Yusen Logistics testovala pro Škodu Auto Scanii R410 LNG

Yusen Logistics testovala pro Škodu Auto Scanii R410 LNG

Společnost Yusen Logistics (Czech) testovala Scanii R410 LNG pro potřeby projektu Zelená logistika Škoda Auto mezi českou Mladou Boleslaví a německým Bielefeldem. Cílem testu bylo zjištění přesných a skutečných dat o spotřebě paliva, reálných možnostech tankování, kilometrovém dojezdu a dalších údajů o provozu nákladních souprav poháněných LNG.

Tyto soupravy by mohly být využity pro přepravy, které Yusen Logistics zajišťuje na přímých linkách mezi jednotlivými výrobními závody a dodavateli. Důležitým aspektem je také snížení emisí CO2, které jsou i v nákladní dopravě čím dál důležitější.

Většímu rozvoji LNG zatím brání nedostatek plnicích stanic, avšak očekáváme, že příští rok bude infrastruktura významně rozšířena, uvedl při hodnocení testu Ivo Budař, manager International Freight Forwarding Yusen Logistics.

„V červnu jsme byli osloveni naším dlouholetým zákazníkem, společností Škoda Auto, zda bychom byli schopni pro ně zajistit testování LNG technologie při běžném provozu na jedné konkrétní trase z mnoha, které zabezpečujeme. Této výzvy jsme se chopili a ve spolupráci se společnostmi Scania Czech Republic a PEMA Praha se nám podařilo zajistit potřebnou techniku; řidiče jsme si zapůjčili od dopravce JP Spedition & Transport. Termín testu byl pojat vcelku velkoryse, neboť se jednalo o plné tři týdny od 12. až do 30. srpna,“ uvedl Ivo Budař.

„Se společností Škoda Auto jsme museli pečlivě vybrat vhodnou trasu a dospěli jsme k lince Mladá Boleslav – Bielefeld – Mladá Boleslav. Síť čerpacích stanic na LNG totiž není stále ideální. Síť je příliš silné slovo. V České republice je pouze jedna v Lounech a v Německu byste je spočítali na prstech jedné ruky. Avšak na potřebné trase leží jen jedna z nich, a to v Kasselu. Tankování LNG má svá specifika, neboť se jedná o zkapalněný plyn o teplotě plnění nižší než -120 °C. Z tohoto důvodu jsme museli pro řidiče zajistit speciální kryogenní ochranné prostředky,“ přiblížil podmínky, za nichž probíhal test, Ivo Budař.

V Lounech tankuje obsluha, která se dostaví na zavolání, protože tam přijíždí jen pár kamionů denně, ale v Kasselu je to složitější. „Abyste mohli čerpat LNG v Kasselu, musíte mít mimo jiné uzavřenou rámcovou smlouvu, aktivovaný čip, na místě proškoleného řidiče, nasazené ochranné prostředky atd. To jsme zvládli během přípravné fáze a podle hesla ,těžko na cvičišti, lehko na bojišti‘ proběhla všechna tankování zcela hladce. Začátkem září přišla z Kasselu zpráva, že čerpací stanice má technické potíže, a nakonec byla celé tři dny mimo provoz. I přední světová logistická společnost musí mít občas i trochu toho štěstí, a tak se smůla Yusenu vyhnula,“ řekl Ivo Budař.

„Ale zpět na začátek. V pondělí 12. srpna jsme převzali řidiče, tahač i návěs a směle vyrazili do Mladé Boleslavi. Zajistit zvláštní režim pro nakládku standardního zboží se nám podařilo jen zčásti, takže jsme strávili ve Škodovce více než čtyři hodiny, než byl kamion naložen. Odměnou však pro nás byl aktivní přístup zástupců zákazníka z oddělení transport managementu, a zejména přítomnost čtyřčlenného filmového štábu, který pořizoval záběry nejen uvnitř areálu Škody Auto, ale rovněž mimo něj přímo za jízdy kamionu směrem na Českou Lípu. Snižování emisí, elektromobilita, alternativní paliva apod. jsou dnes velmi žhavá témata. Škoda Auto již delší dobu propaguje zelenou logistiku a my nyní můžeme hrdě říci, že jsme její součástí,“ dodal Ivo Budař.

Jízdy pro Škodu Auto byly podle něj naplánovány na první polovinu testu a společnost následně kamion využila i pro přepravy v Krupce a v Ústí nad Labem a pro svozy a rozvozy zboží pro automobilový průmysl ve Strančicích.

(ib)

Foto: IB

spinner