní nápravy.

Nové technologie motoru a dodatečné úpravy výfukových plynů, stejně jako sofistikovaná tepelná regulace, vedou k úspoře paliva vyšší až o 3 % (podíl na celkovém 10% zlepšení).

Modely DAF XF, XG a XG+ jsou standardně vybaveny automatizovanou převodovkou TraXon, která obsahuje nové technologie, jako je automatický výběr rozjezdového převodového stupně, vylepšené prediktivní funkce a (volitelně) režim „výzva k pohybu“.

Spolu s novou generací modelů XF, XG a XG+ zavádí společnost DAF aktualizace motoru a systémů dodatečné úpravy, jednotky ECU vozidla, centrální brány zabezpečení (CSG) a služby DAF Connect. Špičková provozuschopnost je také podporována servisními intervaly až 200 000 kilometrů. Pro dálkovou přepravu je k dispozici možnost dlouhého servisního intervalu. To znamená, že pro všechny silniční aplikace je servisní interval jednou ročně.

Chytré funkce pro aktivní bezpečnost

U modelů XF, XG a XG+ je k dispozici kompletní řada aktivních bezpečnostních zařízení. Patří mezi ně brzdový asistent, systém varování před opuštěním jízdního pruhu a světla nouzového brzdění. Nejnovější verze pokročilého nouzového brzdového systému (AEBS 3) je schopna zajistit autonomní nouzové brzdění, které pomůže zabránit srážce se stojícími i pohybujícími se vozidly z rychlosti až 80 km/h. Systém asistenta odbočování City Turn Assist detekuje ostatní účastníky silničního provozu nebo objekty na straně spolujezdce.

Mezi další volitelné systémy patří nová elektronická parkovací brzda DAF, která se automaticky aktivuje při vypnutí motoru. Nízkorychlostní brzda přívěsu nezávisle aktivuje brzdy přívěsu pro bezpečné připojení a odpojení přívěsu.

Dojmy z jízdy

To, co výrobce avizoval již při představení nové generace, se v provozu plně potvrdilo. Na první pohled elegantní a aerodynamické tvary dávaly tušit, že dojde nejen ke snížení spotřeby, ale i ke snížení hlučnosti. Nástup do kabiny je pohodlný a obzvláště u řady XG+ velký vnitřní prostor překvapí. Interiér je příjemný, nová palubní deska působí jednoduše a velice přehledně a nová lůžka, včetně volitelného plně nastavitelného lůžka DAF Relax Bed, jsou dostatečně dlouhá, široká a pohodlná.

Co je však z hlediska bezpečnosti asi nejdůležitější, nový tvar čelního skla a snížení jeho spodní hrany umožňuje výrazně lepší výhled z vozidla, což se potvrdilo i za jízdy.

Členitý terén s dálničními úseky v okolí Malagy umožni vyzkoušet si vozidla v situacích, které odpovídají běžnému provozu. Motor v kabině nebylo téměř slyšet a také proudění vnějšího vzduchu, i když bylo poměrně větrné počasí, nebylo hlasité. Stejně tak příjemné bylo odpružení vozidla, které účinně vyrovnávalo časté nerovnosti na vozovce, a přesto nedocházelo k větším otřesům či rozkolébání kabiny.

Motory, bez ohledu na výkonovou řadu, se projevovaly jako vysoce účinné a s dostatkem výkonu ve všem provozních situacích.

Sériová výroba tahačů 4 x 2 a 6 x 2 a podvozků nové generace vozidel XF, XG a XG+ bude zahájena v posledním čtvrtletí letošního roku.

Milan Frydryšek

Foto: DAF

spinner