13. dubna 2006
Nedostatek čerpacích stanic na zemní plyn a vysoká pořizovací cena autobusů s plynovým pohonem – to jsou zatím hlavní důvody, které dopravce od nákupu takových vozidel odrazují. Počet plynových stanic by se však měl již v blízké budoucnosti výrazně zvýšit. Kromě toho stát hodlá také podpořit výrobu ekologických autobusů. Plynárenské společnosti se již dohodly, že v České republice investují několik stovek milionů Kč do výstavby sítě čerpacích stanic na zemní plyn. Nejpozději do jednoho roku by měly být v každém kraji, na autobusy s plynovým pohonem budou navíc plynaři jejich provozovatelům přispívat. Tím se však vyřeší pouze jedna část problému, tou druhou je vysoká cena. „Zjistili jsme jednoduchou věc, že na to nemáme,“ uvedla za řadu dopravců mluvčí pražského dopravního podniku Michaela Kuchařová. Převod autobusů na plyn by podle ní byl velmi drahý. Podnik se na základě evropských norem orientuje na naftové motory s technologií AdBlue, která snižuje spotřebu a zajišťuje provoz šetrnější k životnímu prostředí. Ekologičtější prostředek přijde dopravce zhruba na pět milionů Kč, naftový stojí asi o milion méně. Plyn palivem budoucnosti Na jihu Moravy jezdí na plyn autobusy jen několika dopravců. Další o zavedení alternativních paliv uvažují, plyn jako palivo považují za otázku blízké budoucnosti. „Rádi bychom je nakoupili, ale závisí to na tom, kde budeme moci natankovat,“ řekl ředitel břeclavské dopravní společnosti Bors František Zugar. Dopravní společnost Connex Východní Čechy nemá z přibližně 300 autobusů ani jediný na plyn. „V Pardubickém kraji zatím neexistuje plnička zemního plynu, nejbližší je v Hradci Králové,“ poznamenal obchodní ředitel Connexu Jindřich Poláček. Plzeň si v příštích letech nehodlá pořizovat autobusy na plyn, i když je přímo ve městě jediná krajská čerpací stanice v areálu Západočeské plynárenské. „Je to jednak kvůli vyšším pořizovacím nákladům než u standardních autobusů a také proto, že bychom museli budovat druhé technické zázemí pro provoz plynové trakce,“ uvedla mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků Alena Suttrová. Největší autobusový dopravce v Plzeňském kraji – ČSAD autobusy Plzeň – letos do pololetí nakoupí za 11 milionů Kč první dva autobusy na plyn. První zkušenosti jsou pozitivní Tam, kde autobusy na zemní plyn již jezdí, s nimi jejich provozovatelé získali poměrně pozitivní zkušenosti. Do ekologických autobusů investuje například Dopravní podnik Ústeckého kraje, který vlastní nejvíce plynových autobusů mezi všemi českými dopravci. Celkem jich loni v listopadu v kraji jezdilo zhruba šest desítek, což byla přibližně čtvrtina ze všech vozidel společnosti. Na jedno vozidlo s plynovým pohonem stát poskytuje dotaci ve výši 700 tisíc Kč. „Vozový park obnovujeme pouze nákupem ekobusů,“ uvedl obchodní náměstek Dopravního podniku Ústeckého kraje Michal Jergl. Autobusy na zemní plyn jezdí také v Prostějově, Havířově či Frýdku-Místku. Další města se chystají plynový pohon alespoň vyzkoušet. Jak se jezdí s autobusy na plyn, hodlá zjistit například brněnský dopravní podnik. Od pěti výrobců si proto několik takových dopravních prostředků půjčí. V Brně už plynové autobusy před několika lety jezdily, projekt však skončil kvůli špatné dostupnosti plnicích stanic. Na letošním testování se ovšem již má podílet Jihomoravská plynárenská, která nainstaluje provizorní plničku přímo v areálu dopravního podniku. Láká hlavně cena plynu Mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová poukazuje na jeden zásadní důvod, který dopravce láká k nákupu autobusů na zemní plyn, a to na cenu plynu. „Vzhledem k tomu, že se zvyšuje cena nafty, mohl by to být dobrý krok,“ míní o zavedení plynových autobusů Hana Pohanová. Zda se však plyn místo nafty v Brně skutečně osvědčí, podle ní není jisté. Každé město má totiž svoje zvláštnosti, které ovlivňují spotřebu vozidel. „Brno je specifické tím, že všechna sídliště jsou na kopcích,“ uvedla mluvčí. Autobusy by tak měly mít nižší spotřebu ráno než odpoledne, kdy povezou do kopce lidi z práce. Dopravní podnik se proto rozhodl testovat půjčené autobusy v běžném provozu, a to od dubna do července. Pak chce celý projekt zanalyzovat. „Potom teprve bude- me řešit, jestli by pro nás měly au- tobusy na stlačený zemní plyn vůbec význam,“ dodala Hana Pohanová. Nejen do města První dva ekologické autobusy s pohonem na zemní plyn nakoupí do pololetí společnost ČSAD autobusy Plzeň, která je hodlá provozovat v okolí západočeské metropole. Ředitel společnosti Miroslav Hucl potvrzuje stížnosti ostatních dopravců. „Kromě vysokých investičních nákladů brání většímu rozmachu ekobusů zatím řídká síť čerpacích stanic na CNG,“ řekl. V Plzeňském kraji je v současnosti pouze jediná, a to přímo v Plzni v areálu Západočeské plynárenské. Vozidla s pohonem na zemní plyn přitom podle ředitele neznečišťují ovzduší žádnými tuhými látkami a polétavým prachem, jsou tišší a celkově šetrnější k životnímu prostředí. Jejich životnost je dvanáct let, investice se firmě vrátí po čtyřech až pěti letech provozu. Na pořízení ekologických vozidel přispívá stát. Ekobus má na jednodenní tankování zhruba stejný dojezd jako na naftu. Tomáš Johánek