Ukazatele IRU

Země BRIC rostou rychleji než Evropská unie

Země BRIC rostou rychleji než Evropská unie

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU každé čtvrtletí zveřejňuje statistické údaje, které umožňují srovnávání tempa růstu hrubého domácího produktu, objemu silniční nákladní dopravy, počtu registrací nových vozidel a výhledu vývoje do budoucna v celkem 58 zemích světa. Nejnovější hodnoty tzv. IRU Road Transport Indices potvrdily loňskou předpověď analytiků IRU, že rok 2012 bude ve znamení prohloubení recese v zemích Evropské unie.

I pro letošní rok dokument předpokládá, že HDP a objem silniční nákladní dopravy budou ještě nějakou dobu stagnovat, než se konečně vrátí k růstu. S výrazným rozvojem – přibližně pětiprocentním růstem HDP a šestiprocentním nárůstem přepravené tonáže – mohou na rozdíl od zemí Evropské unie počítat dynamické ekonomiky Brazílie, Ruska, Indie a Číny, tedy států souhrnně označovaných zkratkou BRIC.

Po recesi roku 2009 potvrdily údaje IRU Road Transport Indices, že v Evropské unii se loni dále snížilo tempo růstu HDP o 0,3 procenta. Letos bude evropská ekonomika v úhrnu stagnovat, ale nakonec by měla začít postupně posilovat. Lepší vyhlídky ovšem Evropu čekají až v roce 2014. Výkonnost evropské silniční nákladní dopravy bude po loňské stagnaci v letošním roce jen o trochu vyšší (+0,7 procenta).

IRU: zodpovědnost padá na vlády členských zemí

„Tyto údaje potvrzují naše prognózy z počátku roku 2012. Upozorňovali jsme na to, že Evropské unii hrozí další reálný propad. Krizi přitom šlo mnohem efektivněji čelit, kdybychom se poučili z příkladu zemí BRIC. Je jasné, že vlády členských zemí Evropské unie varování ignorovaly,“ uvedl ke zveřejněným statistikám a výhledu ředitel sekce IRU pro trvale udržitelný rozvoj Jens Hügel.

Země BRIC si náskok udrží i letos

Z vyhodnocení výkonnosti ekonomik za léta 2011 až 2012 je patrné, že Brazílie, Rusko, Indie a Čína v růstu HDP i objemu silniční nákladní dopravy dokázaly evropské země překonat. Vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat i letos. Jejich hrubý domácí produkt se meziročně zvýší o 6,3 procenta a v hmotnost-ním vyjádření dopravci přepraví celkem o 6,7 procenta více zboží.

„Nepřekvapuje proto, že tváří v tvář ekonomické krizi byli v roce 2012 provozovatelé silniční nákladní dopravy velmi zdrženliví v investicích do rozšiřování vozového parku. Počty nově registrovaných vozidel stagnovaly, zatímco v zemích BRIC prodeje a registrace soustavně rostou. Na rozdíl od ,starých ekonomik‘ se země BRIC mohou pochlubit výsledky, které dokládají, že pochopily nutnost strategických investic do ino-vací, do produkčních kapacit a rozvoje malých a středně velkých podniků (jako jsou například firmy z oboru silniční nákladní dopravy), které generují až 85 procent pracovních míst,“ uzavřel Jens Hügel.

spinner