16. září 2010

Funkci náměstka ministra průmyslu a obchodu pro oblast podnikání od 1. září zastává Bedřich Danda, dlouholetý předseda Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) a Sdružení podnikatelů. O tom, jaké jsou jeho cíle na postu náměstka ministra a jak hodlá zužitkovat své dosavadní zkušenosti z dopravy, jsme s ním hovořili krátce po jeho uvedení do funkce.
„Jaké jsou vaše priority ve funkci náměstka ministra průmyslu a obchodu, a to jak v návaznosti na dopravu, tak co se týče podnikání obecně?“
„V prvé řadě se musím seznámit s prostředím na ministerstvu, které je značně odlišné od podnikatelského, a trochu se přizpůsobit organizaci práce ve státní správě. Ale to není tak podstatné. Především mám velký zájem posouvat kupředu řadu věcí v oblasti, která mi zde kompetenčně přísluší, tedy v podnikání a živnostech. Mnohé problémy, které se dotýkají dopravců a jež dobře znám, ovšem samozřejmě nespadají jen do příslušnosti MPO, ale často se jimi zabývá spíše ministerstvo dopravy či financí, někdy i ministerstvo vnitra.
To se týká například problematiky cizinců – osob samostatně výdělečně činných. S hrůzou jsem nedávno zjistil, jaká je běžná praxe. Cizinec z nějaké východní země v České republice dostane povolení k pobytu s tím, že zde bude podnikat. Když dostane všechna povolení, začne pracovat pro nějakou firmu, která mu platí hotově. Protože jde o OSVČ, neodvádí za něj žádné poplatky. Cizinec se však nepřihlásí na finanční úřad, neplatí sociální ani zdravotní pojištění a nic se neděje.
Tento stav mě šokoval. Budu se snažit zjednat nápravu, protože žád-ný poctivý podnikatel, který se řídí předpisy a platí všechny daně, nemůže firmě s takovými ,zaměstnanci’ konkurovat. To je tedy jedna z mých priorit.“
„Vláda se ovšem ve svém prohlášení zavázala, že bude snižovat administrativní zátěž při podnikání…“
„S tím souvisí další věc, kterou jsem již po pár dnech svého působení na MPO zjistil. Často se stává, že podnikatel potřebuje potvrzení o praxi v nějakém oboru. A pokud neví to, co jsem zjistil až nyní zde (a o nikom takovém v republice nevím), nemá šanci je získat. Na živnostenském úřadu je totiž nevydávají, a kdyby si živnostník jako ,samozaměstnavatel vystavil takové potvrzení sám pro sebe, nikdo by mu je neuznal.
O tom, že potvrzení jako jediný orgán vydává MPO, ho na živnostenském úřadu neinformují. Ovšem ani tak to není jednoduché, protože podnikatel musí řediteli živnostenského odboru doložit, že byl přihlášen k platbě daní řadu let! Představte si, že plně vytížený živnostník bude běhat po úřadech a shánět za ta léta všechna potvrzení a údaje, které by si ministerstvo mohlo snadno a rychle obstarat samo.
To je další oblast, kde bych chtěl zjednat zlepšení. Dobrou zprávou je však už i to, že živnostník může potvrzení o praxi vůbec získat.“
„Zdá se, že obecné problémy podnikání vás vytíží natolik, že na oblast dopravy vám moc prostoru nezbude…“
„V tuto chvíli opravdu nevím, nakolik se z pozice náměstka budu angažovat přímo v oblasti dopravy, ale rád bych do ní také nějakým způsobem zasahoval, protože je ještě řada záležitostí, které se nám v rámci SAČM nepodařilo dotáhnout do konce. Například je třeba schválit novelu zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která se týká i registrací vozidel. Novela měla jít do legislativní rady vlády již v červnu, ale stále není jasné, kdy bude předložena.
Přitom se odhaduje, že v České republice stále existuje kolem stovky tisíc vozidel, která jsou v tzv. mezipřevodu – původní majitel je dejme tomu za tisíc Kč převedl na jinou osobu, která je již nezaregistrovala. Ví se o tom a málo se pro nápravu dělá. V registru tato vozidla existují dál a je zapotřebí v tom udělat pořádek. Jestli se třeba na ministerstvu dopravy umývala služební vozidla dvakrát denně za tisíce Kč, je to špatné, ale situaci ve vyřazování starých vozidel, která mnohdy ani již neexistují, pokládám za mnohem horší.
Jako náměstek pro podnikání se na řešení konkrétních problémů v dopravě přímo podílet nemohu. Určitou možnost však mám v rámci meziresortních řízení, kdy dostáváme z ministerstva dopravy podklady k připomínkování; v jeho rámci se do celého procesu mohu vložit.
Doprava je ovšem podnikatelská činnost a cokoli se obecně dotýká podnikání, má dopad i na dopravu. Nyní chci například oslovit podnikatele, aby mi dávali podněty k tomu, co je žádoucí odstranit v administrativní zátěži. Když zjistíme, že je nějaký postup nefunkční, zadám pracovníkům na ministerstvu, aby vypracovali návrh na jeho zrušení.“
„Co pokládáte v současné době za největší problém při podnikání v dopravě?“
„Podle mne je to neustálé prodlužování lhůt splatnosti za dopravu. A nejedná se jen o problém českých dopravců, jejich zahraniční kolegové jsou na tom podobně. Doprava je přitom nejcitlivější odvětví ekonomiky. Mnozí dopravci se dostávají do těžké situace už proto, že stále ještě existuje převis nabídky dopravních kapacit. Ceny se tak drží na nízké úrovni a marže se pohybují od tří do pěti procent, což je velmi málo.
A za této situace dopravce, který má zakázku, natankuje dejme tomu za 30 tisíc Kč, aby mohl zboží dopravit, ale peníze dostane až za několik měsíců. V podstatě na jeden kamion musí mít v hotovosti na čtyři měsíce kolem milionu Kč. Nakonec sice, pokud jeho zákazník nezkrachuje, peníze za odvedenou práci většinou dostane, ale několik měsíců jej úvěruje ze svého. To je pro malé firmy velice složitá situace.“
„Je opravdu tak těžké prosadit, aby splatnost faktur byla zákonem stanovena dejme tomu na třicet dní?“
„Teď nebudu hovořit jako náměstek ministra, ale jako předseda SAČM a Sdružení podnikatelů. Obě organizace stejně jako jiné podnikatelské svazy o to marně usilují již řadu let. Ve vládním prohlášení je sice uvedeno, že stát si tak bude počínat, ale to bude mít dopad jen na pár firem, které se k státním zakázkám vůbec dostanou.“
„Pak je zde otázka vracení, respektive neplacení DPH u nezaplacených faktur. Vládní prohlášení je rovněž slibuje…“
„Opět se nebudu vyjadřovat z pozice náměstka ministra, ale za podnikatelské svazy. Pokud by se DPH neodváděla z nezaplacené faktury, byla by to určitě pomoc pro všechny firmy. V programu SAČM i živnostníků je uvedeno, že není možné odvádět DPH za nezaplacenou službu nebo zboží.
Touto platbou jednak trestáme sami sebe, jednak je to velice nespravedlivé. Je také namístě se ptát, proč mají podnikatelé, kteří sami řádně platí daně, dělat v tomto státě výběrčí daní?
To, že – pokud jsem měsíčním plátcem daně – odvádím DPH ze všeho, co jsem vyfakturoval, aniž jsem dostal peníze, je špatné a komplikuje to život nejen dopravcům, ale všem firmám.“
„Je už jasné, zda se bude DPH odvádět až po zaplacení faktury nebo že se třeba bude platit předem a po určité době bude vracet?“
„Žádná metodika zatím zpracována není. Zadání zní, že z nezaplacené faktury se nemá platit dopředu. Ale jak to nakonec dopadne, to si netroufám předvídat.“
Milan Frydryšek