5. září 2025, red

6.9. - Společnost Yusen Logistics spustila v belgickém Gembloux moderní skladové centrum s důrazem na vysokou míru automatizace a efektivity. Projekt navržený na zelené louce v sobě kombinuje tři teplotní režimy, špičkové technologie od společnosti STILL a pokročilé řízení toku zboží. Výsledkem je provoz, který zvládá extrémní nároky farmaceutické logistiky a zároveň slouží jako ukázkový příklad toho, jak může automatizace zvýšit produktivitu, kvalitu i konkurenceschopnost.
V létě 2024 otevřela společnost Yusen Logistics nový inteligentní sklad o rozloze 40 000 m² s téměř 50 000 paletovými místy. Tento přední globální poskytovatel logistických služeb, který zaměstnává přibližně 25 000 lidí ve 47 zemích světa, pomáhá firmám ve všech oborech optimalizovat dodavatelské řetězce a zajišťovat bezproblémový tok zboží. Nový sklad v belgickém Gembloux je ukázkou technologického pokroku, kterým Yusen Logistics potvrzuje své silné postavení na trhu. Automatizaci vnitroskladové logistiky, včetně zavedení několika inovativních systémů iGo, zajišťovala v nově vznikajícím skladu společnost STILL.
„Automatizace nám umožňuje udržet vysokou spolehlivost procesů a dodávat zboží rychle a efektivně tak, jak naši zákazníci očekávají,“ řekla Gitte Daelemans, projektová manažerka smluvní logistiky ve společnosti Yusen Logistics Benelux. „Na projektu jsme začali pracovat před třemi lety, kdy si náš klient přál konsolidovat tři stávající provozy do jednoho specializovaného skladu,“ dodala Daelemans. Vzhledem k tomu, že zákazník působí ve farmaceutickém průmyslu, bylo nutné dodržet přísné požadavky na kontrolu teploty a kvalitu skladování. Nové centrum proto zahrnuje tři samostatné teplotní zóny, které zajišťují optimální podmínky pro skladování vakcín i surovin.
Současně bylo třeba zajistit vysokou provozní výkonnost, jelikož každou hodinu musí sklad odbavit až 160 palet. Společnost STILL proto navrhla a implementovala pokročilá automatizační řešení, která umožňují hladké fungování logistického centra.
Ideální čas pro automatizaci
Nové logistické centrum vzniklo ve spolupráci s klíčovým zákazníkem společnosti Yusen Logistics a bylo navrženo přesně podle jeho požadavků. Sklad disponuje třemi teplotními zónami: 20 000 m² prostoru s řízenou teplotou mezi +15 až +25 °C pro uložení až 35 000 palet, 10 000 m² chladicí zóny (+2 až +8 °C) s kapacitou 11 000 palet a mrazírenskou zónou s teplotou -25 °C. Kromě toho areál zahrnuje i specializovaný sklad pro hořlavé a toxické látky o rozloze 1 500 m², kde je možné uskladnit dalších 1 440 palet.
Podle Gitte Daelemans sehrál klíčovou roli fakt, že sklad byl stavěn tzv. „na zelené louce“. „Byla to ideální příležitost pro zavedení inovací a rozsáhlé automatizace,“ říká. „Vzhledem k napjaté situaci na trhu práce je stále obtížnější získat a udržet kvalifikovaný personál. Automatizace nám nejen pomáhá tento problém řešit, ale zároveň snižuje provozní náklady a zvyšuje kvalitu i spolehlivost našich služeb,“ řekla.
Dobré zkušenosti se společností STILL
Při hledání partnera pro automatizaci logistických procesů se Yusen Logistics znovu obrátil na odborníky ze společnosti STILL, a nešlo jen o cenu. „Se systémy STILL jsme už měli pozitivní zkušenost ze skladu nedaleko Antverp,“ uvedla Gitte Daelemans a dodala: „Rozhraní, které jsme tehdy společně vyvinuli, jsme mohli využít i v novém provozu. Zajišťuje komunikaci mezi dopravním řídicím systémem ovládajícím vozíky, systémem řízení lokací ve skladu a naším WMS v Yusen Logistics. STILL byl navíc tehdy jediným dodavatelem, který dokázal nabídnout automatizované vozíky určené pro velmi úzké uličky a schopné pracovat ve výšce přes 14 metrů.“
Do provozu v belgickém Gembloux bylo dodáno celkem 18 automatizovaných vysokozdvižných vozíků EXV iGo. Osm z nich je určeno pro chladicí zónu a deset pro běžné prostředí. Dále bylo nasazeno deset vozíků typu MX-X iGo pro velmi úzké uličky, přičemž čtyři pracují v chlazeném prostoru a šest ve standardním skladu.
Vozíky určené pro chladicí prostředí jsou naplněny speciálním hydraulickým olejem, který si zachovává své vlastnosti i při nízkých teplotách. Díky tomu se podařilo automatizovat většinu vnitřní přepravy. Výjimku tvoří mrazírna, kde se kvůli extrémním podmínkám pracuje manuálně. Zde se používá retrak FM-X v upravené verzi s plně vybavenou kabinou, topením, speciálním olejem a chráněnou elektrickou soustavou. Pro manipulaci s objemnými, těžkými nebo nestabilními paletami slouží také ručně ovládaný vozík typu MX-X VNA.
Zaručená maximální efektivita
Příchozí palety nejprve kontroluje operátor a umisťuje je na podlahová místa označená čárovým kódem. Díky tomu má systém WMS přesný přehled o aktuální poloze každé palety. Automatizované vozíky EXV iGo následně tyto palety zvednou a přepraví ke stanici pro kontrolu obrysu, kterou rovněž dodala společnost STILL. „V automatizovaném provozu musí každá paleta splňovat přísně definované parametry. Stanice pro kontrolu obrysu slouží k ověření jejich rozměrů i hmotnosti a minimalizuje tak riziko chyb,“ řekl Stijn Kusseneers, vedoucí prodeje automatizace pro region střední a východní Evropy a Skandinávie ve společnosti STILL.
Po kontrole jsou palety přepraveny na překládací stanice umístěné na koncích regálových uliček. Odtud je přebírají vozíky MX-X iGo, které dostávají úkoly na základě své aktuální pozice ve skladu. Tento způsob řízení výrazně zvyšuje produktivitu a celkovou efektivitu provozu. Většina zboží se zpracovává ve formě celých palet, nicméně Yusen Logistics zajišťuje také vychystávání jednotlivých krabic a položek. Pro přepravu menších objemů se využívají autonomní mobilní roboti (AMR), kteří zajišťují horizontální přesun zboží ke stanicím umístěným na mezaninu.
Problémy odhaleny včas
„Takto komplexní automatizovaný provoz nemůže od začátku fungovat dokonale,“ upozornila Gitte Daelemans a dodala: „Proto jsme ještě před samotným spuštěním systému zorganizovali test nazvaný Den v životě skladu, během kterého jsme simulovali běžný provoz. Pracovalo se se skutečnými paletami, čárovými kódy i reálnými postupy.“ Během testování se objevily první komplikace. Například senzory na vozících nerozpoznávaly černé palety. Problém způsobovaly také chybně umístěné etikety nebo fólie obtočené kolem bloků palet. Společně se společností STILL se však podařilo všechna tato zjištění zapracovat ještě před oficiálním spuštěním provozu.
Některé potíže se objevily i po zahájení ostrého provozu. „To jsme očekávali. Sklad byl plně zaplněn až koncem roku 2024 a nyní zpracováváme velké objemy zboží. Je přirozené, že se při takovém zatížení objeví určité nedostatky. Ne všechno lze předvídat. Je proto zásadní mít při jejich řešení k dispozici odborníky přímo na místě. To je pro nás velmi cenná zkušenost,“ dodala Daelemans.
„Projekt takového rozsahu stojí a padá s kvalitním poradenstvím a otevřenou komunikací se zákazníkem,“ zdůraznil Stijn Kusseneers ze společnosti STILL. „Spolupráce je velmi intenzivní a klíčová je důvěra, a to jak při plánování, tak v průběhu realizace. V takovém případě už nejde o vztah dodavatel a zákazník, ale o skutečné partnerství,“ dodal.
Spolupráce pokračuje i po uvedení systému do provozu. Operátoři se musí naučit pracovat s novými procesy a technologií. „Správné zaškolení, vedení a průběžná podpora jsou naprosto zásadní pro úspěšné zavedení automatizace,“ uvedl Kusseneers. Servisní tým společnosti STILL proto zajišťuje široké spektrum služeb a podpory podle aktuálních potřeb provozu.
Vyšší produktivita a kvalita
Inteligentní sklad je nyní v provozu déle než půl roku a Gitte Daelemans jej považuje za silnou referenci pro společnost Yusen Logistics. „Potenciálním zákazníkům můžeme ukázat, že jsme inovativní společnost a že automatizace přináší velké možnosti. To nám poskytuje konkurenční výhodu v nových výběrových řízeních,“ řekla Daelemans a dodala že automatizace výrazně přispívá také k vyšší produktivitě. „Díky automatickému provozu mohou procesy pokračovat i během přestávek. To je v dnešní situaci na trhu práce obrovská výhoda. Navíc moderní technologie a přítomnost techniků přímo na místě nám umožňuje řídit provoz velmi efektivně a s nízkými náklady, i když je kvalifikovaná pracovní síla omezená,“ řekla.
Z provozního hlediska je tak sklad výrazně nákladově efektivnější než manuální provoz. „Zároveň jsme zaznamenali výrazné zlepšení kvality,“ zdůraznila Daelemans. Yusen Logistics teprve nedávno převzala logistické operace pro nového zákazníka, a proto je zatím brzy na přesné kvantifikování přínosů. „Již nyní ale víme, že se prakticky eliminovaly manuální chyby a máme stoprocentní dohledatelnost zboží. Díky tomu se naši zaměstnanci mohou více zaměřit na kontrolu kvality,“ uzavřela projektová manažerka.
(red)
Foto: STILL