28. ledna 2013

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU každé čtvrtletí zveřejňuje statistické údaje, které umožňují srovnávání tempa růstu hrubého domácího produktu, objemu silniční nákladní dopravy, počtu registrací nových vozidel a výhledu vývoje do budoucna v celkem 58 zemích světa. Nejnovější hodnoty tzv. IRU Road Transport Indices potvrdily loňskou předpověď analytiků IRU, že rok 2012 bude ve znamení prohloubení recese v zemích Evropské unie.
I pro letošní rok dokument předpokládá, že HDP a objem silniční nákladní dopravy budou ještě nějakou dobu stagnovat, než se konečně vrátí k růstu. S výrazným rozvojem – přibližně pětiprocentním růstem HDP a šestiprocentním nárůstem přepravené tonáže – mohou na rozdíl od zemí Evropské unie počítat dynamické ekonomiky Brazílie, Ruska, Indie a Číny, tedy států souhrnně označovaných zkratkou BRIC.
Po recesi roku 2009 potvrdily údaje IRU Road Transport Indices, že v Evropské unii se loni dále snížilo tempo růstu HDP o 0,3 procenta. Letos bude evropská ekonomika v úhrnu stagnovat, ale nakonec by měla začít postupně posilovat. Lepší vyhlídky ovšem Evropu čekají až v roce 2014. Výkonnost evropské silniční nákladní dopravy bude po loňské stagnaci v letošním roce jen o trochu vyšší (+0,7 procenta).
IRU: zodpovědnost padá na vlády členských zemí
„Tyto údaje potvrzují naše prognózy z počátku roku 2012. Upozorňovali jsme na to, že Evropské unii hrozí další reálný propad. Krizi přitom šlo mnohem efektivněji čelit, kdybychom se poučili z příkladu zemí BRIC. Je jasné, že vlády členských zemí Evropské unie varování ignorovaly,“ uvedl ke zveřejněným statistikám a výhledu ředitel sekce IRU pro trvale udržitelný rozvoj Jens Hügel.
Země BRIC si náskok udrží i letos
Z vyhodnocení výkonnosti ekonomik za léta 2011 až 2012 je patrné, že Brazílie, Rusko, Indie a Čína v růstu HDP i objemu silniční nákladní dopravy dokázaly evropské země překonat. Vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat i letos. Jejich hrubý domácí produkt se meziročně zvýší o 6,3 procenta a v hmotnost-ním vyjádření dopravci přepraví celkem o 6,7 procenta více zboží.
„Nepřekvapuje proto, že tváří v tvář ekonomické krizi byli v roce 2012 provozovatelé silniční nákladní dopravy velmi zdrženliví v investicích do rozšiřování vozového parku. Počty nově registrovaných vozidel stagnovaly, zatímco v zemích BRIC prodeje a registrace soustavně rostou. Na rozdíl od ,starých ekonomik‘ se země BRIC mohou pochlubit výsledky, které dokládají, že pochopily nutnost strategických investic do ino-vací, do produkčních kapacit a rozvoje malých a středně velkých podniků (jako jsou například firmy z oboru silniční nákladní dopravy), které generují až 85 procent pracovních míst,“ uzavřel Jens Hügel.