1. listopadu 2007
Český mýtný systém byl od počátku chápán především jako prostředek regulace dopravy, finanční aspekt byl až na druhém místě. Pokud se bude dále rozšiřovat, měly by sazby na komunikacích nižších tříd být takové, aby přiměly dopravce využívat páteřní dálniční síť, která je lépe uzpůsobena na těžkou dopravu. Minulý týden to na semináři Český satelitní mýtný den v Praze uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
Česká republika podle něj hodlá budovat informační dopravní systém a elektronické mýtné je jedním z jeho subsystémů. Je proto nutné jednotlivé subsystémy certifikovat, aby byla zaručena jejich vzájemná komunikace.
Podle prezidenta Sdružení pro dopravní telematiku ČR Miroslava Svítka certifikace již existuje například v letecké či železniční dopravě, v oblasti silniční dopravy však představuje inovační přístup. Pokud certifikace neexistuje, stát je v područí jednoho dodavatele a systém se tak uzavírá, upozornil Miroslav Svítek.
Názory se různí
Bývalý ministr dopravy Jaromír Schling na semináři uvedl, že je třeba počítat s tím, že postupně bude zpoplatněna veškerá infrastruktura. Neexistuje podle něj žádný pádný argument pro to, aby se mýtné vztahovalo pouze na dálnice a rychlostní komunikace.
Naopak Jiří Novák ze Státního fondu dopravní infrastruktury je toho názoru, že budou-li zpoplatněna všechna vozidla na všech komunikacích, bude celý mýtný systém zbytečný. Upozornil rovněž na to, že je třeba přesně definovat, jaká data hodlá stát shromažďovat a jaká zpřístupnit.
Seminář Český satelitní mýtný den uspořádaly Sdružení pro dopravní telematiku ČR a redakce časopisu Technologies & Prosperity za podpory Ministerstva dopravy ČR a Fakulty dopravní ČVUT. (lan)