10. října 2025, red

11.10. - Škoda Group společně s polskou společností SAATZ a městským dopravním podnikem MPK Wrocław spouští projekt na vybavení 31 tramvají Škoda nejmodernějším antikolizním systémem ACS z vlastní produkce. Projekt se týká dovybavení tramvají Škoda 19T, které ve Vratislavi, metropoli Dolního Slezska, jezdí již od roku 2006. Kolize představují v městské hromadné dopravě významný problém – přinášejí nejen bezpečnostní rizika pro cestující a ostatní účastníky silničního provozu, ale také vysoké náklady na opravy pro dopravce i další zúčastněné strany. Implementace antikolizního systému tak přináší zvýšení bezpečnosti, snížení provozních nákladů a současně je důležitým impulsem pro rozvoj konceptu chytrých měst a postupnou integraci autonomních technologií do městské mobility.
„Projekt ve Vratislavi ukazuje, že naše technologie mají široké uplatnění v celém spektru dopravních řešení. Antikolizní systém je klíčovým krokem na cestě k dopravě využívající prvky autonomního řízení a Vratislav se nyní zařadí mezi města, která zvyšují bezpečnost tramvajového provozu díky nejmodernějším technologiím,“ uvedl Jan Hušák, Technical Director Digital ve Škoda Group.
„Bezpečnost cestujících i chodců je pro každého městského dopravce prioritou. Investice do nových asistenčních technologií v našich vozidlech proto vnímáme jako přirozený krok vpřed. Jsme rádi, že vybavením tramvají Škoda 19T systémem ACS stanovuje MPK Wrocław nový směr vývoje této technologie v Polsku. Věříme, že toto řešení významně zvýší bezpečnost i komfort cestování a současně podpoří práci našich řidičů,“ doplnil Witold Woźny, CEO MPK Wrocław.
„Společnost Saatz se specializuje na opravy a modernizace tramvají, a proto máme rozsáhlé zkušenosti s jejich jednotlivými komponenty, včetně systémů pro předcházení kolizím. Jsme přesvědčeni, že systém ACS vyvinutý společností Škoda Digital je vysoce kvalitní a efektivní řešení, a proto nás těší, že si jej MPK Wrocław zvolil pro instalaci do tramvají Škoda 19T, které právě modernizujeme. Díky úzké spolupráci s inženýry ze Škoda Digital a pečlivé instalaci zajistíme bezchybnou funkci systému. Jsme rádi, že díky tomuto rozhodnutí budou modernizované tramvaje Škoda 19T jezdit bezpečněji a v optimální kondici po mnohem delší dobu,“ uvedl Jarosław Lazurko, CEO SAATZ.
Antikolizní systém Škoda Group kombinuje technologii LiDAR, kamery a pokročilou lokalizaci prostřednictvím HD map a odometrie. Vytváří takzvaný „virtuální tunel“ před tramvají a v reálném čase detekuje statické i pohyblivé překážky. LiDAR snímá okolí až do vzdálenosti 100 metrů, jednotka IMU zajišťuje přesné sladění s profilem tratě a kamera ADAS poskytuje detailní 2D obraz. Řidič je včas varován a v případě potřeby může systém automaticky aktivovat nouzové brzdění.
Oceňovaný antikolizní systém Škoda, uznávaný za svůj technický přínos, je již úspěšně nasazen na tramvajích ve finském Tampere a v Olomouci. V budoucnu jím budou vybaveny také nové tramvaje pro Prahu, Bergamo a německého dopravce rnv. Velkou výhodou systému je, že nevyžaduje nové vozidlo – lze jej snadno dodatečně instalovat na stávající flotily a v případě potřeby vozové parky postupně upgradovat.
Systém je zároveň jedním z klíčových produktů širšího digitálního ekosystému Škoda Group, který zahrnuje komplexní digitalizaci dopravních podniků, včetně automatizace činností v depech, a představuje tak další krok k efektivnějšímu a bezpečnějšímu provozu městské hromadné dopravy.
Tramvaje Škoda jako mobilní datové uzly
Digitalizace kolejové dopravy ale nekončí u antikolizních systémů. Tramvaje se postupně mění v mobilní datové uzly, které monitorují svůj technický stav, spotřebu energie, polohu či obsazenost a v reálném čase tyto informace předávají do centrálních systémů. Díky prediktivní údržbě na základě dat z provozu lze předcházet poruchám, zkracovat výpadky a optimalizovat využití vozidel.
Vize Škoda Group tak propojuje hardware s moderním softwarem, využívá data a umělou inteligenci ke zvyšování bezpečnosti, spolehlivosti a efektivity městské dopravy a současně pomáhá městům lépe plánovat jejich další rozvoj.
(red)
Foto: Škoda Group