30. června 2011

Státy Evropské unie budou moci zvýšit mýtné pro nákladní vozidla. Minulý týden o tom rozhodli poslanci Evropského parlamentu. Dosud mohly do mýtného započítávat jen náklady na budování a udržování infrastruktury, podle nových pravidel budou moci zakalkulovat i další náklady, třeba za hluk či znečištění. Česká republika zatím tyto externí náklady započítávat nehodlá.
Dodatečné náklady, které budou moci k mýtnému členské země připočítat, by mohly dosahovat 0,03 až 0,04 € na kilometr (0,73 až 0,97 Kč) v závislosti na druhu vozidla nebo typu silnice. V současné době se mýtné na silnicích většinou pohybuje mezi 0,15 až 0,25 € (3,60 až 6,10 Kč) za kilometr. Směrnici budou muset po schválení europoslanci ještě potvrdit členské země, avšak to už by měla být jen formalita. Až se tak stane, začne dvouletá doba na převedení normy do národních legislativ.
První zpolatnění externalit
Belgický sociálně-demokratický poslanec Said El Khadraoui zdůraznil, že jde o vůbec první případ, kdy budou moci členské země nákladní dopravě „naúčtovat“ i externí náklady, tedy například to, jakým způsobem zatěžuje životní prostředí.
Směrnice se bude týkat všech dálnic a vozidel nad 3,5 tuny. Členské země budou mít možnost přidělit výjimky pro vozidla až do 12 tun, ale budou to muset před Evropskou komisí patřičně zdůvodnit. Vozidla, která méně zatěžují životní prostředí, by měla platit podle dohodnuté směrnice méně než ta, které vypouštějí více emisí. Směrnice také počítá s tím, že poplatky se budou moci navýšit v oblastech, které se potýkají s velkými zácpami, až na 175 procent, a to po dobu až pěti hodin ve špičce. Ve zbytku dne ovšem budou muset být naopak sníženy.
Česká republika má sice podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského povinnost implementovat tento nástroj do právního řádu do dvou let, ale zatím se neuvažuje o tom, že by jej v následujícím období začala používat. „Šli jsme trochu jinou cestou, kdy po dohodě s Česmadem letos zdražujeme plošně o 25 procent a totéž příští rok, plus uvažujeme o rozšíření mýta na komunikace nižších tříd,“ řekl.
„Je jasné, že k nějaké formě zpoplatnění externích nákladů, jako je hluk nebo znečišťování, dojde. Zdaleka to ale nebude hned. Jednání budou dále pokračovat a občanští demokraté se zasadí o to, aby členské státy měly co možná největší flexibilitu v uvádění směrnice do praxe,“ řekl europoslanec ODS Oldřich Vlasák.
ČESMAD Bohemia: Je to jen další forma zdanění
Podle Sdružení ČESMAD Bohemia bude rozhodnutí europoslanců v praxi znamenat pouze další formu zdanění, protože vybrané finance nebudou muset směřovat zpět do dopravní infrastruktury. „Peníze nebudou použity na snížení negativních vlivů silniční dopravy, ale budou se ztrácet někde ve státních rozpočtech, případně se z nich budou nadále podporovat neefektivní ztrátové jiné druhy dopravy,“ uvedl jeho mluvčí Martin Felix.
Také podle lidoveckého europoslance Jana Březiny je výsledek hlasování pro české dopravce špatnou zprávou, protože povede ke zvýšení nákladů. „Na druhé straně ale ČR je zároveň křižovatkou tranzitní dopravy. To znamená, že výtěžek toho zpoplatnění máme v 15 procentech povinnost dát do transevropských dopravních sítí (hlavní dálnice) a ten zbytek pro udržitelnou dopravu,“ dodal Jan Březina.
(čtk)