Volvo

Vývoj bezpečnostních systémů: ve středu pozornosti řidič

Švédský výrobce nákladních vozidel Volvo vyvíjí systémy, které by v budoucnu měly výrazně snížit počet nebezpečných situací vznikajících při silniční dopravě a rizik z nich plynoucích. Některé z nich se sice zaměřují na vozidlo, většinou je však v centru pozornosti samotný řidič. Bližší informace o některých těchto zařízeních v únoru zveřejnilo české zastoupení značky Volvo.

Podle Trenta Victora, výzkumného pracovníka společnosti Volvo Technology (VTEC), která se vývojem bezpečnostních systémů zabývá, dochází k nehodám v důsledku mechanických poruch, jako je například selhání brzd, pouze zřídka. Příčinou nehody je v převážné většině případů selhání řidiče způsobené například nedostatečnou koncentrací či únavou.

Proto se musí již při konstrukci vozidla dbát na to, aby byl řidič co nejméně rozptylován. Budka musí být pohodlná, s příjemnou vnitřní teplotou a nízkou hlučností, různá tlačítka a ovládací prvky musí být lehce dosažitelné a jednoduše použitelné. Totéž se týká komunikačních systémů — měly by být snadno přístupné.

Všechny tyto požadavky se dnes již pokládají za samozřejmost. Ve Volvo Technology však počítají i s možností, že v případě únavy nebo nedostatečné pozornosti řidiče vozidlo samo zareaguje a zabrání hrozící nehodě. Že se nejedná o pouhou utopii, dokládají výsledky, kterých pracovníci VTEC dosáhli při výzkumu možností monitorování pohybu očí a hlavy řidiče.

Již nyní existuje vozidlo, které zaregistruje, že je pozornost řidiče rozptýlena. Vozidlo je vybaveno systémem, který prostřednictvím dvou miniaturních kamer kontroluje v reálném čase polohu a pohyb očí a hlavy; pokud zjistí, že oči řidiče vozovku nesledují, upozorní jej na to zvukovým signálem.

Systém testovalo 34 řidičů a jejich ohlas byl kladný.

Je proto pravděpodobné, že tahače budoucnosti budou nějakým obdobným systémem vybaveny.Možnosti systému jsou však mnohem větší. Při pokusech se například zjistilo, že zorné pole osoby, která s někým hovoří mobilním telefonem a myslí na něco jiného než na řízení, se tunelovitě zužuje.

I když se řidič dívá před sebe na silnici, ztrácí přehled o provozu kolem vozidla. Také tento stav je systém schopen podle Trenta Victora identifikovat.

Další oblastí, na niž se výzkum zaměřuje, jsou možnosti snížení pracovního zatížení řidiče. Je zřejmé, že například zasílání textových informací či upozorňování na nutnost doplnit kapalinu do ostřikovačů právě v okamžiku, kdy se vozidlo nachází třeba na kruhovém objezdu či uprostřed křižovatky, nejen že není nutné, ale může být dokonce nebezpečné. Systém Workload Manager proto sleduje, jakou práci v daný okamžik řidič vykonává, a v případě potřeby pozdrží přenos informace až do doby, kdy se již nemusí tak soustředit.

Další systémy

Bezpečnost jízdy lze zvýšit i odstraněním již vzniklé nebezpečné situace. Příkladem může být dnes užívaná stabilizace vozidla prostřednictvím systému ESP (elektronický systém stability jízdy), elektronicky řízený brzdový systém EBS či adaptivní tempomat ACC, montované do nových vozidel Volvo FH16 a nyní zaváděné i u ostatních vozidel řad FH a FM.

V případě tempomatu ACC systém udržuje nastavenou rychlost a zároveň vyhodnocuje vzdálenost od vozidla, které jede před kamionem. Pokud se jeho rychlost začne snižovat, sníží tempomat také rychlost nákladního vozidla. Rozšířená verze tohoto systému ACC Stop & Go bude schopna vozidlo zbrzdit až do zastavení.

Ve vývoji je také systém pro udržování přímého směru v daném jízdním pruhu (Lane Keeping Aid) a systém, který umožní bezpečné přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého (Lane Change Aid). Podle koordinátora pro systémy podpory řidičů u VTEC Petera Wellse by bezpečnost výrazně zvýšilo také pokrytí celého prostoru kolem vozidla senzory. Systém by pak vyhodnocoval každou překážku a mohl by například zabránit rozjetí tahače, pokud by se v jeho blízkosti nacházela nějaká osoba. Zajistil by také naprosto bezpečné couvání.

Opodstatnění má i vývoj zařízení pro noční vidění, které řidiče upozorní na překážku, na niž by kvůli snížené viditelnosti nestačil včas zareagovat.

Systémy pro minimalizaci následků nehody

I přes tyto technické pomůcky mohou být některé nehody nevyhnutelné. Pak by bezpečnostní systémy alespoň mohly snížit rychlost vozidla, napnout bezpečnostní pásy či aktivovat airbagy, a to v optimálním okamžiku. Při nehodě se také může stát, že řidič ztratí vědomí a není schopen přivolat pomoc. Také to za něj může udělat bezpečnostní systém, který prostřednictvím nárazuvzdorného telefonu vyšle nouzové hlášení i s polohou vozidla a informací o nákladu. Technicky je možné i automatické odeslání fotografie z místa nehody.

Podle Petera Wellse bude možné některé z nových bezpečnostních systémů zavést již v krátké době, vývoj jiných potrvá ještě několik let. Zároveň je však nutno počítat s tím, že uvádění nových systémů do praxe se striktně řídí požadavky zákazníků a jejich ekonomickou únosností, nikoli jen tím, co je technicky možné.

(lan)

spinner