14. listopadu 2013

PRAHA (13.11.) – V poslední době se zejména v předvolební kampani stále častěji v médiích objevovaly informace, že české dálnice jsou dvakrát až třikrát dražší než v zahraničí, nebo dokonce nejdražší na světě. Podle Sdružení po výstavbu silnic Praha však je většina těchto výroků bez jakýchkoli důkazů, naopak – řada studií jednoznačně dokazuje, že tomu tak není.
Podle jednatele sdružení Petra Svobody všichni tzv. „odborníci“ v čele s exministrem dopravy Vítem Bártou tvrdí, že se u nás staví předražené dálnice, aniž si uvědomí, že již téměř tři roky nebyla u nás žádná nová soutěž na výstavbu dálnice vypsána a poslední (modernizace D1) je realizována v cenách, které jsou v průměru o 40 procent nižší, než předpokládal projekt. Existuje celá řada studií a dalších věcných podkladů, které dokazují, že Česká republika má ceny srovnatelné s ostatními zeměmi. Podle průzkumu EUROSTATu, který proběhl ve 33 evropských zemích, jsou ceny inženýrských staveb v ČR na úrovni 84 procent průměru EU.
Studie zpracovaná společností IBR se zaměřila na cenové porovnání dálnice D11 (Poděbrady – Hradec Králové) s jinými dálnicemi realizovanými v ČR, v Rakousku a ve Slovinsku a dále na cenové porovnání dálnice D8 (Ústí nad Labem – státní hranice) a německé A17. Cena za jeden kilometr uvedeného úseku D11 se pohybovala od 172 do 282 milionů Kč, což bylo podobné jako u jiných českých dálnic, např. D3, D5, D47 a rychlostní silnice R35). V zahraničním srovnání byla průměrná cena dálnice D11 o 17 procent levnější než průměrná cena všech porovnatelných dálnic v Rakousku a naopak o 21 procent dražší než průměrná cena všech porovnatelných dálnic ve Slovinsku. Tedy opět někde uprostřed.
Dále studie porovnávala ještě podrobněji ceny za výstavbu dálnice D8 s německou dálnicí A17. Například u úseků s velkými mosty při první porovnávání 1 kilometr úseku dálnice D8 o zhruba 27 milionů Kč levnější než porovnávaný úsek dálnice A17, v druhém případě o zhruba 36 milionů Kč dražší než porovnávaný úsek na dálnici A17. „Je nutné ale podotknout, že žádné dvě dálnice nemají zcela totožné geologické podmínky, české jsou většinou podstatně komplikovanější. Z výsledků studie jasně vyplynulo, že tvrzení o výrazně dražších českých dálnicích se prostě nezakládá na pravdě,“ upozornil Petr Svoboda.
„Jak nedávno vyplynulo z šetření NKÚ, cenu dálnic u nás zvyšuje nekvalitní a příliš dlouhá příprava, která ale není zaviněna stavebními firmami,“ upozornil Petr Svoboda. Dodal, že NKÚ hodnotil tři a více let staré projekty, situace na stavebním trhu se od té doby razantně změnila. Například jen příprava rekonstrukce D1, která je dnes nejčastěji kritizována, trvala dlouhé tři roky.
Sdružení pro výstavbu silnic Praha zastupuje odborníky z nejrůznějších firem a institucí, které se výstavbě a rekonstrukci silnic a dálnic podílejí. Jako takové zásadně odmítá ničím nepodložená tvrzení o okrádání státu. „Fakta jsou na naší straně a naše sdružení je odhodláno mýty o předražené výstavbě dálnic vyvracet,“ řekl Petr Svoboda.